5. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Rammeområde 2

(Familie og forbruker)

I

På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

231

Barnehager

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 51

120 556 000

51

Forskning, kan nyttes under post 21

7 291 000

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning

19 791 908 000

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning

189 600 000

62

Tilskudd til tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage

855 724 000

63

Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder

115 098 000

64

Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning

42 000 000

65

Skjønnsmidler til barnehager

5 805 706 000

800

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

1

Driftsutgifter

126 598 000

21

Spesielle driftsutgifter

6 151 000

840

Krisetiltak

21

Spesielle driftsutgifter

13 919 000

60

Tilskudd til krisesentre

250 292 000

61

Tilskudd til incestsentre, overslagsbevilgning

61 805 000

70

Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1

23 402 000

841

Samliv og konfliktløsning

21

Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjørelse, overslagsbevilgning

13 416 000

22

Opplæring, forskning, utvikling mv.

6 314 000

23

Refusjon av utgifter til DNA-analyser, overslagsbevilgning

6 243 000

70

Tilskudd til samlivstiltak, kan nyttes under kap. 858 post 1

3 572 000

71

Tiltak etter samlivsbrudd for barn i konfliktfylte familier

3 000 000

842

Familievern

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

183 176 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 280 000

70

Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv., kan nyttes under post 1

134 107 000

843

Likestillings- og diskrimineringsnemnda

1

Driftsutgifter

1 272 000

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

1 578 798 000

845

Barnetrygd

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

14 950 000 000

846

Forsknings- og utredningsvirksomhet, tilskudd mv.

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50

5 495 000

50

Forskning, kan nyttes under post 21

8 550 000

70

Tilskudd

3 690 000

71

Særlige familiepolitiske tiltak

1 053 000

79

Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid, kan overføres

10 247 000

849

Likestillings- og diskrimineringsombudet

50

Basisbevilgning

29 128 000

850

Barneombudet

1

Driftsutgifter

12 423 000

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning

16 677 000

853

Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker

1

Driftsutgifter

78 276 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

21

Spesielle driftsutgifter

36 846 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

13 719 000

64

Tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning

105 752 000

65

Refusjon av kommunale utgifter til barnevernstiltak knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning

292 762 000

71

Utvikling og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 50

48 048 000

72

Atferdssenteret

11 266 000

855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60

2 614 157 000

21

Spesielle driftsutgifter

65 112 000

22

Kjøp av private barnevernstjenester, kan nyttes under post 1

2 017 294 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

64 997 000

60

Tilskudd til kommunene, kan nyttes under post 1

169 948 000

856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere

1

Driftsutgifter

480 500 000

857

Barne- og ungdomstiltak

21

Spesielle driftsutgifter

2 288 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

6 902 000

70

Barne- og ungdomsorganisasjoner

97 596 000

71

Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50

11 038 000

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres

47 078 000

79

Tilskudd til internasjonalt ungdomssamarbeid mv., kan overføres

33 698 000

858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1

156 540 000

21

Spesielle driftsutgifter

19 198 000

22

Reguleringspremie til KLP og fylkeskommunale pensjonskasser

29 197 000

859

EUs ungdomsprogram

1

Driftsutgifter, kan overføres

6 962 000

860

Forbrukerrådet

50

Basisbevilgning

97 149 000

51

Markedsportaler

8 300 000

862

Positiv miljømerking

70

Driftstilskudd til offentlig stiftelse for positiv miljømerking

4 677 000

865

Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

8 644 000

79

EUs rammeprogram for forbrukerpolitikk, kan overføres

4 384 000

866

Statens institutt for forbruksforskning

50

Basisbevilgning

26 481 000

867

Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet

1

Driftsutgifter

7 536 000

868

Forbrukerombudet

1

Driftsutgifter

20 888 000

2530

Foreldrepenger

70

Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning

13 351 500 000

71

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning

409 500 000

72

Feriepenger av foreldrepenger, overslagsbevilgning

380 000 000

73

Foreldrepenger ved adopsjon, overslagsbevilgning

75 000 000

Totale utgifter

65 187 724 000

Inntekter

3842

Familievern

1

Diverse inntekter

560 000

3854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

51 917 000

3855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Diverse inntekter

25 868 000

2

Barnetrygd

3 372 000

3

Refusjon for enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger

73 060 000

60

Kommunale egenandeler

896 746 000

3856

Barnevernets omsorgssenter for enslige, mindreårige asylsøkere

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

424 928 000

3858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

1

Diverse inntekter

433 000

3859

EUs ungdomsprogram

1

Tilskudd fra Europakommisjonen

2 300 000

Totale inntekter

1 479 184 000

II

Fullmakt

Stortinget samtykker i at maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud blir fastsatt til 2 330 kroner per måned og 25 630 kroner per år fra 1. januar 2010, jf. forskrift 16. desember 2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager § 1.

III

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i 2010 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 842 post 1

kap. 3842 post 1

kap. 855 post 1

kap. 3855 postene 1, 2, 3 og 60

kap. 856 post 1

kap. 3856 post 1

kap. 858 post 1

kap. 3858 post 1

kap. 859 post 1

kap. 3859 post 1

kap. 868 post 1

kap. 3868 post 1

IV

Satser for barnetrygd

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2010 i medhold av lov av 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd, § 10, kan utbetale barnetrygd med 11 844 kroner per barn per år.

Enslige forsørgere som fyller vilkårene for rett til utvidet stønad etter barnetrygdloven og full overgangsstønad etter folketrygdloven, og som har barn i alderen 0–3 år, har rett til et småbarnstillegg på 8 059 kroner per år. Dette tillegget gis per enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0–3 år vedkommende faktisk forsørger.

For stønadsmottakere bosatt i Finnmark og Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) ytes et tillegg i barnetrygden på 3 907 kroner per barn per år, det såkalte finnmarkstillegget.

Finnmarkstillegget skal også utbetales for barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon i de aktuelle kommunene.

For stønadsmottakere bosatt på Svalbard ytes et tillegg i barnetrygden på 3 907 kroner per barn per år, det såkalte svalbardtillegget.

V

Satser for kontantstøtte

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2010 i medhold av lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre, kan utbetale kontantstøtte med følgende beløp for 1- og 2-åringer (til og med den måned barnet fyller 3 år):

Avtalt oppholdstid i barnehage per uke

Kontantstøtte i prosent av full sats

Kontantstøtte i kroner per barn per år

Ikke bruk av barnehageplass

100

39 636

Til og med 8 timer

80

31 704

9–16 timer

60

23 784

17–24 timer

40

15 852

25–32 timer

20

7 932

33 timer eller mer

0

0

VI

Satser for engangsstønad ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel utenfor institusjon

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2010 i medhold av lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd kan utbetale:

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, lovens § 14-17

35 263 kroner per barn

Stønad ved fødsel utenfor institusjon, lovens § 5-13

1 765 kroner per fødsel

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med sak om lovfestet rett til offentlig tilskudd for alle godkjente barnehager også etter overføring til kommunerammen i 2011.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en orientering om hvilke konkrete tiltak man har satt i gang i forhold til barn og unge, når evalueringsrapporten om tilskuddsordningen er klar våren 2010.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag til endringer i de forbrukerrettede miljømerkingsordninger for å sikre et oversiktlig og hensiktsmessig miljømerkingssystem.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2010 som innebærer at ansvaret for enslige, mindreårige asylsøkere over 15 år overføres fra utlendingsmyndighetene til barnevernet fra 1. januar 2011.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag for å innføre obligatorisk helsekontroll av alle barn i risikogruppene med formål å avdekke kjønnslemlestelse.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om ansvarliggjøring av foreldre for gjennomført og avdekket kjønnslemlestelse.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om tiltak som sørger for straffeforfølgelse av personer som medvirker til kjønnslemlestelse.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at de yrkesgrupper som omfattes av avvergelsesplikten, ikke bare skal ha plikt til å avverge kjønnslemlestelse, men også ha plikt til å rapportere/anmelde dersom kjønnslemlestelse har funnet sted.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen sørge for utarbeidelse av lettfattelig informasjonsmateriell til barnehagepersonell og skolepersonell i grunnskolen og videregående skole for hvordan de skal gå frem hvis de mistenker en forestående kjønnslemlestelse, hvis de har mistanke om utført kjønnslemlestelse, eller avdekket lemlestelse.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til et internasjonalt samarbeid, slik at det kan bli mulig å straffeforfølge brudd på lov mot kjønnslemlestelse, og endre dagens lovverk slik at det blir mulig å straffeforfølge straffbare forhold begått i utlandet også i de tilfeller hvor kjønnslemlestelse ikke er forbudt i det landet den straffbare handlingen blir utført.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om avvikling av Likestillings- og diskrimineringsombudet, og endring av likestillingsloven slik at andre instanser, herunder domstolene og Arbeidstilsynet, får i oppgave å håndheve de sentrale bestemmelser i loven.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om etablering av et statlig barnevernstilsyn.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen følge opp Stortingets vedtak om en statlig overtagelse av ansvaret for enslige, mindreårige asylsøkere opp til 18 år.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen fremme en forpliktende plan for likelønn.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen bidra med tiltak for kvinnedominerte utdanningsgrupper i offentlig sektor, i tråd med Likelønnskommisjonens anbefalinger.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en likelønnspott.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen trappe opp adopsjonsstøtten til 2 G i løpet av stortingsperioden.

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen nedsette et utvalg som skal utrede ungdomsfeltet som helhet og foreslå tiltak for å styrke ungdoms levekår og innflytelse.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen lage en oversikt over alle offisielle forbrukerrettede merkeordninger og den økonomiske støtten i alle ledd til disse merkeordningene, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 21

Rammeområde 3

(Kultur)

I

På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

300

Kulturdepartementet

1

Driftsutgifter

89 423 000

305

Lotteri- og stiftelsestilsynet

1

Driftsutgifter

60 128 000

21

Spesielle driftsutgifter

842 000

314

Kultur og samfunn

71

Kultur og næringsprosjekter

5 676 000

72

Kultursamarbeid i nordområdene

5 000 000

75

Kultur i inkluderende arbeidsliv

5 160 000

76

Den kulturelle spaserstokken

10 440 000

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner

396 345 000

71

Tilskudd til frivilligsentraler

101 338 000

72

Tilskudd til frivillig virksomhet for barn og unge

44 376 000

73

Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet

4 134 000

74

Frivillighetsregister, kan overføres

3 132 000

75

Tilskudd til inkluderings- og fattigdomstiltak

3 128 000

77

Forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor

6 654 000

79

Ymse frivillighetsformål

8 856 000

80

Holmenkollen nasjonalanlegg

10 000 000

320

Allmenne kulturformål

1

Driftsutgifter

44 351 000

51

Fond for lyd og bilde

29 722 000

55

Norsk kulturfond

20 187 000

73

Nasjonale kulturbygg, kan overføres

150 600 000

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

84 581 000

75

Kulturprogram, kan overføres

9 346 000

78

Ymse faste tiltak

21 525 000

79

Til disposisjon, kan nyttes under post 1

5 000 000

80

Tilskuddsordning for frivillig virksomhet

578 039 000

82

Nobels fredssenter

25 353 000

83

Fond for frivillig og deltagende kulturaktiviteter

528 040 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter

14 720 000

73

Kunstnerstipend m.m., kan overføres

47 244 000

74

Garantiinntekter, overslagsbevilgning

96 165 000

75

Vederlagsordninger

131 139 000

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Driftsutgifter

9 003 000

50

Kunst i offentlige rom

9 743 000

55

Norsk kulturfond

15 579 000

72

Knutepunktinstitusjoner

5 198 000

73

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

244 824 000

75

Offentlig rom, arkitektur og design

24 268 000

78

Ymse faste tiltak

46 184 000

323

Musikkformål

1

Driftsutgifter

134 297 000

55

Norsk kulturfond

96 277 000

70

Nasjonale institusjoner

199 394 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

174 992 000

72

Knutepunktinstitusjoner

64 409 000

74

Landsdelsmusikere i Nord-Norge

13 163 000

78

Ymse faste tiltak

70 127 000

324

Scenekunstformål

1

Driftsutgifter

52 213 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

58 101 000

55

Norsk kulturfond

67 419 000

70

Nasjonale institusjoner

749 154 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

278 175 000

72

Knutepunktinstitusjoner

2 662 000

73

Region- og distriktsopera

42 924 000

75

Dans

43 491 000

78

Ymse faste tiltak

43 414 000

325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 73, kan nyttes under kap. 326 post 1

66 131 000

21

Spesielle driftsutgifter

36 120 000

73

Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1

34 763 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Driftsutgifter

386 591 000

21

Spesielle driftsutgifter

915 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

23 103 000

55

Norsk kulturfond

124 826 000

75

Språkteknologi, Norsk Ordbok mv.

18 645 000

76

Ibsenpris m.m.

4 920 000

78

Ymse faste tiltak

92 713 000

328

Museums- og andre kulturvernformål

55

Norsk kulturfond

9 522 000

70

Det nasjonale museumsnettverket

808 313 000

78

Ymse faste tiltak

58 645 000

329

Arkivformål

1

Driftsutgifter

262 495 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 370 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

8 011 000

78

Ymse faste tiltak

2 937 000

334

Film- og medieformål

1

Driftsutgifter

123 021 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 542 000

50

Filmfondet, kan nyttes under post 71

287 857 000

71

Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50

24 101 000

73

Regional filmsatsing

38 296 000

75

Medieprogram, kan overføres

23 351 000

78

Ymse faste tiltak

22 216 000

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd

122 914 000

73

Anvendt medieforskning og etterutdanning

13 505 000

76

Tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner

769 000

337

Kompensasjon for kopiering til privat bruk

70

Kompensasjon

39 910 000

Totale utgifter

7 635 157 000

Inntekter

3300

Kulturdepartementet

1

Ymse inntekter

66 000

3305

Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser

1

Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS

833 333 000

2

Gebyr - lotterier

4 540 000

3

Refusjon

38 949 000

4

Gebyr - stiftelser

235 000

7

Inntekter ved oppdrag

842 000

3320

Allmenne kulturformål

1

Ymse inntekter

101 000

3322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Ymse inntekter

103 000

3323

Musikkformål

1

Ymse inntekter

33 441 000

3324

Scenekunstformål

1

Ymse inntekter

103 000

2

Billett- og salgsinntekter m.m.

25 900 000

3325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Ymse inntekter

1 723 000

2

Inntekter ved oppdrag

36 120 000

3326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Ymse inntekter

7 326 000

2

Inntekter ved oppdrag

915 000

3329

Arkivformål

1

Ymse inntekter

5 050 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 370 000

3334

Film- og medieformål

1

Ymse inntekter

10 153 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 542 000

70

Gebyr

15 500 000

Totale inntekter

1 029 312 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet i 2010 kan:

1.

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekt under

kap. 300 post 1

kap. 3300 post 1

kap. 305 post 1

kap. 3305 post 3

kap. 305 post 21

kap. 3305 post 7

kap. 320 post 1

kap. 3320 postene 1 og 3

kap. 322 post 1

kap. 3322 post 1

kap. 323 post 1

kap. 3323 post 1

kap. 324 post 1

kap. 3324 post 1

kap. 325 post 1

kap. 3325 post 1

kap. 325 post 21

kap. 3325 post 2

kap. 326 post 1

kap. 3326 post 1

kap. 326 post 21

kap. 3326 post 2

kap. 329 post 1

kap. 3329 post 1

kap. 329 post 21

kap. 3329 post 2

kap. 334 post 1

kap. 3334 post 1

kap. 334 post 21

kap. 3334 post 2

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 324 Scenekunstformål, post 21 Spesielle driftsutgifter med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter. Ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på posten.

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet i 2010 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

320

Allmenne kulturformål

73

Nasjonale kulturbygg

698,0 mill. kroner

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

50

Kunst i offentlige rom

15,6 mill. kroner

IV

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2010 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.

V

Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd

Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2010:

  • 1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 prosent på staten og 30 prosent på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner og kap. 324 Scenekunstformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.

  • 2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 prosent på staten og 30 prosent på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner og kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner.

  • 3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 prosent på staten og 40 prosent på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner og kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket.

  • 4. Det offentlige driftstilskuddet til region- og distriktsoperatiltak fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 prosent på staten og 30 prosent på regionen, jf. kap. 324 Scenekunstformål, post 73 Region- og distriktsopera.

VI

Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.

Stortinget samtykker i at for 2010 skal:

  • 1. gebyret for merking av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være 0,60 kroner. Kulturdepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.

  • 2. avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være 3,50 kroner.

  • 3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 2 162 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 prosent av kringkastingsavgiften.

VII

Fastsetting av vederlagsfri overdragelse av aksjer

Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet i 2010 kan overdra statens aksjeandel i Beaivvás Teáhter på 40 000 kroner vederlagsfritt til Sametinget.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å tillate utenlandske og andre spilleselskaper å etablere seg i Norge.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å opprette tilskuddsordning for frivillig virksomhet, hvor formålet er å stimulere til aktiviteter for barn og ungdom.

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et fond for tilskudd til frivillige og deltagende kulturvirksomheter, med spesiell oppmerksomhet om de virksomheter som inkluderer eller retter seg mot barn og ungdom.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningen med statsstipendiater innen kunst.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med stipend til kunstnere.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med garantiinntekter.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen i større grad enn tidligere bruke kunst som allerede er i statens eie til å utsmykke offentlige bygg.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om revurdering av fremtidige driftsplaner for Den Norske Opera & Ballett – med sikte på reduksjon av det offentliges bidrag.

Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om etablering av en Danserallianse etter svensk modell, senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010, med sikte på etablering av ordningen i løpet av 2011.