Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Rammeområde 2
(Familie og forbruker)
I
På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
| | | | | | |
Utgifter |
231 | | Barnehager | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes
under post 51 | | | 120 556 000 | | |
| 51 | Forskning, kan nyttes under post 21 | | | 7 291 000 | | |
| 60 | Driftstilskudd
til barnehager, overslagsbevilgning | | | 19 791 908 000 | | |
| 61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning | | | 189 600 000 | | |
| 62 | Tilskudd til tiltak
for barn med nedsatt
funksjonsevne i barnehage | | | 855 724 000 | | |
| 63 | Tilskudd til tiltak
for å bedre språkforståelsen blant
minoritetsspråklige barn i førskolealder | | | 115 098 000 | | |
| 64 | Tilskudd til midlertidige
lokaler, overslagsbevilgning | | | 42 000 000 | | |
| 65 | Skjønnsmidler
til barnehager | | | 5 805 706 000 | | |
| | | | | | | |
800 | | Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 126 598 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 6 151 000 | | |
| | | | | | | |
840 | | Krisetiltak | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 13 919 000 | | |
| 60 | Tilskudd til krisesentre
| | | 250 292 000 | | |
| 61 | Tilskudd til incestsentre, overslagsbevilgning | | | 61 805 000 | | |
| 70 | Tilskudd til voldsforebyggende
tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post
1 | | | 23 402 000 | | |
| | | | | | | |
841 | | Samliv
og konfliktløsning | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
meklingsgodtgjørelse,
overslagsbevilgning | | | 13 416 000 | | |
| 22 | Opplæring, forskning,
utvikling mv. | | | 6 314 000 | | |
| 23 | Refusjon av utgifter til DNA-analyser, overslagsbevilgning | | | 6 243 000 | | |
| 70 | Tilskudd til samlivstiltak, kan nyttes under
kap. 858 post 1 | | | 3 572 000 | | |
| 71 | Tiltak etter samlivsbrudd
for barn i konfliktfylte
familier | | | 3 000 000 | | |
| | | | | | | |
842 | | Familievern | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | | 183 176 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 7 280 000 | | |
| 70 | Tilskudd til kirkens
familieverntjeneste mv.,
kan nyttes under post 1 | | | 134 107 000 | | |
| | | | | | | |
843 | | Likestillings-
og diskrimineringsnemnda | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 1 272 000 | | |
| | | | | | | |
844 | | Kontantstøtte | | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | | | 1 578 798 000 | | |
| | | | | | | |
845 | | Barnetrygd | | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | | | 14 950 000 000 | | |
| | | | | | | |
846 | | Forsknings-
og utredningsvirksomhet, tilskudd mv. | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50 | | | 5 495 000 | | |
| 50 | Forskning, kan nyttes under post 21 | | | 8 550 000 | | |
| 70 | Tilskudd | | | 3 690 000 | | |
| 71 | Særlige familiepolitiske
tiltak | | | 1 053 000 | | |
| 79 | Tilskudd til internasjonalt
familie- og likestillingsarbeid, kan overføres | | | 10 247 000 | | |
| | | | | | | |
849 | | Likestillings-
og diskrimineringsombudet | | | | |
| 50 | Basisbevilgning
| | | 29 128 000 | | |
| | | | | | | |
850 | | Barneombudet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 12 423 000 | | |
| | | | | | | |
852 | | Adopsjonsstøtte | | | | |
| 70 | Tilskudd til foreldre
som adopterer barn fra
utlandet, overslagsbevilgning | | | 16 677 000 | | |
| | | | | | | |
853 | | Fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 78 276 000 | | |
| | | | | | | |
854 | | Tiltak
i barne- og ungdomsvernet | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 36 846 000 | | |
| 50 | Forskning, kan nyttes under post 71 | | | 13 719 000 | | |
| 64 | Tilskudd ved bosetting av enslige
mindreårige
asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning | | | 105 752 000 | | |
| 65 | Refusjon av kommunale
utgifter til barnevernstiltak
knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og
flyktninger, overslagsbevilgning | | | 292 762 000 | | |
| 71 | Utvikling og opplysningsarbeid
mv., kan nyttes
under post 50 | | | 48 048 000 | | |
| 72 | Atferdssenteret
| | | 11 266 000 | | |
| | | | | | | |
855 | | Statlig
forvaltning av barnevernet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60 | | | 2 614 157 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 65 112 000 | | |
| 22 | Kjøp av private
barnevernstjenester, kan nyttes
under post 1 | | | 2 017 294 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | | | 64 997 000 | | |
| 60 | Tilskudd til kommunene, kan nyttes under post 1 | | | 169 948 000 | | |
| | | | | | | |
856 | | Barnevernets
omsorgssenter for enslige
mindreårige asylsøkere | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 480 500 000 | | |
| | | | | | | |
857 | | Barne-
og ungdomstiltak | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 2 288 000 | | |
| 50 | Forskning, kan nyttes under post 71 | | | 6 902 000 | | |
| 70 | Barne- og ungdomsorganisasjoner
| | | 97 596 000 | | |
| 71 | Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50 | | | 11 038 000 | | |
| 73 | Barne- og ungdomstiltak
i større bysamfunn,
kan overføres | | | 47 078 000 | | |
| 79 | Tilskudd til internasjonalt
ungdomssamarbeid mv.,
kan overføres | | | 33 698 000 | | |
| | | | | | | |
858 | | Barne-,
ungdoms- og familiedirektoratet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1 | | | 156 540 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 19 198 000 | | |
| 22 | Reguleringspremie
til KLP og fylkeskommunale
pensjonskasser | | | 29 197 000 | | |
| | | | | | | |
859 | | EUs
ungdomsprogram | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | | | 6 962 000 | | |
| | | | | | | |
860 | | Forbrukerrådet | | | | |
| 50 | Basisbevilgning
| | | 97 149 000 | | |
| 51 | Markedsportaler
| | | 8 300 000 | | |
| | | | | | | |
862 | | Positiv
miljømerking | | | | |
| 70 | Driftstilskudd
til offentlig stiftelse for positiv
miljømerking | | | 4 677 000 | | |
| | | | | | | |
865 | | Forbrukerpolitiske
tiltak og internasjonalt samarbeid | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | | | 8 644 000 | | |
| 79 | EUs rammeprogram
for forbrukerpolitikk,
kan overføres | | | 4 384 000 | | |
| | | | | | | |
866 | | Statens
institutt for forbruksforskning | | | | |
| 50 | Basisbevilgning
| | | 26 481 000 | | |
| | | | | | | |
867 | | Sekretariatet
for Forbrukertvistutvalget og
Markedsrådet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 7 536 000 | | |
| | | | | | | |
868 | | Forbrukerombudet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 20 888 000 | | |
| | | | | | | |
2530 | | Foreldrepenger | | | | |
| 70 | Foreldrepenger
ved fødsel, overslagsbevilgning | | | 13 351 500 000 | | |
| 71 | Engangsstønad
ved fødsel og adopsjon,
overslagsbevilgning | | | 409 500 000 | | |
| 72 | Feriepenger av
foreldrepenger, overslagsbevilgning | | | 380 000 000 | | |
| 73 | Foreldrepenger
ved adopsjon, overslagsbevilgning | | | 75 000 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | | 65 187 724 000 |
| | | | | | |
Inntekter |
3842 | | Familievern | | | | |
| 1 | Diverse inntekter
| | | 560 000 | | |
| | | | | | | |
3854 | | Tiltak
i barne- og ungdomsvernet | | | | |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter | | | 51 917 000 | | |
| | | | | | | |
3855 | | Statlig
forvaltning av barnevernet | | | | |
| 1 | Diverse inntekter
| | | 25 868 000 | | |
| 2 | Barnetrygd | | | 3 372 000 | | |
| 3 | Refusjon for enslige
mindreårige asylsøkere og
flyktninger | | |
73 060 000 | | |
| 60 | Kommunale egenandeler
| | | 896 746 000 | | |
| | | | | | | |
3856 | | Barnevernets
omsorgssenter for enslige,
mindreårige asylsøkere | | | | |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter | | | 424 928 000 | | |
| | | | | | | |
3858 | | Barne-,
ungdoms- og familiedirektoratet | | | | |
| 1 | Diverse inntekter
| | | 433 000 | | |
| | | | | | | |
3859 | | EUs
ungdomsprogram | | | | |
| 1 | Tilskudd fra Europakommisjonen
| | | 2 300 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | | 1 479 184 000 |
II
Fullmakt
Stortinget samtykker i at maksimalgrensen for foreldrebetaling
for et heldags ordinært barnehagetilbud blir fastsatt til 2 330
kroner per måned og 25 630 kroner per år fra 1. januar 2010, jf.
forskrift 16. desember 2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager
§ 1.
III
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet i 2010 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 842 post
1 | kap. 3842 post 1 |
kap. 855 post
1 | kap. 3855 postene 1, 2, 3 og
60 |
kap. 856 post
1 | kap. 3856 post 1 |
kap. 858 post
1 | kap. 3858 post 1 |
kap. 859 post
1 | kap. 3859 post 1 |
kap. 868 post 1 | kap. 3868 post 1 |
IV
Satser for barnetrygd
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet
for 2010 i medhold av lov av 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd, § 10,
kan utbetale barnetrygd med 11 844 kroner per barn per år.
Enslige forsørgere som fyller vilkårene for
rett til utvidet stønad etter barnetrygdloven og full overgangsstønad
etter folketrygdloven, og som har barn i alderen 0–3 år, har rett
til et småbarnstillegg på 8 059 kroner per år. Dette tillegget gis per
enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0–3 år
vedkommende faktisk forsørger.
For stønadsmottakere bosatt i Finnmark og Nord-Troms
(Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord)
ytes et tillegg i barnetrygden på 3 907 kroner per barn per år,
det såkalte finnmarkstillegget.
Finnmarkstillegget skal også utbetales for barn
i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon i de aktuelle kommunene.
For stønadsmottakere bosatt på Svalbard ytes
et tillegg i barnetrygden på 3 907 kroner per barn per år, det såkalte
svalbardtillegget.
V
Satser for kontantstøtte
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet
for 2010 i medhold av lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte
til småbarnsforeldre, kan utbetale kontantstøtte med følgende beløp
for 1- og 2-åringer (til og med den måned barnet fyller 3 år):
Avtalt oppholdstid i barnehage
per uke | Kontantstøtte i
prosent av full sats | Kontantstøtte i kroner
per barn per år |
Ikke bruk av barnehageplass | 100 | 39 636 |
Til og med 8 timer | 80 | 31 704 |
9–16 timer | 60 | 23 784 |
17–24 timer | 40 | 15 852 |
25–32 timer | 20 | 7 932 |
33 timer eller mer | 0 | 0 |
VI
Satser for engangsstønad
ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel utenfor institusjon
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet
for 2010 i medhold av lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
kan utbetale:
Engangsstønad
ved fødsel og adopsjon, lovens § 14-17 | 35 263 kroner per barn |
Stønad ved fødsel utenfor institusjon,
lovens § 5-13 | 1 765 kroner per fødsel |
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med sak
om lovfestet rett til offentlig tilskudd for alle godkjente barnehager
også etter overføring til kommunerammen i 2011.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en
orientering om hvilke konkrete tiltak man har satt i gang i forhold
til barn og unge, når evalueringsrapporten om tilskuddsordningen
er klar våren 2010.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
til endringer i de forbrukerrettede miljømerkingsordninger for å
sikre et oversiktlig og hensiktsmessig miljømerkingssystem.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en
sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2010 som innebærer
at ansvaret for enslige, mindreårige asylsøkere over 15 år overføres
fra utlendingsmyndighetene til barnevernet fra 1. januar 2011.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å innføre obligatorisk helsekontroll av alle barn i
risikogruppene med formål å avdekke kjønnslemlestelse.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om ansvarliggjøring
av foreldre for gjennomført og avdekket kjønnslemlestelse.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om tiltak
som sørger for straffeforfølgelse av personer som medvirker til
kjønnslemlestelse.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
at de yrkesgrupper som omfattes av avvergelsesplikten, ikke bare
skal ha plikt til å avverge kjønnslemlestelse, men også ha plikt
til å rapportere/anmelde dersom kjønnslemlestelse har funnet sted.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen sørge for utarbeidelse av
lettfattelig informasjonsmateriell til barnehagepersonell og skolepersonell
i grunnskolen og videregående skole for hvordan de skal gå frem
hvis de mistenker en forestående kjønnslemlestelse, hvis de har
mistanke om utført kjønnslemlestelse, eller avdekket lemlestelse.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
et internasjonalt samarbeid, slik at det kan bli mulig å straffeforfølge
brudd på lov mot kjønnslemlestelse, og endre dagens lovverk slik
at det blir mulig å straffeforfølge straffbare forhold begått i
utlandet også i de tilfeller hvor kjønnslemlestelse ikke er forbudt
i det landet den straffbare handlingen blir utført.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om avvikling
av Likestillings- og diskrimineringsombudet, og endring av likestillingsloven
slik at andre instanser, herunder domstolene og Arbeidstilsynet,
får i oppgave å håndheve de sentrale bestemmelser i loven.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag
om etablering av et statlig barnevernstilsyn.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen følge opp Stortingets vedtak
om en statlig overtagelse av ansvaret for enslige, mindreårige asylsøkere
opp til 18 år.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen fremme en forpliktende
plan for likelønn.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen bidra med tiltak
for kvinnedominerte utdanningsgrupper i offentlig sektor, i tråd
med Likelønnskommisjonens anbefalinger.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
likelønnspott.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen trappe opp adopsjonsstøtten
til 2 G i løpet av stortingsperioden.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen nedsette et utvalg som
skal utrede ungdomsfeltet som helhet og foreslå tiltak for å styrke
ungdoms levekår og innflytelse.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen lage en oversikt
over alle offisielle forbrukerrettede merkeordninger og den økonomiske
støtten i alle ledd til disse merkeordningene, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 21
Rammeområde 3
(Kultur)
I
På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
| | | | | | |
Utgifter |
300 | | Kulturdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 89 423 000 | | |
| | | | | | | |
305 | | Lotteri-
og stiftelsestilsynet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 60 128 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 842 000 | | |
| | | | | | | |
314 | | Kultur
og samfunn | | | | |
| 71 | Kultur og næringsprosjekter
| | | 5 676 000 | | |
| 72 | Kultursamarbeid
i nordområdene | | | 5 000 000 | | |
| 75 | Kultur i inkluderende
arbeidsliv | | | 5 160 000 | | |
| 76 | Den kulturelle
spaserstokken | | | 10 440 000 | | |
| | | | | | | |
315 | | Frivillighetsformål | | | | |
| 70 | Merverdiavgiftskompensasjon
til frivillige organisasjoner | | | 396 345 000 | | |
| 71 | Tilskudd til frivilligsentraler
| | | 101 338 000 | | |
| 72 | Tilskudd til frivillig virksomhet
for barn og unge | | | 44 376 000 | | |
| 73 | Tilskudd til sekretariat
for frivillige organisasjoners
interessepolitiske virksomhet | | | 4 134 000 | | |
| 74 | Frivillighetsregister, kan overføres | | | 3 132 000 | | |
| 75 | Tilskudd til inkluderings-
og fattigdomstiltak | | | 3 128 000 | | |
| 77 | Forskning på sivilsamfunn
og frivillig sektor | | | 6 654 000 | | |
| 79 | Ymse frivillighetsformål
| | | 8 856 000 | | |
| 80 | Holmenkollen nasjonalanlegg
| | | 10 000 000 | | |
| | | | | | | |
320 | | Allmenne
kulturformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 44 351 000 | | |
| 51 | Fond for lyd og
bilde | | | 29 722 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond
| | | 20 187 000 | | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres | | | 150 600 000 | | |
| 74 | Tilskudd til tiltak
under Norsk kulturråd, kan overføres | | | 84 581 000 | | |
| 75 | Kulturprogram, kan overføres | | | 9 346 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak
| | | 21 525 000 | | |
| 79 | Til disposisjon, kan nyttes under post 1 | | | 5 000 000 | | |
| 80 | Tilskuddsordning
for frivillig virksomhet | | | 578 039 000 | | |
| 82 | Nobels fredssenter
| | | 25 353 000 | | |
| 83 | Fond for frivillig
og deltagende kulturaktiviteter | | | 528 040 000 | | |
| | | | | | | |
321 | | Kunstnerformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 14 720 000 | | |
| 73 | Kunstnerstipend
m.m., kan overføres | | | 47 244 000 | | |
| 74 | Garantiinntekter, overslagsbevilgning | | | 96 165 000 | | |
| 75 | Vederlagsordninger
| | | 131 139 000 | | |
| | | | | | | |
322 | | Billedkunst,
kunsthåndverk og offentlig rom | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 9 003 000 | | |
| 50 | Kunst i offentlige
rom | | | 9 743 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond
| | | 15 579 000 | | |
| 72 | Knutepunktinstitusjoner
| | | 5 198 000 | | |
| 73 | Nasjonalmuseet
for kunst, arkitektur og design | | | 244 824 000 | | |
| 75 | Offentlig rom,
arkitektur og design | | | 24 268 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak
| | | 46 184 000 | | |
| | | | | | | |
323 | | Musikkformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 134 297 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond
| | | 96 277 000 | | |
| 70 | Nasjonale institusjoner
| | | 199 394 000 | | |
| 71 | Region-/landsdelsinstitusjoner
| | | 174 992 000 | | |
| 72 | Knutepunktinstitusjoner
| | | 64 409 000 | | |
| 74 | Landsdelsmusikere
i Nord-Norge | | | 13 163 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak
| | | 70 127 000 | | |
| | | | | | | |
324 | | Scenekunstformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 52 213 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | | | 58 101 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond
| | | 67 419 000 | | |
| 70 | Nasjonale institusjoner
| | | 749 154 000 | | |
| 71 | Region-/landsdelsinstitusjoner
| | | 278 175 000 | | |
| 72 | Knutepunktinstitusjoner
| | | 2 662 000 | | |
| 73 | Region- og distriktsopera
| | | 42 924 000 | | |
| 75 | Dans | | | 43 491 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak
| | | 43 414 000 | | |
| | | | | | | |
325 | | Samordningstiltak
for arkiv, bibliotek og museer | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 73, kan nyttes
under kap. 326 post 1 | | | 66 131 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 36 120 000 | | |
| 73 | Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1 | | | 34 763 000 | | |
| | | | | | | |
326 | | Språk-,
litteratur- og bibliotekformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 386 591 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 915 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | | 23 103 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond
| | | 124 826 000 | | |
| 75 | Språkteknologi,
Norsk Ordbok mv. | | | 18 645 000 | | |
| 76 | Ibsenpris m.m.
| | | 4 920 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak
| | | 92 713 000 | | |
| | | | | | | |
328 | | Museums-
og andre kulturvernformål | | | | |
| 55 | Norsk kulturfond
| | | 9 522 000 | | |
| 70 | Det nasjonale
museumsnettverket | | | 808 313 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak
| | | 58 645 000 | | |
| | | | | | | |
329 | | Arkivformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 262 495 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 7 370 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | | 8 011 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak
| | | 2 937 000 | | |
| | | | | | | |
334 | | Film-
og medieformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | | 123 021 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | | 7 542 000 | | |
| 50 | Filmfondet, kan nyttes under post 71 | | | 287 857 000 | | |
| 71 | Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50 | | | 24 101 000 | | |
| 73 | Regional filmsatsing
| | | 38 296 000 | | |
| 75 | Medieprogram, kan overføres | | | 23 351 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak
| | | 22 216 000 | | |
| | | | | | | |
335 | | Pressestøtte | | | | |
| 71 | Produksjonstilskudd
| | | 122 914 000 | | |
| 73 | Anvendt medieforskning
og etterutdanning | | | 13 505 000 | | |
| 76 | Tilskudd til minoritetsspråklige
publikasjoner | | | 769 000 | | |
| | | | | | | |
337 | | Kompensasjon
for kopiering til privat bruk | | | | |
| 70 | Kompensasjon | | | 39 910 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | | 7 635 157 000 |
| | | | | | | |
| | | | | | |
Inntekter |
3300 | | Kulturdepartementet | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 66 000 | | |
| | | | | | | |
3305 | | Inntekter
fra spill, lotterier og stiftelser | | | | |
| 1 | Spilleoverskudd
fra Norsk Tipping AS | | | 833 333 000 | | |
| 2 | Gebyr - lotterier
| | | 4 540 000 | | |
| 3 | Refusjon | | | 38 949 000 | | |
| 4 | Gebyr - stiftelser
| | | 235 000 | | |
| 7 | Inntekter ved
oppdrag | | | 842 000 | | |
| | | | | | | |
3320 | | Allmenne
kulturformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 101 000 | | |
| | | | | | | |
3322 | | Billedkunst,
kunsthåndverk og offentlig rom | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 103 000 | | |
| | | | | | | |
3323 | | Musikkformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 33 441 000 | | |
| | | | | | | |
3324 | | Scenekunstformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 103 000 | | |
| 2 | Billett- og salgsinntekter
m.m. | | | 25 900 000 | | |
| | | | | | | |
3325 | | Samordningstiltak
for arkiv, bibliotek og museer | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 1 723 000 | | |
| 2 | Inntekter ved
oppdrag | | | 36 120 000 | | |
| | | | | | | |
3326 | | Språk-,
litteratur- og bibliotekformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 7 326 000 | | |
| 2 | Inntekter ved
oppdrag | | | 915 000 | | |
| | | | | | | |
3329 | | Arkivformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 5 050 000 | | |
| 2 | Inntekter ved oppdrag | | | 7 370 000 | | |
| | | | | | | |
3334 | | Film-
og medieformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter
| | | 10 153 000 | | |
| 2 | Inntekter ved
oppdrag | | | 7 542 000 | | |
| 70 | Gebyr | | | 15 500 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | | 1 029 312 000 |
| | | | | | | |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet
i 2010 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekt under |
kap. 300 post
1 | kap. 3300 post 1 |
kap. 305 post
1 | kap. 3305 post 3 |
kap. 305 post
21 | kap. 3305 post 7 |
kap. 320 post
1 | kap. 3320 postene 1 og 3 |
kap. 322 post
1 | kap. 3322 post 1 |
kap. 323 post
1 | kap. 3323 post 1 |
kap. 324 post
1 | kap. 3324 post 1 |
kap. 325 post
1 | kap. 3325 post 1 |
kap. 325 post
21 | kap. 3325 post 2 |
kap. 326 post
1 | kap. 3326 post 1 |
kap. 326 post
21 | kap. 3326 post 2 |
kap. 329 post
1 | kap. 3329 post 1 |
kap. 329 post
21 | kap. 3329 post 2 |
kap. 334 post
1 | kap. 3334 post 1 |
kap. 334 post 21 | kap. 3334 post 2 |
2. overskride bevilgningen
under kap. 324 Scenekunstformål, post 21 Spesielle driftsutgifter
med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 3324, post
2 Billett- og salgsinntekter. Ubrukte merinntekter kan regnes med
ved utregning av overførbart beløp på posten.
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet
i 2010 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik
at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg
| 698,0 mill. kroner |
322 | | Billedkunst, kunsthåndverk
og offentlig rom | |
| 50 | Kunst i offentlige rom | 15,6 mill. kroner |
IV
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2010 kan inngå
avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger
innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige
4 000 mill. kroner.
V
Fastsetting av fordelingsnøkler
for visse tilskudd
Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for
2010:
1. Det ordinære offentlige
driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom
de offentlige tilskuddspartene med 70 prosent på staten og 30 prosent
på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner
og kap. 324 Scenekunstformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.
2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet
til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk
Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med
70 prosent på staten og 30 prosent på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst,
kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner
og kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner.
3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet
til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige
tilskuddspartene med 60 prosent på staten og 40 prosent på regionen,
jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner og kap.
328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket.
4. Det offentlige driftstilskuddet til
region- og distriktsoperatiltak fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene
med 70 prosent på staten og 30 prosent på regionen, jf. kap. 324 Scenekunstformål,
post 73 Region- og distriktsopera.
VI
Fastsetting av gebyrer
og avgifter m.m.
Stortinget samtykker i at for 2010 skal:
1. gebyret for merking
av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være 0,60 kroner.
Kulturdepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse
tilfelle.
2. avgiften pr. videogram for omsetning
i næring til Norsk kino- og filmfond være 3,50 kroner.
3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være
2 162 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket
betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt
etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting
§ 8-1 andre ledd, skal være 15 prosent av kringkastingsavgiften.
VII
Fastsetting av vederlagsfri
overdragelse av aksjer
Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet
i 2010 kan overdra statens aksjeandel i Beaivvás Teáhter på 40 000
kroner vederlagsfritt til Sametinget.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å tillate utenlandske og andre spilleselskaper å etablere seg i
Norge.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å opprette tilskuddsordning for frivillig virksomhet, hvor formålet
er å stimulere til aktiviteter for barn og ungdom.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse
av et fond for tilskudd til frivillige og deltagende kulturvirksomheter,
med spesiell oppmerksomhet om de virksomheter som inkluderer eller
retter seg mot barn og ungdom.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningen med
statsstipendiater innen kunst.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen
med stipend til kunstnere.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen
med garantiinntekter.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen i større grad enn tidligere
bruke kunst som allerede er i statens eie til å utsmykke offentlige
bygg.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
revurdering av fremtidige driftsplaner for Den Norske Opera &
Ballett – med sikte på reduksjon av det offentliges bidrag.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en sak om etablering av en Danserallianse etter svensk modell,
senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010, med
sikte på etablering av ordningen i løpet av 2011.