Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli, Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Ivar Kristiansen, Janne Fardal Kristoffersen og lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, vil vise til sammenslåingen av utenrikskomiteen og forsvarskomiteen. Den nye utenriks- og forsvarskomiteen er en konsekvens av at utenriks-, forsvars- og sikkerhetspolitikk er vevet stadig tettere sammen, og vil gi en bedre mulighet til å se disse spørsmålene i sammenheng. Komiteen vil understreke at den ivaretar en bred oppgaveportefølje, hvor saksområdene til de tidligere komiteene er sidestilt og likeverdige.

Komiteen viser til sine merknader i Innst. S. nr. 306 (2008–2009) og mener at Norge innen utenrikspolitikken skal konsentrere ressursene der vi har interesser å ivareta, og der vi samtidig kan gjøre en forskjell. Norsk utenrikspolitikk bygger på FN, NATO, det transatlantiske samarbeidet og på et godt og aktivt samarbeid med EU, i dag basert på EØS-avtalen. Norge skal være en troverdig og konstruktiv aktør på disse arenaene.

Nordområdene er definert som det viktigste strategiske satsingsområdet for Norge av flere regjeringer. Komiteen deler dette syn. Det er avgjørende å ivareta norske interesser i nord samtidig som vi opprettholder dagens gode og konstruktive forhold til Russland. Samtidig er Russlands selvbevissthet økende, og det asymmetriske forholdet mellom våre land skaper utfordringer.

Norges engasjement i Afghanistan under klart folkerettslig mandat er både viktig og krevende. Norge yter både sivil og militær innsats, og fremtiden for Afghanistan og det afghanske folk avhenger av at afghanerne lykkes i å etablere en bærekraftig og styringsdyktig stat med institusjoner som kan ivareta befolkningens behov. Norge skal bistå med sivil og militær innsats i denne prosessen.

Komiteen viser til arbeidet med NATOs nye strategiske konsept. Ti år etter det forrige strategiske konseptet ble vedtatt, skal alliansen utforme et nytt konsept som etter planen skal vedtas på toppmøtet i Lisboa i 2010. Dette er et viktig arbeid, og komiteen er tilfreds med de signaler som kommer angående Regjeringens arbeid for å påvirke denne prosessen. NATO må finne en balanse mellom pågående operasjoner og tradisjonelle kjerneoppgaver i form av kollektivt forsvar.

I 2009 er det 20 år siden Berlinmuren falt. Det markerte slutten på et delt Europa. Komiteen viser til at utviklingen i Europa, særlig gjennom EUs utvidelse østover, i disse 20 årene har gått klart i retning av et samlet kontinent. I EU vil Lisboa-traktaten nå implementeres. Det innebærer blant annet at beslutningsprosessene i EU vil gå raskere enn i dag, og at Ministerrådet og Europaparlamentet blir viktigere. Det betyr at også den norske påvirkningsprosessen må gå fortere.

Komiteen viser til Innst. S. nr. 115 (2006–2007), jf. St.meld. nr. 23 (2005–2006) Om gjennomføring av Europapolitikken, og vil understreke at dette også innebærer at Stortinget og partigruppene må styrke sine kontakter mot Europaparlamentet og bidra til samordnet innsats for å ivareta norske interesser i utformingen av EØS-relevant regelverk.

Komiteen ser alvorlig på at menneskerettighetssituasjonen er sterkt bekymringsfull i mange regioner. Det er svært viktig at Norge er en klar og prinsipiell røst i menneskerettighetsspørsmål.

Norsk utviklingspolitikk må ha som mål at mennesker får mulighet til å dekke sine grunnleggende behov. Komiteen viser til at det er viktig at denne politikken har flere pilarer, der både bistand, handel og fokus på menneskerettigheter står sentralt, og der Norge bidrar til å nå FNs tusenårsmål.

2.2.1 Hovedprioritering og primærstandpunkt for de ulike fraksjonene

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Regjeringens prioriteringer under rammeområde 4 i Prop. 1 S (2009–2010). Disse medlemmer har for øvrig ingen merknader og slutter seg til forslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at utenrikspolitikken må ta utgangspunkt i samspillet mellom Norges strategiske og økonomiske interesser, respekt for de grunnleggende menneskerettigheter og ivaretakelse av norske borgeres interesser, sikkerhet og trygghet innenlands og utenlands. Det er disse medlemmers syn at en av de viktigste pilarene i utenrikspolitikken er forpliktende internasjonalt samarbeid – som tar sikte på internasjonal avspenning, varig fred, en friest mulig verdenshandel og respekt for grunnleggende menneskerettigheter.

Disse medlemmer mener det er nødvendig å innrette norsk utenrikspolitikk slik at den til enhver tid tjener norske interesser på kort og lang sikt. Derfor vil disse medlemmer understreke viktigheten av at de norske utenriksstasjonene får de ressurser som trengs for å ivareta norske borgeres interesser ved uforutsette hendelser, og at de lokaliseres på grunnlag av vurderinger basert på norske borgeres behov, og norske strategiske og økonomiske interesser.

Disse medlemmer er av den oppfatning at Norge har en moralsk plikt til å heve stemmen for frihet, likeverd og rettssikkerhet – gjennom aktivt å påtale brudd på grunnleggende menneskerettigheter i de internasjonale fora der hvor Norge deltar.

Disse medlemmer mener det er viktig for Norge å foreta en mer kritisk vurdering av den rollen FN spiller og de oppgaver FN er satt til å ivareta. FN må både bli mer relevant, mer effektiv og mer fokusert. I denne sammenheng er disse medlemmer spesielt foruroliget over utviklingen i FNs menneskerettighetsapparat og forsøkene fra en rekke medlemsland på å innskrenke universelle menneskerettigheter til fordel for religion.

Disse medlemmer viser til den stadig økende betydningen av digitale medier i samfunnet, og er av den oppfatning at disse kan spille en viktig rolle i forhold til fremme av ytringsfriheten. I så måte har disse medlemmer merket seg konklusjonene i rapporten "Freedom on the net – A global assessment of internet and digital media" fra menneskerettighetsorganisasjonen Freedom House (april 2009) om at truslene mot ytringsfriheten på Internett er økende og at en rekke land har innført eller er i ferd med å innføre stadig strengere retningslinjer for kontroll og sensur.

Disse medlemmer mener at nordområdene er viktig for Norge både av økonomiske, politiske og strategiske årsaker. Disse medlemmer vil derfor arbeide for en betydelig mer aktiv politikk i forhold til nordområdene – gjennom økt norsk tilstedeværelse i nord i alle ledd, økt samarbeid og samhandling med Russland og fremtidsrettet utnyttelse av områdets naturressurser.

Disse medlemmer ser betydningen av bilaterale handelsavtaler – spesielt med land som ikke omfattes av EØS-avtalen. Målet med slike avtaler må være tosidig – de skal både bidra til å styrke norske handelsinteresser og de skal bygge ned proteksjonismen i verdensøkonomien.

Disse medlemmer viser til at et viktig fundament i Fremskrittspartiets utenrikspolitikk er nødvendigheten og viktigheten av gode transatlantiske relasjoner. USA er Norges viktigste allierte og det er viktig å innrette norsk utenrikspolitikk slik at den ikke svekker dette gode forholdet, men snarere utdyper det og styrker det for fremtiden. Derfor er disse medlemmer også klare på at NATO er et nødvendig og positivt grunnelement i Norges forsvars- og sikkerhetspolitiske plattform.

Disse medlemmer mener at Norge må føre en bærekraftig utviklingspolitikk hvor målet er at utviklingslandene skal kunne klare seg uten overføringer fra Vesten. Fremskrittspartiets utviklingspolitikk tar sikte på å løfte mennesker ut av fattigdom og skape grunnlag for vekst og utvikling gjennom å bygge ned toll- og handelsbarrierer, sletting av illegitim statsgjeld, sikring av eiendomsrettigheter for det brede lag av befolkningen, satsing på helse og utdanning, kanalisering av bistand gjennom frivillige organisasjoner og globale fond, forsterket nød- og katastrofehjelp, økt satsing på handelsfasilitering og bistand til strukturelle tiltak som fremmer demokrati, rettsstat og markedsøkonomi. Alle tiltak som støttes skal bli gjenstand for grundig evaluering, resultatmåling og regnskapskontroll.

Disse medlemmer har merket seg konklusjonene i en rekke årlige internasjonale undersøkelser som påviser at mange u-land har høy grad av korrupsjon, lav grad av økonomisk frihet, begrenset grad av demokrati, og svak beskyttelse av eiendomsrettighetene. Det er disse medlemmers syn at dette ikke skyldes urettferdige internasjonale maktstrukturer eller utbytting, men mangel på politisk vilje til utvikling blant det politiske lederskapet i disse landene.

Disse medlemmer viser til at den globale ODA-godkjente bistanden ifølge World Development Indicators var på 1640 mrd. USD i perioden mellom 1960 og 2005. Disse medlemmer kjenner til og støtter konklusjonene i studier som slår fast at bistand ikke har bidratt til økonomisk vekst i u-landene. Videre mener disse medlemmer at bistanden i flere tilfeller har bidratt til å svekke den sosiale kontrakten mellom politikerne og innbyggerne i mottakerlandet, til å øke korrupsjonen, til å holde autoritære og totalitære statsledere ved makten for på den måten å undergrave politisk utvikling og fattigdomsreduksjon.

Disse medlemmer merker seg at Regjeringens bistandsbudsjett for 2010 tilsvarer 1,09 pst. av BNI. Disse medlemmer mener at størrelsen på bistandsbudsjettet er en dårlig indikator for i hvilken grad et lands utviklingspolitikk legger til rette for økonomisk vekst og fattigdomsreduksjon i u-landene, og mener kvalitet heller enn kvantitet bør være den avgjørende målestokken i det bistandspolitiske engasjementet.

Disse medlemmer viser til at tilveksten i land som har satset på frihandel har vært flere ganger større enn i proteksjonistiske land. Disse medlemmer støtter konklusjonene i rapporten "Economic Freedom of the World 2009" om at befolkningen i demokratiske land med åpne økonomier nyter langt større livskvalitet enn hva som er tilfellet med befolkningen i lukkede økonomier. Disse medlemmer har merket seg uttalelser fra blant annet FNs generalsekretær Ban Ki-Moon samt statsledere på G20-møtet om at finanskrisen ikke måtte bli en unnskyldning for å innføre mer proteksjonisme i verdenshandelen. Dessverre registrerer disse medlemmer at Verdens handelsorganisasjon i en rapport fra juli 2009 viser til at det motsatte har skjedd, selv om de mest omfattende proteksjonistiske tiltakene ikke har blitt iverksatt.

Disse medlemmer mener at mens subsidier og skyhøye tollsatser i Vesten er en viktig årsak til de fattige landenes manglende deltakelse i globaliseringen, er det også avgjørende at u-landene selv iverksetter tiltak for å øke handelen. I så måte viser disse medlemmer til at opptil 70 pst. av verdens tollbarrierer er innført av u-land for å ramme handelen med andre u-land. For å stimulere til økt økonomisk samkvem på tvers av landegrensene og mellom u-landene, vil disse medlemmer foreslå at det etableres en ekspertgruppe for å bistå u-landene i spørsmål knyttet til handelsfasilitering.

Disse medlemmer vil understreke behovet for å få til en sluttføring av WTO-forhandlingene, den såkalte Doha-runden, som vil kunne bidra til økt handel ved at tollsatser og subsidier reduseres og at det blir vanskeligere for land å iverksette proteksjonistiske tiltak. Disse medlemmer har forventninger til at Regjeringen i denne sammenheng aktivt bidrar til å få forhandlingene inn på sporet igjen, og at Norge tilbyr u-landene fordelaktige handelsbetingelser for import. Disse medlemmer viser i så måte til forslag fra Fremskrittspartiet i Innst. 3 S (2009–2010) om tollfritak på varer fra alle u-landene på OECDs DAC-liste, tilsvarende proveny på 630 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til konklusjonene i en studie utført av Peterson Institute for International Economics (august 2009) som fremhever at en sluttføring av Doha-runden vil kunne tilføre verdensøkonomien mellom 1 800 mrd. og 4 200 mrd. kroner på årlig basis, hvor en betydelig andel av disse midlene vil kunne tilfalle u-landene. Dersom man ikke lykkes i å få i stand en avtale, vil dette være en av de største truslene mot å oppnå FNs tusenårsmål innen 2015.

Disse medlemmer merker seg konklusjonene i rapporten "Trade and Climate Change" (juni 2009) utarbeidet av Verdens handelsorganisasjon (WTO) og FNs miljøprogram (UNEP) om at økt handel og handelsliberalisering har en rekke positive konsekvenser for miljøet og klimaet, og at en ny global handelsavtale i 2010 vil kunne bidra positivt i forhold til tilpasning til klimaendringene. Handel akselererer overføringen av ren teknologi til u-landene, som i neste omgang tilpasser denne teknologien til lokale forhold. En slik kunnskaps- og teknologioverføring vil kunne ha en rekke synergieffekter på andre områder i samfunnet, bidra til økt innovasjonstakt og derav økonomisk vekst og velstandsutvikling for befolkningen.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2010 lanserer mange planer og prosjekter innenfor utenrikspolitikken, men det er disse medlemmers mening at en budsjettproposisjon nødvendigvis også må inneholde en oversikt over tiltak, institusjoner og prosesser som ikke prioriteres eller nedprioriteres og begrunnede årsaker til dette. Disse medlemmer kan i liten grad se at dette er tilfellet i det foreliggende forslag til budsjett.

Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets merknader i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 13 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 269 (2008–2009) og St.meld. nr. 15 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 306 (2008–2009).

Alle økninger og reduksjoner er i forhold til Regjeringens budsjettforslag. Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag til bevilgninger for kapitler og poster som ikke er nevnt nedenfor.

Utgifter rammeområde 4

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

FrP

100

Utenriksdepartementet

1 758 335 000

-164 988 200

1

Driftsutgifter

1 699 612 000

-169 961 200

71

Diverse tilskudd

33 813 000

+4 973 000

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

4 567 887 000

-30 741 800

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

1 310 287 000

-30 741 800

118

Nordområdetiltak mv.

367 942 000

+13 261 000

70

Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland

300 151 000

+20 000 000

76

Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak

33 998 000

-6 739 000

140

Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

1 048 218 000

-309 965 400

1

Driftsutgifter

1 033 218 000

-309 965 400

141

Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

199 936 000

-99 968 000

1

Driftsutgifter

199 936 000

-99 968 000

144

Fredskorpset

50 200 000

-12 550 000

1

Driftsutgifter

50 200 000

-12 550 000

150

Bistand til Afrika

2 808 500 000

-1 685 100 000

78

Regionbevilgning for Afrika

2 808 500 000

-1 685 100 000

151

Bistand til Asia

993 100 000

-209 300 000

78

Regionbevilgning for Asia

418 600 000

-209 300 000

152

Bistand til Midtøsten

500 000 000

-250 000 000

78

Regionbevilgning for Midtøsten

500 000 000

-250 000 000

153

Bistand til Latin-Amerika

220 500 000

-132 300 000

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika

220 500 000

-132 300 000

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

1 764 000 000

-585 000 000

1

Driftsutgifter

33 500 000

-10 050 000

70

Sivilt samfunn

1 228 000 000

-368 400 000

71

Tilskudd til frivillige organisasjoners opplysningsarbeid

81 000 000

-24 300 000

73

Kultur

106 000 000

-79 500 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

172 500 000

-69 000 000

77

Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset

135 000 000

-33 750 000

161

Næringsutvikling

452 750 000

+10 000 000

1

Ekspertgruppe for handelsfasilitering i u-land

0

+10 000 000

162

Overgangsbistand (gap)

499 000 000

-249 500 000

70

Overgangsbistand (gap)

499 000 000

-249 500 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

2 542 600 000

+97 625 000

70

Naturkatastrofer

335 000 000

+50 000 000

71

Humanitær bistand

2 020 600 000

+50 000 000

72

Menneskerettigheter

187 000 000

-2 375 000

164

Fred, forsoning og demokrati

1 706 725 000

-589 640 000

70

Fred, forsoning og demokratitiltak

647 725 000

-259 090 000

71

ODA-godkjente land på Balkan

575 000 000

-230 000 000

72

Utvikling og nedrustning

149 000 000

-44 700 000

73

Andre ODA-godkjente OSSE-land

335 000 000

-55 850 000

165

Forskning, kompetanseheving og evaluering

762 000 000

+4 000 000

71

Faglig samarbeid

270 000 000

+4 000 000

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

2 422 867 000

-1 162 000 100

1

Driftsutgifter

39 867 000

-11 960 100

70

Ymse tilskudd

7 300 000

-2 190 000

72

Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling

235 000 000

-94 000 000

73

Klima- og skogsatsingen

2 107 700 000

-1 053 850 000

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

2 879 969 000

-1 207 916 000

21

Spesielle driftsutgifter

2 879 969 000

-1 207 916 000

170

FN-organisasjoner mv.

4 140 620 000

-1 471 710 000

70

FNs utviklingsprogram (UNDP)

860 000 000

-430 000 000

71

FNs befolkningsfond (UNFPA)

332 000 000

-132 800 000

75

FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)

150 000 000

-45 000 000

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv.

1 449 200 000

-724 600 000

78

Bidrag andre FN-organisasjoner mv.

189 420 000

-94 710 000

79

Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps

67 000 000

-20 100 000

81

Tilskudd til internasjonal landbruksforskning

98 000 000

-24 500 000

171

Multilaterale finansinstitusjoner

1 853 800 000

-926 900 000

70

Verdensbanken

779 000 000

-389 500 000

71

Regionale banker og fond

680 300 000

-340 150 000

72

Samfinansiering via finansinstitusjoner

394 500 000

-197 250 000

172

Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak

270 000 000

+10 000 000

70

Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging

270 000 000

+10 000 000

Sum utgifter rammeområde 4

33 922 143 000

-8 952 693 500

Inntekter rammeområde 4

Sum inntekter rammeområde 4

84 536 000

0

Sum netto rammeområde 4

33 837 607 000

-8 952 693 500

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett foreslår at ramme 4 settes til 32 579 643 kroner, som er en reduksjon i forhold til Regjeringens forslag på 1 342 500 kroner.

Disse medlemmer mener at norsk utenrikspolitikk må ses i nøye sammenheng med sikkerhets-, energi-, utviklings-, handels- og europapolitikken. Den økende graden av regional og global integrasjon skaper både muligheter og utfordringer for et lite land med en åpen økonomi. Den pågående uroen i verdens finansmarkeder er et godt eksempel på dette. Det er behov for klare politiske prioriteringer fra Regjeringen og Stortinget, og en stor grad av realisme og klart fokus på måloppnåelse hva angår norske virkemidler, muligheter og målsettinger i utenrikspolitikken.

Internasjonalt samarbeid er en forutsetning for å løse globale så vel som nasjonale utfordringer. Norge skal respektere sine forpliktelser innenfor bl.a. FN, NATO og EØS og opptre som lojal og engasjert samarbeidspartner for nærstående og andre land. Samtidig skal norsk utenrikspolitikk søke å identifisere, eller skape, internasjonalt handlingsrom for å fremme norske interesser og verdier. Dette krever en bedre koordinering av den samlede norske innsatsen utenfor Norges grenser.

Disse medlemmer viser til at Høyre ønsker et fullt norsk medlemskap i EU – så snart som mulig. Den politiske og økonomiske integrasjonen i Europa omfatter også Norge, og det er i Norges klare interesse å bidra til denne prosessen ikke bare økonomisk, gjennom dagens finansieringsordninger, men også politisk og med full medbestemmelsesrett i Europa.

Disse medlemmer ønsker en utviklings- og bistandspolitikk som fokuserer på resultater, fremfor Regjeringens symbolske målsettinger om en fast prosentandel av bruttonasjonalinntekt (BNI).

Den norske debatten om bistand fokuserer på størrelsen på bistandsbevilgningene, gjerne i prosent av bruttonasjonalinntekten, som kjennetegnet på en god politikk for fattigdomsbekjempelse. Denne forestillingen svekker effekten av bistanden: Når målet er økte budsjetter, kan også behovet for å evaluere resultater og forbedre innsatsen lett bli mindre.

Disse medlemmer understreker betydningen av en utviklingspolitikk som måles i resultater snarere enn i prosentandeler av BNI. Et viktig kriterium vil være om Norge greier å føre en helhetlig og konsistent utviklingspolitikk. For Høyre er det viktig at flere virkemidler tas i bruk og at ulike politikkområder må ses i sammenheng dersom Norge skal kunne bidra positivt til utvikling og fattigdomsreduksjon. Samtidig må den bistanden vi fortsatt skal yte, være mer konsentrert og målrettet og underlegges strenge resultatkrav.

Regjeringens forslag innebærer at utviklingshjelpen nominelt sett øker med 1 225 mill. kroner innenfor programområde 3, som er bistand. Økningen dekker ikke den budsjetterte utgiftsveksten som skjer innenfor to budsjettkapitler alene: miljø- og bærekraftig utvikling (regnskog) øker med 626 mill. kroner, mens flyktningtiltak i Norge, godkjent som bistand, øker med 877 mill. kroner. Dette betyr at Regjeringens budsjettforslag i realiteten er et forslag til kutt til noen tradisjonelle bistandsområder og fattigdomsbekjempelse.

Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett øker bevilgningene over programområdet med 424 mill. kroner sammenliknet med 2009-budsjettet, når bevilgningsreduksjoner til flyktningtiltak i Norge som følge av redusert asyltilstrømning holdes utenfor.

Disse medlemmer ønsker en helhetlig norsk utviklingspolitikk hvor bistand kun skal utgjøre en del. Disse medlemmer mener at et fortsatt høyt bistandsnivå fra de rike landene er nødvendig for å kunne nå FNs tusenårsmål, men innenfor tradisjonell bistand ønsker Høyre et klarere tematisk og geografisk fokus og strengere krav til mottakerlandene når det kommer til utvikling innen demokrati, rettsstatsprinsipper og styresett.

Disse medlemmer vil uttrykke bekymring for Regjeringens vektlegging og økte bruk av direkte budsjettstøtte og flerårige indikative tilsagn innenfor bistanden.

Disse medlemmer viser til at budsjettstøtte er ment å styrke mottakeransvar og eierskap til egen utvikling, men anser at direkte budsjettstøtte samtidig kan medføre økte insentiv for korrupsjon og derfor må følges av forsvarlige kontrollmekanismer. Det er disse medlemmers oppfatning at eventuell bruk av budsjettstøtte bør begrenses til mottakerland som oppfyller klare kriterier til kvalitet og transparens i økonomien og finansforvaltningen på tilfredsstillende vis, og som viser utvikling i demokratisk retning. Bruk av budsjettstøtte må følges av strengere krav til demokratiutvikling og korrupsjonsbekjempelse.

Høyre vil konsentrere norsk bistand til Afrika, og noen særlig viktige temaområder som helse og utdanning. Vi fjerner derfor norsk bilateral støtte til Latin-Amerika og reduserer den til Midtøsten og Asia, med unntak av Afghanistan.

Bistand til Afghanistan er av avgjørende betydning for å bidra til at afghanske myndigheter, i samarbeid med det internasjonale samfunnet, særlig FN og NATO, lykkes. Dette krever bedre tjenester, som helse og utdanning, bedre infrastruktur, som veier og vannforsyning. Institusjonsoppbygging må intensiveres og prosjekter gis et sterkere lokalt eierskap for å hjelpe sentralmyndighetene til å få kontroll over hele landet.

Disse medlemmer vil understreke at den viktigste utfordringen er å overholde togradersmålet samtidig som alle får tilgang til energi. Det er i dag 1,6 milliarder mennesker uten tilgang på energi, og nesten alle lever for under 2 dollar dagen.

Disse medlemmer foreslår å fjerne toll for flere utviklingsland som eksporterer varer til Norge slik at de får et bedre grunnlag for å utvikle sin økonomi. Å bedre utviklingslandenes muligheter til å delta i den globale økonomien er en forutsetning for å bringe mennesker ut av fattigdom på varig basis. Handel og økonomisk vekst er de sterkeste drivkreftene for å hente mennesker varig ut av fattigdom. Bare de siste 10 årene har flere hundre millioner mennesker gått fra absolutt fattigdom til økt velstand.

Disse medlemmer etterlyser en klarere og mer omforent forståelse av begrepet "nordområdene", og understreker at en slik begrepsklarhet ikke minst er viktig for å kunne prioritere begrensede budsjettmidler.

Disse medlemmer viser til partiets alternative budsjett, som innebærer økte bevilgninger til nordområdeformål innen utdanning, prosjektsamarbeid med Russland og forsvarsaktivitet i nord. Dette er, etter disse medlemmers mening, kjerneområdene innen en moderne nordområdesatsing som tar sikte på å understøtte norsk suverenitetshåndhevelse gjennom både sikkerhetspolitiske tiltak og kompetanseheving.

Utgifter rammeområde 4 (i hele tusen kroner)

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1-3

H

115

Kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål

106 270

95 270

(-11 000)

1

Driftsutgifter

28 470

17 470

(-11 000)

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

4 567 887

4 517 887

(-50 000)

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

1 310 287

1 260 287

(-50 000)

118

Nordområdetiltak mv.

367 942

377 942

(+10 000)

70

Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland

300 151

310 151

(+10 000)

140

Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

1 048 218

1 008 218

(-40 000)

1

Driftsutgifter

1 033 218

993 218

(-40 000)

141

Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

199 936

186 936

(-13 000)

1

Driftsutgifter

199 936

186 936

(-13 000)

150

Bistand til Afrika

2 808 500

2 858 500

(+50 000)

78

Regionbevilgning for Afrika

2 808 500

2 858 500

(+50 000)

151

Bistand til Asia

993 100

743 100

(-250 000)

78

Regionbevilgning for Asia

418 600

168 600

(-250 000)

152

Bistand til Midtøsten

500 000

350 000

(-150 000)

78

Regionbevilgning for Midtøsten

500 000

350 000

(-150 000)

153

Bistand til Latin-Amerika

220 500

0

(-220 500)

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika

220 500

0

(-220 500)

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

1 764 000

1 687 000

(-77 000)

72

Demokratistøtte/partier

8 000

6 000

(-2 000)

73

Kultur

106 000

66 000

(-40 000)

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

172 500

152 500

(-20 000)

77

Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset

135 000

120 000

(-15 000)

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

2 879 969

2 393 969

(-486 000)

21

Spesielle driftsutgifter

2 879 969

2 393 969

(-486 000)

170

FN-organisasjoner mv.

4 140 620

4 035 620

(-105 000)

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv.

1 449 200

1 349 200

(-100 000)

78

Bidrag andre FN-organisasjoner mv.

189 420

184 420

(-5 000)

Sum utgifter rammeområde 4

33 922 143

32 579 643

(-1 342 500)

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti i finanskomiteens innstilling om statsbudsjettet for 2010 foreslo å øke rammen for norsk utviklingshjelp med 303 mill. kroner. Dette ville hevet norsk ODA-godkjent utviklingshjelp til 1,11 pst. av forventet BNI i 2010. Ved en slik økning ville en unngått at totalrammen for bistandsbudsjettet økte mindre enn utgiftene til flyktningtiltak i Norge og skogprosjektet for å motvirke globale klimagassutslipp.

Dette medlem viser til at denne rammeøkningen kombinert med omdisponeringer i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2010 ble brukt til en betydelig økning av norsk bistand til klimatilpasning. Kristelig Folkepartis alternativ innebar også økt støtte til utdanning, landbruksutvikling og matvaresikkerhet, slik en enstemmig utenrikskomité har gått inn for gjentatte ganger, senest i Innst. S. nr. 269 (2008–2009) ved behandlingen av St.meld. nr. 13 (2008–2009) om klima, kapital og konflikt. Kristelig Folkeparti foreslo også økte bevilgninger til gjeldslette for utviklingsland. Dette medlem viser til den mer utførlige omtale av Kristelig Folkepartis budsjettalternativ på utenriksområdet som er gitt i finanskomiteens innstilling, Innst. 2 S (2009–2010).

Innenfor de rammer som Stortingets flertall nå har vedtatt for Utenriksdepartementets og Forsvarsdepartementets rammeområder, vil komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti følge opp Kristelig Folkepartis budsjettalternativ ved å foreslå omprioriteringer. Siktemålet er først og fremst å styrke konsentrasjonen av bistanden om de fattige land i Afrika, øke tilskuddet via frivillige organisasjoners langsiktige utviklingstiltak og styrke prioriterte sektorer som utdanning, matvaresikkerhet og landbruksutvikling.

Dessuten vil disse medlemmer styrke bistanden til klimatilpasningstiltak som kan gjøre fattige land bedre i stand til å mestre skadelige konsekvenser av klimaendringer. Omdisponeringene er lagt opp slik at bevilgningsøkningene for flyktningtiltak i Norge og for skogprosjektet for å motvirke globale klimagassutslipp i sum ikke overstiger den samlede økningen av bistandsrammen.

Disse medlemmer viser for øvrig til merknadene under de enkelte kapitler. Disse medlemmer viser til tabellen på denne side, som viser de endringer Kristelig Folkeparti foreslår i Utenriksdepartementets budsjett for 2010.

Kap.

Post

Budsjettformål (beløp angitt i mill. kr)

Sum

Bevilgningsøkninger

Programområde 2: Utenriksformål

116

70.30

Europarådet (styrking av menneskerettigheter i Nord-Kaukasus)

1,75

Programområde 3: Internasjonal bistand

150

78

Regionbevilgning for Afrika (utdanning, landbruk, klimatilpasning)

45,0

160

70

Sivilt samfunn: Økt støtte til de frivillige organisasjoners langsiktige utviklingssamarbeid (utdanning/landbruk/helse og klimatilpasning)

70,0

163

70

Naturkatastrofer (klimatilpasning i Øst-Afrika)

50,0

163

71

Humanitær bistand

50,0

166

72

Bærekraftig utvikling: Klimatilpasning i lavinntektsland

100,0

169

70

Vaksine og helse: herunder den globale vaksinealliansen GAVI

50,0

170

81

Internasjonal landbruksforskning (om bedre klimatilpasset landbruk)

10,0

171

71

Det internasjonale fond for landbruksutvikling (IFAD)

10,0

171

72

Samfinansiering av "Fast Track Initiative: Utdanning for alle"

20,0

172

70

Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak

15,0

Sum påplusninger

421,75

Inndekning

Programområde 2: Utenriksformål:

118

71

Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter

1,75

Programområde 3: Internasjonal bistand

153

78

Regionbevilgning til Latin-Amerika (omdisponeres til Afrika)

75,0

164

71

ODA-godkjente land på Balkan (omdisponeres til fattigere land)

50,0

166

73

Klima- og skogsatsingen (omdisponeres til klimatilpasning m.m.)

295,0

Sum inndekninger

421,75

Disse medlemmer vil i samsvar med de overfor nevnte omdisponeringer fremme et forslag med et helhetlig budsjettalternativ for rammeområde 4, slik som vist i egen tabell.

Rammeområde 4

(Utenriks)

I

På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

100

Utenriksdepartementet

1

Driftsutgifter

1 699 612 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres .

7 443 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

16 500 000

70

Erstatning av skader på utenlandske ambassader

826 000

71

Diverse tilskudd

33 813 000

72

Hjelp til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn

141 000

103

Regjeringens fellesbevilgning for representasjon

1

Driftsutgifter

25 534 000

104

Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

1

Driftsutgifter

8 413 000

115

Kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

28 470 000

70

Tilskudd til kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1

77 800 000

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

1 312 037 000

71

Finansieringsordningen under EØS-avtalen, kan overføres

2 400 000

72

EØS-finansieringsordningen, kan overføres

1 615 000 000

73

Den norske finansieringsordningen, kan overføres

1 460 000 000

74

Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania, kan overføres

180 200 000

118

Nordområdetiltak mv.

70

Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres

300 151 000

71

Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres

32 043 000

76

Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres

33 998 000

140

Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

1

Driftsutgifter

1 033 218 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 000 000

141

Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

1

Driftsutgifter

199 936 000

144

Fredskorpset

1

Driftsutgifter

50 200 000

150

Bistand til Afrika

78

Regionbevilgning for Afrika, kan overføres

2 853 500 000

151

Bistand til Asia

72

Bistand til Afganistan og Pakistan, kan overføres

574 500 000

78

Regionbevilgning for Asia, kan overføres

418 600 000

152

Bistand til Midtøsten

78

Regionbevilgning for Midtøsten, kan overføres

500 000 000

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres

145 500 000

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

1

Driftsutgifter

33 500 000

70

Sivilt samfunn, kan overføres

1 298 000 000

71

Tilskudd til frivillige organisasjoners opplysningsarbeid, kan overføres

81 000 000

72

Demokratistøtte/partier, kan overføres

8 000 000

73

Kultur, kan overføres

106 000 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk, kan overføres

172 500 000

77

Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres

135 000 000

161

Næringsutvikling

70

Næringsutvikling, kan overføres

309 000 000

75

NORFUND - tapsavsetting

143 750 000

162

Overgangsbistand (gap)

70

Overgangsbistand (gap), kan overføres

499 000 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

70

Naturkatastrofer, kan overføres

385 000 000

71

Humanitær bistand, kan overføres

2 070 600 000

72

Menneskerettigheter, kan overføres

187 000 000

164

Fred, forsoning og demokrati

70

Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres

647 725 000

71

ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres

525 000 000

72

Utvikling og nedrustning, kan overføres

149 000 000

73

Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres

335 000 000

165

Forskning, kompetanseheving og evaluering

1

Driftsutgifter

139 000 000

70

Forskning og høyere utdanning, kan overføres

353 000 000

71

Faglig samarbeid, kan overføres

270 000 000

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

1

Driftsutgifter

39 867 000

70

Ymse tilskudd, kan overføres

7 300 000

71

Internasjonale prosesser og konvensjoner mv., kan overføres

33 000 000

72

Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres

335 000 000

73

Klima- og skogsatsingen, kan overføres

1 812 700 000

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

21

Spesielle driftsutgifter

2 879 969 000

168

Kvinner og likestilling

70

Kvinner og likestilling, kan overføres

300 000 000

169

Globale helse- og vaksineinitiativ

70

Vaksine og helse, kan overføres

1 425 000 000

71

Andre helse- og aidstiltak, kan overføres

185 000 000

170

FN-organisasjoner mv.

70

FNs utviklingsprogram (UNDP)

860 000 000

71

FNs befolkningsfond (UNFPA)

332 000 000

72

FNs barnefond (UNICEF)

450 000 000

73

Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres

145 000 000

74

FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR)

240 000 000

75

FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)

150 000 000

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres

1 449 200 000

77

FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres

160 000 000

78

Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres

189 420 000

79

Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres

67 000 000

81

Tilskudd til internasjonal landbruksforskning, kan overføres

108 000 000

171

Multilaterale finansinstitusjoner

70

Verdensbanken, kan overføres

779 000 000

71

Regionale banker og fond, kan overføres

690 300 000

72

Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres

414 500 000

172

Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak

70

Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres

285 000 000

480

Svalbardbudsjettet

50

Tilskudd

112 977 000

Totale utgifter

33 922 143 000

Inntekter

3100

Utenriksdepartementet

1

Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene

13 568 000

2

Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene

63 900 000

5

Refusjon spesialutsendinger mv.

7 068 000

Totale inntekter

84 536 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan:

1.

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 100 post 1

kap. 3100 postene 2 og 5

kap. 100 post 71

kap. 3100 post 6

kap. 140 post 1

kap. 3140 post 5

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.

III

Omdisponeringsfullmakt

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.

IV

Agio/Disagio

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.

V

Bruk av opptjente rentemidler

Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.

VI

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan gi tilsagn om:

  • 1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

72

ES-finansieringsordningen

2 405 mill. kroner

73

Den norske finansieringsordningen

1 640 mill. kroner

74

Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania

158 mill. kroner

118

Nordområdetiltak mv.

70

Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland

188 mill. kroner

161

Næringsutvikling

70

Næringsutvikling

550 mill. kroner

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

73

Klima- og skogsatsingen

1 400 mill. kroner

  • 2. tilskudd til globalt fond for fornybar energi og energieffektivitet (GEEREF) med inntil 80 mill. kroner over fire år i perioden 2008–2011 over kap. 166 Miljø- og bærekraftig utvikling mv. post 72 Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling.

  • 3. tilskudd til utvikling av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments for Vaccines (AMC) med inntil 57 mill. USD i perioden 2009–2017 over kap. 169 Globale helse og vaksineinitiativ, post 70 Vaksine og helse.

VII

Garantifullmakter

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 50 mill. kroner for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland, jf. omtale under kap. 161 Næringsutvikling i Prop. 1 S (2009–2010).

VIII

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2010 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 1 750 mill. kroner.

IX

Toårige budsjettvedtak

Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen og for regulært bidrag til FN.

X

Ettergivelse av fordringer

Stortinget samtykker i at Kongen i 2010 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.

XI

Utbetaling av tilskudd

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre tilskudd til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.

Utbetalinger innenfor ett budsjettår av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere, inklusive private og halvstatlige aktører, innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.

XII

Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan:

  • 1. fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet, Den globale miljøfasiliteten og Det felles fond for råvarer.

  • 2. fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 for å inngå avtale med mottakere om raskere trekk på gjeldsbrev enn utbetalingsbehovet tilsier ved kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Det asiatiske utviklingsfondet.

XIII

Deltakelse i International Finance Facility for Immunisation (IFFIm)

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 i forbindelse med utbetaling av det norske bidraget til GAVI Fund Affiliate på 5,4 mill. USD kan fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og å bruke tilskudd som sikkerhet for lån.

XIV

Deltakelse i IMFs låneordning til lavinntektsland som utsettes for økonomiske sjokk og kortsiktige betalingsbalanseproblemer

Stortinget samtykker i at Norge fra 2010 til 2012 kan delta i eksisterende og nye låneordninger under IMF rettet mot lavinntektsland med kortsiktige betalingsbalanseproblemer innenfor en totalramme på 14,1 mill. SDR.

XV

Deltakelse i den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Norge deltar i den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 11 617 150. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2010–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.

  • 2. Den norske garantikapitalen i Den asiatiske utviklingsbanken økes med 231,3 mill. SDR (Special Drawing Rights).