Etter gjeldende rett formuesverdsettes aksjer, grunnfondsbevis
og andeler i aksjefond til 85 prosent av verdsettelsesgrunnlaget.
Departementet foreslår å avvikle denne verdsettelsesrabatten.
Den såkalte verdsettelsesrabatten for aksjer mv. ved formuesskatteligningen
ble redusert fra 20 prosent til 15 prosent med virkning fra og med
inntektsåret 2007. For andeler i verdipapirfond som ikke
er aksjefond, ble verdsettelsesrabatten avviklet helt.
Departementet mener det er behov for økt likebehandling
av ulike formuesobjekter, noe som tilsier at verdsettelsesrabatten
nå fjernes. Departementet foreslår at også aksjer,
grunnfondsbevis og andeler i aksjefond i hovedregelen skal verdsettes
til 100 prosent av verdsettelsesgrunnlaget. Dette medfører økt
skattemessig likebehandling av aksjer og andre formuesobjekter som
obligasjoner og bankinnskudd, og vil ha svært gode fordelingsvirkninger
ettersom det først og fremst er de med høye inntekter
som har store aksjeformuer. Avviklingen innebærer lik formuesverdsetting
av andeler i aksjefond og andeler i verdipapirfond som ikke er aksjefond,
og det er derfor ikke lenger behov for å skille disse fra
hverandre. Definisjonen av aksjefond i skatteloven § 4-12
sjette ledd foreslås opphevet.
Forslaget er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2007-2008)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven §§ 4-12
og 4-13. Avviklingen av verdsettelsesrabatten for aksjer, grunnfondsbevis
og andeler i aksjefond antas ikke å ha administrative konsekvenser
av betydning. Provenyøkningen benyttes til å øke
bunnfradraget i formuesskatten. Departementet foreslår
at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2008.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter seg til
Regjeringens forslag til endringer i skatteloven §§ 4-12
og 4-13.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at opp mot 1,5 millioner
nordmenn sparer i aksjefond, grunnfondsbevis og aksjer, ikke minst
gjennom eierskap i egne familieeide bedrifter.
Økt formuesskatt på slike verdipapirer er negativt
for den private sparingen i landet og en ekstra kostnad for alle
bedrifter og dermed negativt for det private eierskapet. Det er
lite spor av regjeringens lovede aktive næringspolitikk
i forhold til de titusenvis av norske småbedrifter og deres
eiere. Disse medlemmer vil påpeke at denne
regjering går i diametralt motsatt retning av den forrige
regjering som foreslo sterk nedtrapping av den særnorske
formuesskatten med tanke på avvikling. Den nåværende
regjering har ved ethvert budsjett foreslått næringsfiendtlige økninger
i formuesskatten. Skatten økes på privat kapital,
samtidig som Regjeringen også foreslår et nytt
statlig fond for å øke statens eierskap i næringslivet.
Disse medlemmer vil gå imot den foreslåtte avviklingen
av verdsettelsesrabatten for aksjer, grunnfondsbevis og aksjefond.