Etter langvarig, ulovfestet praksis skattlegges ikke offentlig
ansatte for fordelen ved fri bolig på tjenestested i utlandet.
Høyesterett har i en dom avsagt 27. februar i år
lagt til grunn at en ansatt i et privat foretak har rett til å bli
likebehandlet med en offentlig ansatt. En konsekvens av dommen er
at privat ansatte ikke kan skattlegges for fordel ved fri bolig
ved arbeidsopphold i utlandet. Departementet foreslår at den
ulovfestede praksisen på dette området avvikles, slik
at det blir skatteplikt for fordel av fri bolig ved arbeidsopphold
i utlandet for alle ansatte. Området for plikt til å svare
arbeidsgiveravgift utvides tilsvarende. Forslaget omfatter ikke
pendlerboliger som arbeidsgiver holder. Disse blir fortsatt skatte-
og avgiftsfrie.
I utgangspunktet bør all arbeidsinntekt behandles likt,
uavhengig av om fordelen ytes i form av penger, naturalytelse eller
annen økonomisk støtte. Videre skal offentlig
ansatte og privat ansatte behandles likt når det gjelder
beskatningen av naturalytelser mottatt under arbeidsopphold i utlandet.
Et generelt skattefritak for arbeidsinntekt i form av fri bolig
på tjenestested i utlandet er etter departementets vurdering
ikke ønskelig. Det vises til at fri bolig ofte vil være
en ytelse som har en betydelig verdi for mottakeren. Utenom pendlertilfellene,
der hjemmet i Norge krever en privat kostnadsdekning, vil skattyteren
ikke lenger ha egne boligkostnader, samtidig som eventuell beholdt
boligeiendom i Norge kan leies ut og gi overskudd utover driftskostnadene
til denne. Fordelen ved fri tjenestebolig utenlands atskiller seg
ikke vesentlig fra tilsvarende fordel innenlands, som fortsatt blir
skattepliktig, Det ville innebære et skatteprivilegium
uten noen saklig begrunnelse å unnlate beskatning av tjenestebolig
i utlandet.
Det kan hevdes at arbeidsopphold i utlandet gjerne medfører
andre ulemper og merkostnader, og at skattefri tjenestebolig bidrar
til å kompensere for dette. Slike andre ulemper og merkostnader
bør imidlertid etter departementets mening heller dekkes
på sitt særskilte grunnlag, istedenfor som en
favorabel, men lite treffsikker regel om skattefritak for tjenesteboligen
der. I meget stor grad blir også slike ulemper og merkostnader
kompensert særskilt av arbeidsgiver gjennom praktiserte
ordninger med utenlandstillegg, refusjoner og annen kostnadsdekning.
Etter departementets oppfatning er det sterke, prinsipielle grunner
til skatteplikt også for fri tjenestebolig i utlandet,
og den framtidige løsning bør baseres på dette.
Det er fast og langvarig ligningspraksis for at offentlig ansatte
ikke fordelsbeskattes for fri bolig i utlandet. Denne praksisen
bør nå legges om slik at offentlig ansattes fordel
ved fri bolig i utlandet heretter skal skattlegges. Skattefritaket
er ikke lovfestet, men departementet antar at lovendring er nødvendig
for å avvikle ordningen. Lovteknisk er det ikke hensiktsmessig å regulere
at fordel av fri eller subsidiert bolig i arbeidsforhold er skattepliktig
som fordel vunnet ved arbeid. Slike fordeler omfattes klart av de
eksisterende hjemlene for fordel vunnet ved arbeid i skatteloven § 5-1
jf. § 5-10. Det er imidlertid behov for en forskriftshjemmel,
og en slik foreslås derfor inntatt i skatteloven § 5-12.
Det foreslås at departementet gis hjemmel til å gi
regler i forskrift om verdsettelse av fordelen ved fri eller subsidiert
bolig og for å avgrense skatteplikten. Lovendringen vil
ha karakter av å innskjerpe at skattefritaket i framtiden
bare skal gjelde reelle pendlerboliger. Det vil heller ikke være aktuelt å skattlegge
fordel av losji som ikke har karakter av egen bolig, for eksempel
feltmessig innkvartering av militært personell under utenlandsoppdrag.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 5-12.
Endringen tas inn som et nytt syvende ledd.
Departementet vil i forskrift gi nærmere regler om verdsettelse
av denne fordelen. Her vil det legges inn skjermingsordninger, slik
at skattytere som på grunn av sitt arbeid må bo
i områder med et særlig høyt leienivå likevel
ikke beskattes for en større fordel enn hva det ville koste å leie
en tilsvarende bolig i Norge. Det foreslås også at
forskriften gir hjemmel til å gi utfyllende bestemmelser
for å avgrense skatteplikten.
Provenyøkningen ved å skattlegge offentlig
ansattes frie boliger i utlandet er på svært usikkert grunnlag
anslått til å være i overkant av 25 mill.
kroner påløpt og 20 mill. kroner bokført
i 2008.
Uten en slik endring vil imidlertid også privatansatte
komme inn under skattefritaket for fordelen ved subsidiert bolig
ved arbeidsopphold i utlandet. Provenytapet ved dette ville riktignok
i utgangspunktet være meget begrenset, i størrelsesorden
3 mill. kroner årlig. Bakgrunnen for dette er imidlertid
at fri bolig i utlandet trolig i liten grad har vært innberettet
og effektivt skattlagt, selv om fordelen til nå har vært skattepliktig
for andre enn offentlige tjenestemenn. Når skatteplikt
innføres for offentlig ansattes frie tjenesteboliger i
utlandet, bør det derfor også iverksettes tiltak
som sikrer reell skattlegging også av privatansattes tilsvarende
boliger. Arbeidsgivere og skattemyndigheter må samarbeide
for å bidra til dette.
Utvidet og mer effektiv skattlegging av fri tjenestebolig i utlandet
vil kunne utløse krav om lønnskompensasjon. Finansdepartementets
prinsipielle syn her er at fjerning av skatteprivilegier, dvs. overgang
til de skatteregler og den skattebelastning som de fleste andre
skattytere er underlagt, vanligvis ikke burde nødvendiggjøre
noen lønnskompensasjon. Det hører imidlertid inn
under partene i arbeidslivet å håndtere kompensasjonsspørsmål
avledet av skattetiltak.
I staten vil det bli en budsjettmessig merutgift i form av økt
arbeidsgiveravgift som følge av dette skattetiltaket.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks, med virkning
fra og med inntektsåret 2008.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til merknad i Budsjett-innst. S. I (2007-2008) om skattemessig
behandling av fri tjenestebolig i utlandet og foreslår
en endring i skatteloven med tilhørende ikrafttredelsesbestemmelse. Flertallet fremmer
følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 5-12 nytt syvende ledd skal lyde:
Departementet gir forskrift om verdsettelsen av fordelen ved
fri eller rimelig bolig på tjenestested i utlandet og utfyllende
regler om avgrensing av skatteplikten.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2008, men likevel slik at det frem til utgangen
av inntektsåret 2010 bare skal fastsettes fordel for skattytere
som sendes ut til eller tildeles nytt tjenestested i utlandet etter
31. desember 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Høyesteretts
dom om likebehandling av offentlige og private arbeidstakere i forhold
til skattlegging av fri bolig i utlandet kan løses ved
at det gjøres et generelt fritak for alle. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 5-15 første ledd bokstav 1 skal
lyde:
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2008."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er opptatt av å legge til rette
for at norsk næringsliv skal ha best mulige rammevilkår.
I motsetning til Regjeringen som har hovedfokus på å øke
skatter og avgifter går disse medlemmer motsatt
vei og mener at skatte- og avgiftstrykket må ned. Disse
medlemmer vil derfor gå mot den foreslåtte
skjerpelsen for offentlig tilsatte og foreslår en tilsvarende
ordning for privat tilsatte som er på tjenesteoppdrag i
utlandet slik at disse også slipper å skatte for
fri tjenestebolig.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til finansministerens svar på spørsmål
nr. 211 fra Kristelig Folkeparti hvor hun opplyser at fordelen av
fri bolig trolig har vært innrapportert i liten grad, og
at det som følge av Regjeringens forslag i Ot.prp. nr.
1 (2007-2008) bør gjennomføres tiltak som endrer
denne praksisen. Dette medlem viser til at dette
også vil kunne få negative konsekvenser for norske
frivillige organisasjoners engasjement i bistand og misjon. Dette
burde etter dette medlems syn vært belyst
bedre før en tar endelig stilling til lovforslaget. Dette
medlem har også, i likhet med svært mange
andre, ikke kunnet unnlate å registrere at mange ansatte
i utenrikstjenesten mener at dette forslaget kom svært
overraskende, uten noe forvarsel. Det taler også for at
forslaget bør utsettes for ny vurdering. Dette medlem konstaterer
videre at også Forsvaret kan se ut til å bli rammet
gjennom forslaget til skattlegging av boliger i utlandet, uten at
konsekvensene ser ut til å være vurdert. Dette
medlem merker seg for øvrig at utenriksministeren
nå lover kompensasjon for de som rammes av forslaget i
utenrikstjenesten. Frivillige organisasjoner kan ikke i samme grad
bruke statskassen som intern saldering og dette underbygger ytterligere
at forslaget bør trekkes og at ny samlet vurdering foretas.