Skriftleg spørsmål fra Tage Pettersen (H) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:941 (2021-2022)
Innlevert: 18.01.2022
Sendt: 18.01.2022
Svart på: 24.01.2022 av olje- og energiminister Marte Mjøs Persen

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hvorfor er det slik at det er hva bygningen er registrert som i matrikkelen som avgjør om man får strømstøtte, og ikke om bygget er din primærbolig/der man er folkeregistret?

Grunngiving

Moss Avis omtaler i dag at i Larkollen i Moss kommune så brukes 25 fritidsboliger som helårsboliger. Eierne her må klare seg uten statlig strømstøtte. Derimot er det full strømstøtte å hente for eierne av de rundt 130 helårsboligene i Larkollen som brukes som fritidsboliger.
Dette viser at dagens system for hvem som tilkommer strømstøtte treffer feil.
Det er hva bygningen er registrert som i matrikkelen, som avgjør om man får strømstøtte. Ikke om det er den enkeltes primærbolig.
Bygninger registrert som fritidsboliger gir ikke strømstøtte. Bygninger registrert som helårsboliger får automatisk strømstøtte. Én person som eier flere helårsboliger vil få strømstøtte for alle boligene. Også for den eller de av boligene som i praksis kun brukes som fritidsbolig. Dette viser oss at ordningen slik den er innrettet i dag ikke nødvendigvis treffer dem som trenger det mest.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Nettselskapene administrerer den vedtatte strømstønadsordningen for husholdninger, og beregner stønad til kundene basert på nettselskapenes eksisterende kundesystemer. I henhold til strømstønadsloven har nettkunde med egen strømmåler, som er rettmessig registrert som husholdningskunde hos nettselskapet, rett til stønad. Nettselskapene er fra før av pålagt å plassere kundene sine i riktig sluttbrukergruppe, jf. leveringskvalitetsforskriften.
For regjeringen har det vært viktig å få på plass en strømstønadsordning som kan gjennomføres raskt, slik at husholdningene i vinter kunne motta støtte ved ekstraordinært høye strømregninger. Ordningen er i stor grad basert på at nettselskapene bruker eksisterende kundesystemer.
Hvis en nettkunde mener registeringen hos nettselskapet er feil, bør vedkommende i første rekke kontakte nettselskapet med sikte på å korrigere opplysningene. Ved uenighet mellom nettselskap og nettkunde om rett til å bli omfattet av ordningen, kan saken bringes inn for avgjørelse hos Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
I Prop. 44 L (2021-2022) fremgår det at RME skal legge avgjørende vekt på informasjon i offentlige registre (matrikkelen). For å sikre effektiv behandling av slike saker, er det viktig at kriteriene så langt som mulig er objektive og raskt etterprøvbare. Opplysninger i matrikkelen ivaretar dette på en god måte.
Fritidsboliger er i utgangspunktet ikke omfattet av stønadsordningen. RME opplyser at de i sin praksis har åpnet for at husholdninger som har fått dispensasjon fra kommunen til å bo i fritidsboligen permanent vil ha rett til støtte. Kunden må dokumentere at de har fått dispensasjon fra kommunen. De konkrete vurderingene av dette må gjøres hos nettselskapet og eventuelt hos RME som avgjør uenighetssaker.