Skriftleg spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:853 (2021-2022)
Innlevert: 10.01.2022
Sendt: 11.01.2022
Svart på: 18.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): I Vestfold og Telemark er det uenighet mellom fylkeskommunen og Bane Nor om hvem som har ansvaret for å sikre rømningsveien som går igjennom Holmestrandtunnelen.
Vil statsråden ta initiativ til å få avklart ansvarsforholdet?

Grunngiving

Det er en uenighet mellom Bane NOR og Vestfold og Telemark fylkeskommune om vedlikeholdsansvaret for Holmestrandtunnelen. Fylkeskommunen mener at Bane NOR har ansvaret for å vedlikeholde den delen av tunnelen som er i bruk som rømningsvei for jernbanen. Bane NOR mener at eieren av tunnelen har vedlikeholdsansvaret for rømningsveien jernbanen må ha.
Lysarmatur som normalt skal henge i taket har falt ned inne i Holmestrandtunnelen. Dette kan bli til hinder dersom et togsett må evakuere sine passasjerer gjennom tunnelen. Armaturene som ligger på gulvet er spesielt til hinder for utrykningskjøretøy.
God redningsberedskap består blant annet å sørge for gode evakueringsveier.
Uenigheten om ansvarsforholdet har, så vidt jeg kan se, vart fra august. Det er med andre ord på tide at høyere myndighet skjærer igjennom og fastslår hvem som har ansvaret for å holde rømningsveien sikker.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har innhentet innspill fra Bane NOR. Foretaket oppgir blant annet følgende:
Bane NOR har ansvar for den delen av den gamle veitunnelen som benyttes som rømnings- og evakueringsvei, samt de installasjoner som er tilført og som er nødvendig for rømningsveien.
Lenge før den nye jernbanetunnelen ble satt i drift i 2016, ble det inngått en avtale mellom Bane NOR og Vestfold fylkeskommune. Denne regulerer bruken av veitunnelen i anleggsperioden for jernbanetunnelen, og til en viss grad etterbruken av veitunnelen i forhold til et ev. sambruk med andre aktuelle parter. Forutsetningen er at det inngås en egen bruksavtale for etterbruken. Slik etterbruksavtale er ikke etablert.
Bane NOR skriver videre at bakgrunnen for at etterbruksavtalen ikke er etablert skyldes delvis uklarheter rundt ansvaret for det partiet i tunnelen som Bane NOR ikke benytter, samt installasjonene som var i tunnelen før Bane NOR installerte sin infrastruktur og som Bane NOR ikke bruker.
Avslutningsvis oppgir Bane NOR følgende:
Bane NOR ønsker å få etablert en bruksavtale, og i den sammenheng skal innhold og omfang drøftes med fylkeskommunen. Bane NOR ser ingen hindre i å få på plass en bruksavtale.
Å få på plass en slik avtale, er et ansvar som tilligger de to partene i denne saken. Som det fremgår av innspillet til Bane NOR ønsker Bane NOR å få etablert en bruksavtale mellom Vestfold og Telemark fylkeskommune og Bane NOR. På denne bakgrunn, og ut i fra gjeldende ansvarsdeling, mener jeg det ikke er hensiktsmessig å gripe inn i pågående prosess.