Skriftleg spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:507 (2021-2022)
Innlevert: 26.11.2021
Sendt: 29.11.2021
Svart på: 06.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I juni 2022 starter svenskene nattog mellom Stockholm og Hamburg.
Vil den norske regjeringen ta initiativ til å få på plass noen vogner fra Oslo, via Gøteborg, som så kan hektes på dette toget i Malmø (Da vil nordmenn kunne sove seg fram til Hamburg iløpet av kort tid)?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vys togtilbud mellom Oslo til Gøteborg kjøres i dag for selskapets egen regning og risiko. Avgang fra Oslo S kl. 14:01, med bytte i Gøteborg gir forbindelse i Lund/Malmø til nattog mot Hamburg. I motsatt retning er det avgang fra Malmø kl. 06:58 som gir forbindelse videre til Oslo (med togbytte i Gøteborg) med ankomst Oslo kl. 13:51.
I delrapporten «Muligheten for nattog mellom Oslo og København» som Samferdselsdepartementet bestilte, og nylig mottok fra Jernbanedirektoratet, omtales muligheten for tilkobling til det det svenske nattogtilbudet til og fra Hamburg. Et eventuelt offentlig kjøpt tilbud fra Oslo til Malmø vil kreve en årlig bevilgning fra staten, som må håndteres på samme måte som et eventuelt offentlig kjøpt nattog mellom Oslo og København.
I rapporten pekes det på at Malmø vil kunne være et naturlig tilknytningspunkt for et tilbud fra Oslo som ankommer Malmø i passende tid om kvelden, med retur om morgenen. I dag innebærer dette som nevnt innledningsvis at de reisende må bytte tog i Gøteborg, for så å reise videre til Malmø eller tilbake til Oslo. I forbindelse med arbeidet med rapporten, har SJ uttrykt interesse for å etablere en korresponderende forbindelse mellom sitt nattog Stockholm-Hamburg og Oslo.
Rapporten om nattog mellom Oslo-København avdekket videre at det ikke er tilgjengelig nattogmateriell til en ny togforbindelse mellom Oslo og Malmø/København, og at eventuelt anskaffet brukt materiell fra det europeiske markedet tidligst kan være tilgjengelig høsten 2024. Videre fremkommer det at det vil være lange stengningsperioder på jernbanen forbi Gøteborg sommeren 2023 og 2024. Dette taler for at et eventuelt samarbeid om korrespondanse, en reisegaranti og gjennomgående billettering for dagens tilbud med dagtog Oslo-Malmø og nattog Malmø-Hamburg, med omstigning i Lund eller Malmø vil være et godt tilbud de nærmeste årene.
Jernbanedirektoratet planlegger derfor med å gå i dialog med relevante togoperatører for å diskutere spørsmål som korrespondanse, reisegaranti og gjennomgående billettering på strekningen. Deretter vil det kunne være aktuelt å vurdere nærmere mulighetene for et gjennomgående tog Oslo-Gøteborg-Malmø.