Bård Hoksrud (FrP): Hva vil det koste for staten å øke bidraget over statsbudsjettet til 70 % av utbyggingskostnadene i eksisterende byvekstavtaler (bypakker, belønningsordningen, bymiljøavtaler), og hva vil det potensielt kunne bety i redusert bomtakst i de enkelte områdene?
Grunngiving
Per i dag er byområdene med bypakker/byvekstavtaler, Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og Nord-Jæren. Kristiansandsregionen, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø har inngått belønningsavtaler, og det er flere som tar til orde for å inngå nye byvekstavtaler (etablere bypakker) i disse fem områdene. Avtalene baserer seg på et spleiselag mellom lokale og statlige midler, med en betydelig del av det lokale bidraget fra bilistene i form av bompenger.
Flere partier har ment at staten burde ta en større del av regningen for prosjektene som finansieres gjennom disse avtalene. Blant annet sier Arbeiderpartiet at staten skal bidra med inntil 70 prosent av utbyggingskostnadene i store kollektivprosjekter i og rundt de største byene. Med utgangspunkt i inngåtte avtaler er jeg interessert i å få en beregning av hva dette vil koste, brutt ned på hver av avtalene og aktuelle prosjekter. Samtidig er det av interesse å få departementets beregning av hvor mye bomtakstene i hvert enkelt eksisterende bompengeopplegg kan reduseres som følge av en økning i det statlige bidraget opp til 70% av utbyggingskostnadene.