Skriftleg spørsmål fra Fredric Holen Bjørdal (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1404 (2020-2021)
Innlevert: 24.02.2021
Sendt: 24.02.2021
Svart på: 03.03.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Fredric Holen Bjørdal (A)

Spørsmål

Fredric Holen Bjørdal (A): Korleis er utviklinga i behandlingstid på klage- og ankebehandling i NAV-systemet, og kva vil statsråden gjere for å auke kapasiteten og tempoet i systemet?

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Saksbehandlingstidene på klagesaker i Nav har tidvis vært for lange. Arbeids- og sosialdepartementet har derfor i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsetaten, over noen år, hatt oppmerksomhet på arbeidet med å forbedre saksbehandlingstidene på klagesaker.
De siste fire årene har Nav Klageinstans blitt styrket med 50 årsverk, og Arbeids- og velferdsetaten startet et arbeid med mer effektive systemer for klagesaksbehandling. Det har gitt positivt utslag på saksbehandlingen. Fra 2018 til 2019 fikk 11 av 17 ytelser forbedret gjennomsnittlig saksbehandlingstid på klagesaker.
Forventet saksbehandlingstid for klagesaker har økt kraftig som følge av koronapandemien. Arbeids- og velferdsetaten var i 2020 under et historisk press. Etaten mottok nesten fire ganger så mange dagpengesøknader som i 2019. For å sikre at permitterte og arbeidsledige skulle få penger til livsopphold, var det nødvendig for etaten å prioritere økt kapasitet til behandling av dagpengesøknader gjennom ekstern rekruttering og intern omdisponering av saksbehandlere. Den interne omdisponeringen har blant annet gått ut over kapasiteten på klagesaksbehandlingen og har dermed gitt økte saksbehandlingstider og restanser på klagesaker. I løpet av 2020 var det en nedgang i antall behandlede klagesaker på 19 prosent sammenlignet med 2019.
Fra høsten 2020, etter at saksbehandlingstidene på nye søknader om dagpenger ble normalisert, ble de utlånte saksbehandlerne tilbakeført til klagesaksbehandling.
Bemanningen i NAV Klageinstans er også blitt styrket med 22 prosent sammenlignet med høsten 2019.
Antall saker til behandling i NAV Klageinstans har økt med 16 prosent, fra i overkant av 13 300 ved utgangen av 2019 til i overkant av 15 400 ved utgangen av januar 2021.
Det er ventet at inngang av antall klager som skal behandles i NAV Klageinstans vil øke i tiden som kommer som en følge av forsinket behandling av klager i vedtaksinstans og som følge av de midlertidige koronatiltakene.
Fra 2019 har gjennomsnittlig saksbehandlingstid økt for klagesaker i vedtaksinstansene fra 62 til 64 dager i gjennomsnitt. For dagpenger økte den fra 25 til 67 dager. For klagesaker i NAV Klageinstans økte saksbehandlingstiden fra 128 til 152 dager i gjennomsnitt. For dagpenger var økningen fra 120 til 143 dager. Arbeids- og velferdsetaten hadde som klar målsetning at målkravet om 12 uker gjennomsnittlig saksbehandlingstid i klageinstansen skulle nås i løpet av 2. tertial 2020. Omdisponeringene medførte at etaten ikke nådde målet.
For å redusere saksbehandlingsfeil er det viktig med gode rutiner og god kvalitet i saksbehandlingen. Arbeids- og velferdsetaten har over tid spesialisert behandlingen av ytelser. Dette gir effektiv organisering og medarbeidere med god kunnskap om ytelsen de behandler. Andre tiltak for å sikre kvalitet i saksbehandlingen er automatisering av deler av eller hele saksbehandlingsprosessen. Arbeids- og velferdsetaten har i 2020 startet et arbeid med utvikling av bedre behandlingsstøtte av klager og anker i NAV Klageinstans. Målsettingen er at løsningen skal fjerne mange manuelle oppgaver slik at saksbehandler kan bruke mer tid på å fatte vedtak med god kvalitet. Det er også en ambisjon om å bidra til mer likebehandling på tvers av klageinstans og ytelsesområdene, samt bidra til kortere og mer forutsigbar behandlingstid for klager og anker.
Arbeids- og velferdsetatens driftsbudsjett er midlertidig styrket både i 2020 og 2021 for å sikre tilstrekkelig kapasitet i saksbehandlingen, deriblant saksbehandlingen av klager.
Arbeids- og velferdsetaten har orientert meg om en positiv utvikling etter nyttår i forventet saksbehandlingstid på klager i NAV Klageinstans der noen ytelser er innen saksbehandlingsfristen på 12 uker. Arbeids- og velferdsetaten gir på nav.no en oppdatert oversikt over forventede saksbehandlingstider for klager i alle vedtaksinstanser.
Jeg har forståelse for at mange opplever det som personlig vanskelig at saksbehandlingstiden på deres klage strekker seg over en lang periode. Det er viktig at klagebehandlingen prioriteres, slik at folk kan få sakene sine avsluttet. Arbeids- og sosialdepartementet følger opp Arbeids- og velferdsetaten på dette området, og forventer at etaten tar nødvendige grep for å få saksbehandlingstiden på klagesaker ned på akseptabelt nivå.