Skriftleg spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1106 (2020-2021)
Innlevert: 28.01.2021
Sendt: 28.01.2021
Svart på: 08.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Det har ikke manglet advarsler om råkjøring i Ryfast, og både Fylkesmann/Statsforvalter, lokalpolitikere og politikere fra opposisjonen i Stortinget har advart om dette. Samferdselsministeren sitter imidlertid og venter på en søknad fra Statens vegvesen, istedenfor å endre en politikk på ville veier.
Er statsråden beredt til å ta ansvar for dødsulykker, eller andre alvorlige ulykker/hendelser i Ryfylketunellen som en konsekvens av ulykker i høy fart?

Grunngiving

I Stavanger Aftenblad den 28.januar kan vi lese følgende overskrift:

«Ryfast er overmoden for fotobokser». Det er sitat fra en betjent i utrykningspolitiet, som viser til at det er beslaglagt 7 førerkort så langt i 2021. Høyeste hastighet målt i januar er 168 km/t. I fjor sommer ble en bilist dømt for å ha kjørt i 230 km/t mens han filmet kjøringen og la den ut på Snapchat. Han viser videre til at dette nok bare er toppen av isfjellet, «for bare en liten del av dem somkjører altfor fort blir tatt. Mørketallene er store.»

Ryfylketunnelen er utstyrt med utstyr til å måle både punktvis og Strekningsvis automatisk fartsmåling. Utstyret er imidlertid ikke tatt i bruk, fordi sittende regjering, i avtale med Frp fikk inn et punkt i Granavolden-erklæringen som sier at regjeringen vil begrense bruken av Streknings-ATK på grunn av personvernet. Dette er blitt gjennomført, til tross for protester fra både Fylkesmannen og andre instanser. Avisen skriver at:

«Samferdselsdepartementet har tidligere sagt at de vil vurdere punkt-ATK eller streknings-ATK i Ryfylketunellen dersom det kommer en søknad fra Statens Vegvesen.»

Nå er Frp ute av regjeringen, og ifølge politiet øker tilfellene av råkjøring i tunellen dramatisk, og tiden er overmoden for å sette i gang automatisk fartskontroll Ifølge avisen sitter statsråden passivt og venter på at Statens vegvesen skal vurdere og evaluere fartsmålinger som er foretatt, for så å sende en søknad. Men vegvesenet har enda ikke påbegynt det arbeidet. En trafikksikkerhetsrevisjon skal gjennomføres i tidligfase, og så skal statsråden ta stilling til og eventuelt følge de anbefalingene. Imens foregår det råkjøring i Ryfylketunellen, og både branner og dødsfall kan skje som følge av ulykker i stor fart.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Trafikksikkerhet er et felles ansvar, og en trygg og sikker trafikkavvikling er slik sett avhengig av god regeletterlevelse.
Jeg registrerer at det har blitt målt høye hastigheter i Ryfylketunnelen og at det stadig blir gjort førerkortbeslag. Dette er både alvorlig og bekymringsfullt. Det er en godt dokumentert sammenheng mellom fart og ulykkesrisiko. I tillegg er skadepotensialet i tunnel høyere enn på vei i dagen.
Automatisk trafikkontroll (ATK) er et svært effektivt og viktig virkemiddel på strekninger hvor høy fart er et trafikksikkerhetsproblem.
Departementet har hatt Statens vegvesens forslag til reviderte kriterier for bruk av streknings-ATK til vurdering. Jeg mener det bør være en faglig vurdering å beslutte igangsetting av streknings-ATK opp mot fastsatte kriterier. Derfor vil jeg nå gi tilslutning til at Statens vegvesen, i samråd med politiet, fastsetter de reviderte retningslinjene og legger disse til grunn for det videre arbeidet.
I tråd med de reviderte retningslinjene gis Statens vegvesen, i samråd med politiet, igjen myndighet til også å fatte beslutninger om iverksetting av streknings-ATK etter faglige vurderinger i henhold til kriteriene.
For å sikre god informasjon til trafikantene og best mulig trafikkflyt vil jeg også be
Statens vegvesen vurdere behovet for særlige informasjonstiltak på strekninger med streknings-ATK, eksempelvis fartsvisningstavler for rett fartsvalg, skilt med påminnelse om gjeldende fartsgrense og pågående måling.