Skriftleg spørsmål fra Olav Urbø (Sp) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:1023 (2020-2021)
Innlevert: 21.01.2021
Sendt: 22.01.2021
Svart på: 28.01.2021 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Olav Urbø (Sp)

Spørsmål

Olav Urbø (Sp): Senterpartiet har gjentatte ganger tatt opp bekymringen for at utfasingen av kobbernettet fører til at mange innbyggere mister tilgang til telefon og internett. Innbyggerne i Bondal i Hjartdal kommune ble lovet fullgode alternativer når kobbernettet ble koblet ut. Dette har ikke skjedd og den manglende telefondekning fører til stor bekymring i bygda.
Hva gjør statsråden for å sikre at alle som mister kobbernettet får fullgode alternativer?

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Tilgang til bredbånd er blitt en grunnleggende forutsetning for mange viktige funksjoner i samfunnet. God digital infrastruktur er avgjørende for næringslivets konkurransekraft, for demokrati og innbyggerdeltakelse og trygghet, og for å legge til rette for den økende digitaliseringen i alle sektorer. Bredbåndstilbudet i Norge har de siste årene bedret seg betydelig, og må sies å være svært godt i internasjonal sammenheng. Investeringene i sektoren er rekordhøye (12 milliarder kroner i 2019). Regjeringen ønsker å bidra til at alle innbyggere og virksomheter også kan få god og fremtidsrettet bredbåndstilgang. Derfor har de årlige bevilgingene til tilskudd til bredbåndsutbygging over statsbudsjettet økt betydelig under denne regjeringen, og er høyere enn noen gang.
Telenors kobbernett var inntil for noen år siden hovednettet for fasttelefoni og bredbånd. Antall abonnenter som bruker dette nettet, har gått kraftig ned de senere årene. Som et ledd i moderniseringen av fastnettet, har Telenor varslet at kobbernettet skal fases helt ut innen utløpet av 2022. Dette er et stort teknologiskifte, som får konsekvenser for både telefon- og bredbåndstilbudet.
Departementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er i løpende dialog med Telenor om utfasingen av dette nettet. Jeg har selv hatt flere møter med Telenor der kobbersanering har vært tema. Mange kunder som blir berørt av kobbersaneringen, har allerede tilbud om alternativ bredbåndstjeneste, f.eks. via fiber, fast trådløst bredbånd eller mobilt bredbånd (4G). Telenor er forpliktet til å tilby offentlig telefontjeneste i hele landet. Selskapet har per nå ikke tilsvarende plikt når det gjelder bredbånd, men Telenor har opplyst at selskapet vil videreføre kobbernettet til kunder som ikke har alternativt bredbåndstilbud tilgjengelig. Nkom har også pålagt Telenor å opprettholde kobbernettet i fem år fra september 2020, men har gitt Telenor mulighet til å koble ned kobbernettet raskere dersom visse vilkår oppfylles.
Mitt departement har bedt om kommentarer fra Telenor i denne konkrete saken. Telenor har i sitt svar opplyst at de basert på sine systemer, har avdekket noen få kunder som ser ut til å være særlig berørt etter kobbersaneringen i Bondal i Hjartdal kommune. Telenor opplyser at de nå har fått bekreftet at de berørte kundene igjen har en fungerende telefonforbindelse over kobbernettet.
Jeg vil fortsette arbeidet med å legge til rette for at absolutt alle innbyggere i hele landet har et tilfredsstillende mobil- og bredbåndstilbud. Dette gjelder selvsagt også innbyggerne i Bondal i Hjartdal kommune.