Skriftleg spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:212 (2020-2021)
Innlevert: 23.10.2020
Sendt: 23.10.2020
Svart på: 30.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Av hensyn til en mer effektiv trafikkavvikling praktiseres det i USA en regel om at kjøretøy kan svinge til høyre i veikryss selv om det er rødt lys. Dette oppleves av de fleste som en praktisk løsning som gir en bedre flyt i trafikken.
Vil statsråden ta initiativ til en begrenset forsøksordning med at kjøretøy kan svinge til høyre i veikryss selv om det er rødt lys?

Grunngiving

En begrenset forsøksordning av denne amerikanske modellen vil vise oss om dette vil kunne være et bra alternativ for trafikkavviklingen også i Norge. En slik regel stiller skjerpede krav til sjåførers aktsomhet i veikryss med også mange myke trafikanter. De siste årenes utvikling med lavere ulykkestall i trafikken viser oss at norske sjåfører opptrer aktsomt og at vi har en god trafikkultur. Trafikksikkerhet må derfor ikke være et hinder for et forsøk med en slik ordning.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Kjøring til høyre på rødt lys, såkalt ”Right turn on red” (RTOR), ble opprinnelig introdusert i California. Ordningen ble deretter tatt i bruk i et begrenset antall stater fram mot oljekrisen på 70-tallet, da de fleste statene innførte den for å redusere tomgangskjøring og dermed driv-stofforbruket. I Europa har en slik regel vært foreslått i enkelte land, så langt uten å vinne tilslutning.
I Transportøkonomisk Institutts trafikksikkerhetshåndbok uttales bl.a. følgende om dette tiltaket:

«Endringer som synes å føre til flere ulykker i signalregulerte kryss er:
- tillatelse til å svinge til høyre på rødt lys (med vikeplikt) har vist seg å øke antall personskadeulykker; økningen er størst for ulykker med fotgjengere og syklister. Resultatet som gjelder uspesifisert skadegrad (alle ulykker) er basert på en av de metodisk solide studiene. Høyresving på rødt tillates blant annet i USA. Tiltaket og dets virkning på ulykker og framkommelighet er der sterkt omdiskutert.»

I et trafikksikkerhetsmessig perspektiv er en slik regel svært uheldig. Ikke minst med tanke på dødvinkelproblematikken ved svinging til høyre, og den ønskede økningen av syklende på norske veier, anser jeg det for å være beheftet med betydelig risiko å åpne for å kunne foreta en høyresving på rødt lys.
Jeg er opptatt av at trafikantene skal ha respekt for rødt lys, og frykter også at en endring av regelverket som gjør det tillatt å kjøre på rødt lys vil kunne redusere denne respekten.
På denne bakgrunn vil jeg ikke foreslå å innføre en slik regel i Norge, heller ikke som en forsøksordning slik stortingsrepresentanten foreslår.