Skriftleg spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:195 (2020-2021)
Innlevert: 21.10.2020
Sendt: 21.10.2020
Svart på: 27.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Kan statsråden garantere at den gjenstående utbyggingen av E18 og E39 gjennom Agder, og deler av Telemark og Rogaland, ikke vil bli forsinket som følge av at nye prosjekter kommer inn i porteføljen til Nye Veier, og hvilke føringer vil statsråden legge på rekkefølgen i utbyggingsporteføljen til selskapet, dersom Nye Veier får et utvidet ansvar for flere nye strekninger?

Grunngiving

Gjennom mange år har det vært jobbet bredt tverrpolitisk på Agder, for å få på plass ny trafikksikker 4-felts vei gjennom landsdelen. Utbyggingen av E18 og E39 mellom Oslo og Stavanger er godt i gang. Det gjenstår imidlertid flere delstrekninger der utbyggingen ennå ikke er startet opp, og enkelte områder er foreløpig heller ikke blitt prioritert for utbygging av Nye Veier.
Solbergregjeringens tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttalte til Agderposten i januar 2018 at «Oslo – Stavanger vil stå ferdig i 2027», i forbindelse med at han omtalte utbyggingen av E18 og E39 under et besøk hos Nye Veier. Det er nå svært usikkert om denne tidsplanen vil holde.
I forbindelse med ny Nasjonal Transportplan for 2022-2033 har nye veier nå ifølge Fædrelandsvennen 21.oktober spilt inn et 20-talls nye strekninger de ønsker å få ansvaret for.
Senest i 2019 tilførte samferdselsdepartementet tre nye strekninger til porteføljen til Nye Veier: E6 Øyer – Otta, E16 Kløfta – Kongsvinger og E6 Kvænangsfjellet. Dette skjedde uten at regjeringen i den forbindelse økte budsjettene til Nye Veier.
Flere ganger har Solbergregjeringen understreket at prosjektene til Nye Veier må konkurrere mot hverandre, som da porteføljen ble utvidet i 2019. Da skrev man i pressemeldingen at:

«Med fleire strekningar i porteføljen sin har dei høve til å vurdere dei ulike prosjekta opp mot kvarandre. På den måten kan selskapet best vurdere rekkefølga for utbygginga av prosjekta»,

og

«Sjølv om Nye Veier no får tre nye strekningar, vil den årlege summen selskapet får på om lag fem milliardar kroner, vere den same.»

Allerede i desember 2019 valgte Nye Veier å prioritere E6 Kvænangsfjellet for utbygging. Nye strekninger som blir tatt inn i porteføljen til selskapet blir dermed prioritert foran strekninger som har ligget der helt siden oppstarten av Nye Veier.
Ved en omfattende utvidelse av porteføljen i forbindelse med ny Nasjonal Transportplan, risikerer man dermed at utbyggingsansvaret øker vesentlig, uten at midlene som følger med øker tilsvarende. Det er derfor helt avgjørende at eksisterende strekninger i Nye Veiers portefølje sikres prioritet, dersom Solbergregjeringen skal være i nærheten av å holde tidligere løfter om rask og helhetlig utbygging og fullføring av E18 og E39.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Nye Veier har bygd ny E18 mellom Rugtvedt-Dørdal og Tvedestrand-Arendal. Strekningen fra Dørdal til Tvedestrand er gitt prioritet for utbygging, og det foreligger lokalpolitiske vedtak for bompenger. Regjeringen vil i sin tur legge frem en bompengeproposisjon for strekningen. På strekningen E18 Arendal-Grimstad foregår det nå arbeid med å gjennomgå prosjektet for å redusere kostnadene og øke nytten og resultatene av dette arbeidet vil ha betydning for videre prioriteringer. Nye Veier skal, i henhold til sine vedtekter, prioritere de mest lønnsomme strekningene for utbygging først.
Når det gjelder E39 vestover fra Kristiansand, er noen strekninger i utbygging mens andre er gjenstand for planarbeid. Faktum er imidlertid at hele E39 mellom Kristiansand og Lyngdal er prioritert for utbygging.
Nye Veiers metodikk for porteføljestyring og prioritering etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet har gitt gode resultater. Erfaringene er at dersom flere strekninger blir tilført Nye veiers utbyggingsportefølje, vil det gi økt konkurranse mellom prosjektene som legger til rette for mer vei for pengene. Nye Veier fikk i 2019 overført tre nye strekninger uten at det fulgte med økte budsjettmidler til selskapet eller lagt føringer for selskapets prioriteringer av utbyggingsrekkefølge. Noe annet vil stride mot formålet med å opprette selskapet. Jeg har ingen planer om å endre strategi overfor selskapet når det gjelder føringer for prioriteringer.
Nye Veiers fremtidige portefølje vurderes som en del av arbeidet med ny Nasjonal transportplan som vil bli lagt fram vinteren 2021.