Skriftleg spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:235 (2020-2021)
Innlevert: 21.10.2020
Sendt: 26.10.2020
Svart på: 28.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I innspillet til Nasjonal Transport plan kommer Jernbanedirektoratet med forslag om å utsette planene om "to tog i timen" på Trønderbanen fra 2024. I verste fall kan dette bli utsatt til 2030. I mellomtiden bygges det ny motorvei på deler av strekningen. Det betyr at det blir lettere å kjøre bil, mens tilbudet for togpassasjerene ikke blir stort bedre før om lenge.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at statens forpliktelser i byvekstavtalen som har som mål å få 2 tog i timen på Trønderbanen fra 2024, gjennomføres?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I statsbudsjettet for 2021 har regjeringen foreslått 600 mill. kr til utbygging og planlegging av tiltak på Trønder- og Meråkerbanen. Investeringene skal bidra til å utvikle togtilbudet mellom Melhus og Steinkjer, bl.a. ved å legge til rette for nytt togmateriell, delvis elektrifisering av jernbanen og på sikt også hyppigere avganger og redusert reisetid. Tiltakene gjennomføres i ulike trinn, som både hver for seg og samlet, skal bidra til at jernbanen kan spille en større rolle i det regionale kollektivtransporttilbudet. Bevilgningen omfatter midler til planlegging av nødvendige infrastrukturtiltak for å oppnå ambisjonen om to tog i timen på Trønderbanen. Andre tilbudsforbedringer knyttet til innfasingen av nye tog, vil styrke tilbudet til de reisende før målet om to tog i timen realiseres. Jeg er utålmodig etter at de reisende på Trønderbanen skal få et bedre togtilbud, og regjeringens budsjettforslag for 2021 gjenspeiler dette.
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en rutemodell for to tog i timen på Trønderbanen, det vil si en beskrivelse av et fremtidig togtilbud som viser sammenhengen mellom infrastruktur, togtilbud og forventet etterspørsel på grunnlag av en mulig kapasitetsfordeling. Gjennom rutemodellen er det identifisert nødvendige infrastrukturtiltak for å kunne innføre det ønskede togtilbudet. Kostnaden for disse tiltakene ble i rutemodellen anslått til om lag 1,9 mrd. kroner (P50) med en usikkerhet på +/- 40 prosent.
Det er imidlertid knyttet noe usikkerhet til gjennomførbarhet av rutemodellen med de identifiserte infrastrukturtiltakene, og det er behov for videre oppfølging for å kvalitetssikre kostnadsoverslaget. Jernbanedirektoratet har inngått avtale med Bane NOR om verifisering og planlegging av nødvendige tiltak. Innen 1. juli 2021 skal Bane NOR levere anbefaling av rutemodell og infrastrukturtiltak fordelt i utviklingstrinn med tilhørende kostnadsestimater. Deretter vil planlegging av de konkrete infrastrukturtiltakene igangsettes.
Planstatus, usikkerhet om gjennomførbarheten av rutemodellen og behovet for videre planlegging påvirker fremdriften i prosjektet. Jernbanedirektoratet og Bane NOR har i innspill til ny NTP prioritert prosjektet i begge rammealternativer, men noe senere enn det som er lagt til grunn i ambisjonene uttrykt i byvekstavtalen. Prioriteringen i innspill til ny NTP avviker imidlertid ikke nevneverdig fra gjeldende NTP (2018-2029), der økt frekvens på Trønderbanen realiseres som en del av rutemodell 2027 mot slutten av planperioden. Tilbudsforbedringer på Trønderbanen har høy prioritet i departementet. Målet om 2024 er svært ambisiøst og synes i dagens situasjon å bli krevende å nå. Når Bane NOR har levert sin anbefaling 1. juli neste år, vil det foreligge et bedre faglig grunnlag for en mer presis angivelse av utviklingstrinn og tidspunkt for tilbudsforbedringene.
Selv om en tilbudsforbedring innen 2024 ser ut til å bli utfordrende å nå, bryter det i så tilfelle verken med forpliktelsene i byvekstavtalen eller intensjonene om å se store statlige infrastrukturprosjekter i sammenheng med avtalen. Jeg vil be Jernbanedirektoratet se grundig på mulighetsrommet for å realisere tilbudsforbedringen så tidlig som mulig og jeg vil vurdere prosjektet nærmere i arbeidet med NTP 2022-2033.