Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2215 (2019-2020)
Innlevert: 05.08.2020
Sendt: 05.08.2020
Svart på: 11.08.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan statsråden garantere at alle elever, i grunnskolen og i videregående, får et fulltidstilbud på skolen med ordinære skoledager, uten hjemmeundervisning, fra skolestart 2020?

Grunngiving

Forskning, blant annet fra London School of Economics, har vist at skolestenging og hjemmeundervisning har hatt negative konsekvenser for elever, og at det er barn fra lavere sosioøkonomisk bakgrunn som taper mest ved tapt undervisningstid. Mange barn i Norge hadde hjemmeundervisning fra 12. mars og fikk ikke tilbud om ordinære skoledager helt fram til skoleferien.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: I slutten av mai ble trafikklysmodellen for smittevern i skole og barnehage innført. Trafikklysmodellen gir en ramme for hvilke tiltak og forholdsregler som skal vurderes, avhengig av smittesituasjonen. Den gang startet vi på gult nivå. Der er vi fortsatt på landsbasis. Selv de kommunene som ikke har hatt smitte på mange uker eller måneder, må ha gule tiltak. For barnehager, grunnskole og videregående skole er det utarbeidet grundige og detaljerte retningslinjer for hvordan dette skal håndteres.
Nå er det mange som har beveget seg rundt i ferien, og vi ser en økning i smitten. Trafikklysmodellen gir fleksibilitet til å håndtere både lokale utbrudd og en eventuell ny nasjonal smittebølge. Hvis smitten øker, er det lokale helsemyndigheter som skal ta beslutningen om endring i trafikklys.
I veilederne som er utarbeidet, fremgår det at barnehagene kan drive med fulle avdelinger på gult nivå, og ha normal åpningstid. I skolen kan hele klassen være samlet i klasserommet uansett hvor stort klasserommet er.
Skulle smittesituasjonen endre seg slik at en skole eller barnehage må gå over til rødt tiltaksnivå, er det strengere regler knyttet til kontakt. På rødt nivå skal, ifølge veilederne, elevene og barna deles inn i mindre grupper og kohorter. Skolene må vurdere ulike oppmøtetider for elevene og sørge for at elevene og ansatte holder avstand til hverandre. En del skoler og barnehager som må innføre røde tiltak, vil måtte redusere tilbudet på skolen, men er forpliktet til å legge til rette for opplæring for elevene som er hjemme. Poenget med dette systemet er at smitteverntiltakene skal tilpasses smittesituasjonen. Ved endringer i smittesituasjonen vil derfor også tiltakene endre seg. Ved å ha planene klare for de ulike nivåene, vil det være enklere å sette inn riktige tiltak til den gjeldende smittesituasjon.
Skolenes tilbud under covid-19-utbruddet reguleres av de generelle smittevernreglene, av midlertidig lov om tilpasninger i barnehageloven, opplæringslova og friskolelova for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 og av midlertidig forskrift om tilpasning i reglene om barnehage, grunnskoler og videregående opplæring som følge av utbrudd av covid-19.
Det fremgår blant annet av midlertidig lov om tilpasninger i barnehageloven, opplæringslova og friskolelova § 7 at skoleeiere så langt det er mulig skal sørge for at barn, unge og voksne får grunnskoleopplæring og videregående opplæring selv om skolene er stengt eller driver med begrensninger etter enkeltvedtak eller forskrifter med hjemmel i smittevernloven.
Av forskriften § 3 fremgår det at elever som ikke kan få tilbud på skolen på grunn av enkeltvedtak eller forskrifter om stenging med hjemmel i smittevernloven, skal få opplæringen hjemme. Elever i risikogrupper eller som har nær familie i risikogrupper, skal få tilbud om opplæring hjemme selv om skolen eller trinnet ellers er åpent.
Utdanningsdirektoratet har i tillegg utarbeidet informasjon og rettledning om hvordan undervisningen bør og kan tilrettelegges og organiseres i disse situasjonene. Selv om man kommer i en situasjon hvor enkelte skoler må redusere det fysiske tilbudet for å ivareta hensyn til smittevern, gjelder elevens rett til opplæring. Skolen har plikt til å legge til rette for opplæring hjemme dersom noen elever på grunn av smittesituasjonen ikke fysisk kan være til stede på skolen.
Mitt svar til representant Mona Fagerås er at jeg ikke kan garantere at alle elever får et fulltidstilbud på skolen med ordinære skoledager, uten hjemmeundervisning, fra skolestart 2020. Det vil avhenge av smittesituasjonen i den enkelte kommune. Skoleeierne har imidlertid plikt til å legge til rette for hjemmeundervisning i en situasjon hvor elevene ikke kan møte fysisk på skolen.