Skriftleg spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2192 (2019-2020)
Innlevert: 01.08.2020
Sendt: 03.08.2020
Svart på: 10.08.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Hva kom ut av møtet mellom de 13 landene under «International Maritime Virtual Summit on Crew Changes», hvilken rolle spilte Norge i dette arbeidet, og kan Norge ta et internasjonalt initiativ til at det opprettes såkalte «crew changes hubs» på strategiske steder i verden for å foreta nødvendig mannskapsbytte på skip og fartøy, herunder at det også opprettes ordninger med bruk av eksempelvis charterfly for å få mannskap til og fra land der ordinære flyvninger er suspendert grunnet Covid-19 situasjonen?

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Jeg deltok 9. juli på "International Maritime Virtual Summit on Crew Changes", arrangert av den britiske transportministeren, der 19 land, FNs sjøfartsorganisasjon IMO og en rekke internasjonale organisasjoner deltok. Formålet var å diskutere mannskapsbytter og behovet for å finne løsninger. Norge sluttet seg sammen med tolv andre land til felleserklæringen fra møtet, som blant annet oppfordrer alle land til å anerkjenne sjøfolk som nøkkelarbeidere og gjennomføre IMO-protokollen om mannskapsbytter.
Det viktigste er fortsatt å oppfordre land til å gjennomføre IMO-protokollen. FNs sjøfartsorganisasjon IMO utarbeidet 5. mai 2020 en protokoll med tolv punkter som skal gjøre det mulig for myndigheter og aktørene i næringen å gjennomføre trygge mannskapsbytter og ivareta smittevernhensyn. Et sentralt budskap er at sjøfolk kan måtte anses som samfunnskritisk personell som må kunne reise på tross av restriksjoner.
Det er ikke umulig at det å etablere "crew changes hubs" på strategiske steder i verden kan bidra til å løse utfordringene. Samtidig er dette geografisk bestemt, og vil for mange land kunne bety en økt smitteeksponering som de ikke er villige til å ta.
Vi vil sammen med andre sjøfartsnasjoner fortsette å opprettholde trykket for å finne løsninger. Men dette er krevende i en tid der smittetallene globalt fortsetter å øke. Det er avgjørende å finne raske og pragmatiske løsninger for mannskapsbytter i mange land, som samtidig ivaretar nødvendige smittevernhensyn. Dette arbeidet har hatt, og vil fortsette å ha, svært høy prioritet.