Skriftleg spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2061 (2019-2020)
Innlevert: 26.06.2020
Sendt: 26.06.2020
Svart på: 30.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Har regjeringen regnet på hvordan fjerning av busstraseen på E18 vestkorridoren vil slå ut for gangavstand til busstopp og derved hvordan det kan påvirke reisemønster og antall passasjerer på busser?

Grunngiving

I regjeringens justerte opplegg for E18 vestkorridoren fremstår det som at regjeringen fjerner egen dedikert trase for busser. Det fremstår som om bussene i stedet skal fortsette å kjøre på motorveien. Som kjent er tilgangen til motorveien begrenset for fotgjengere, og det fremstår som mindre attraktiv med lengre gangavstand å måtte gå til en motorvei fremfor å ha en dedikert bussløsning nærmere befolkningssentra.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Opprinnelig var planen at stoppesteder på den separate busstraseen (bussveien) skulle erstatte nærliggende stoppesteder på dagens lokalvei. Når bussveien nå utgår vil det bli etablert stoppesteder langs den nye lokalveien, som går parallelt med ny E18.
Bussholdeplasser mellom Blommenholm og Lysaker kan betjenes med busser på lokalveien. Det vil være tilnærmet samme plassering av holdeplasser som i dag, dvs. at det vil bli omtrent samme gangavstand til holdeplassene for publikum.
Kollektivfeltene på E18 har som hensikt å øke fremføringshastigheten for ekspressbusser og langdistansebusser, som har færre stopp enn lokalbussene. Det vil imidlertid være mulig å følge lokalveien på deler av strekningen, og for øvrig kjøre E18.
Jeg presiserer at det er opp til busselskapene selv å fastsette ruteopplegget for sine bussruter.