Skriftleg spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1964 (2019-2020)
Innlevert: 17.06.2020
Sendt: 17.06.2020
Svart på: 24.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden nå sørge for at man får på plass et system som sikrer at det er rettmessig person som får bombrikke og tilgang på opplysninger, uten at uvedkommende kan utnytte systemet og innhente opplysninger uten bileiers kjennskap, og når kan man forvente at dette er på plass?

Grunngiving

Onsdag 17. juni kunne TV2 og Motor fortelle at man enkelt kunne overvåkes av uvedkommende via bombrikken som sitter i bilen din. Redaktøren i NAFs medlemsblad Motor testet selv sikkerhetshullet og fikk tilgang på sensitive opplysninger om en av sine journalister. Det eneste som behøvdes var å kjenne til registreringsnummeret på bilen for så å bestille en bombrikke, uten at eier av bilen visste noe om det. Etter få dager kom bombrikken i posten, og redaktøren kunne se når og hvor journalisten passert bomstasjoner.
Dette er et alvorlig sikkerhetshull og en stor trussel mot den enkeltes personvernvern. Denne type opplysninger kan lett misbrukes både av kriminelle og andre med onde hensikter. Det er svært bekymringsfullt at det ikke er tatt grep for å tette dette hullet, noe Vegdirektoratet innrømmer overfor bladet Motor. Tillit og den enkeltes personvern er svært viktig, så når man gir fra seg personlige opplysninger skal man kunne være trygg på at disse opplysningene behandles på en sikker og forsvarlig måte. Det som kommer frem her vitner ikke om dette i det hele tatt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Oppslag i Motor har avdekket svært alvorlige sikkerhetsutfordringer i Autopass-systemet, og dette er forhold som jeg tar på største alvor. Det vet jeg at også Statens vegvesen og bompengeselskapene gjør.
Samferdselsdepartementet har vært i kontakt med Statens vegvesen, og de opplyser om at de har dialog med bompengeselskapene om saken og at selskapene nå går gjennom sine rutiner for raskest mulig å forbedre disse. Statens vegvesen gjennomfører en omprioritering i funksjonaliteten til de nye tekniske systemløsningene som er under utarbeidelse, for å stoppe feilbruk og misbruk av bompengebrikken. Det er behov for systemtekniske endringer og en gjennomgang av avtaleverk rundt personvern for å sørge for tilstrekkelig sikkerhet i disse prosessene.
Statens vegvesen vil gjennom de nye tekniske systemløsningene prioritere funksjonalitet som skal sikre følgende:

• Automatisere kontrollmekanismer som vil avdekke misbruk av brikken, for eksempel ved at bruker plasserer sin el-bilbrikke i en dieselbil eller lastebil.
• Vurdere mulighet for at eier skal få varsel dersom andre tegner Autopass-avtale for deres kjøretøy.

Statens vegvesen har startet planlegging av arbeidet slik at funksjonalitet kan være på plass i de nye systemløsningene som tilgjengeliggjøres i løpet av 2021.
Som samferdselsminister mener jeg det er svært alvorlig at bompengesystemet har svakheter som utnyttes og misbrukes. Dette undergraver finansieringen av veiene våre, der disse delvis betales med bompenger. Derfor jobber vi målrettet for å løse dette.