Skriftleg spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1624 (2019-2020)
Innlevert: 14.05.2020
Sendt: 15.05.2020
Svart på: 25.05.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Foreløpig er det arrangørleddet som har fått krisepakkehjelp etter at myndighetene påla avlysninger av kulturarrangementer og konserter ol.
Hva tenker kulturministeren å gjøre for å sikre at hele resten av næringskjeden i musikkbransjen ivaretas?

Grunngiving

Kulturministeren har blitt kritisert av en samlet musikkbransje og næringslivsorganisasjonen Virke for kun å hensyn ta publikum og arrangører med tap av billettsalg, men ikke resten av næringskjeden.
Bransjen ved Musikkindustriens Råd (MIR) har stått samlet og vært svært tydelige på at dersom ikke HELE næringskjeden hensyn tas med kompensasjonsordninger vil ikke scenene kunne bygges, lyd i anleggene, eller stå artister på alle landets scener, hverken i år eller neste år.
Foruten faren for at mange selskaper/bedrifter i denne næringskjeden vil måtte avvikle sin drift, kan situasjonen føre til store utfordringer for norsk musikk også på andre plan;
Fot uten en bedre kompensasjon til alle deler av næringskjeden i norsk musikkbransje kan vi risikere at norsk musikalsk arvesølv kan gå tapt ved at artister ikke har midler til å investere i skapelsen av nye verk. Og de betydelige tapene av inntekter ved livefremføring gjennom TONO og Gramo, betyr at rettigheter som eies av en bransje i krise vil måtte selges til utenlandske investorer for å redde bedrifter i en vanskelig situasjon. Dessuten er det sannsynlig at kompetanse som er bygget opp over mange år i kulturbedrifter over hele landet, kan gå tapt ved at profesjonelle kulturaktører ser seg nødt til å søke nytt arbeid i andre næringer i disse krevende tider.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: I den første fasen av koronakrisen vektla regjeringen brede tiltak for å treffe flest mulig, raskest mulig. Det har handlet om nødhjelp og strakstiltak for å unngå unødige konkurser, sikre inntekter til frilansere og selvstendig næringsdrivende og arbeidstakere som mister jobben eller blir permittert, og å bidra til at så mange som mulig har en arbeidsplass å komme tilbake til.
Kultur-, frivillighets og idrettssektoren har blitt hardt rammet i og med at arrangementer utgjør en stor del av sektorens virksomhet og økonomi. Så godt som alt av arrangementer ble 12. mars 2020 avlyst, stengt eller utsatt etter pålegg eller råd fra helsemyndighetene.
For å avhjelpe denne situasjonen opprettet regjeringen to midlertidige, søknadsbaserte ordninger for arrangementer planlagt i perioden fra 5. mars og til og med 30. april 2020. For første periode ble det bevilget 1 mrd. kroner, hvorav 300 mill. kroner til kultursektoren. Ordningen kompenserer tap av billettinntekt og deltakeravgift og merutgifter ved avlysning, stenging eller utsettelse av arrangementer i kultursektoren som følge av pålegg eller råd gitt av myndighetene i forbindelse med koronaviruset.
Etter at forbudet mot større kultur- og idrettsarrangementer ble forlenget, har regjeringen foreslått å videreføre kompensasjonsordningene til 15. juni. For kultursektoren foreslår vi 300 millioner kroner. Dette betyr totalt 600 millioner til arrangører i kultursektoren for en tremåneders periode. I disse ordningene er det arrangørleddet som kompenseres.
Kompensasjonsordningen for arrangører kommer i tillegg til en rekke andre tiltak som avhjelper de utfordringene koronapandemien har utløst. Vi har blant annet opprettet en kompensasjonsordning for næringslivet for å dekke en andel av bedriftenes faste, uunngåelige kostnader for å redde arbeidsplasser. Ordningen omfatter også skattepliktige foretak med ansatte i kultursektoren.
For mange i for eksempel musikkbransjen er virksomheten deres arbeidsplass, selv om de ikke er formelt ansatt i egne selskap, og flere har høye faste kostnader som ikke nødvendigvis kan reduseres i takt med aktiviteten. For regjeringen var det derfor viktig at kompensasjonsordningen for næringslivet også skulle omfatte enkeltpersonforetak der virksomheten er innehavers hovedinntektskilde og ansvarlige selskap der foretaket er hovedinntektskilden til minst én av deltagerne. Vi har gjort flere justeringer i ordningen som innebærer at den treffer bedre for flere, også i kultursektoren. Blant annet har vi halvert egenandelen fra 10 000 til 5000 kroner for april og etablert en ny beregningsmodell for sesongbedrifter.
Musikkbransjen har en høy andel frilansere og selvstendig næringsdrivende som arbeider med alt fra tekst og lyd til produksjon og salg. Disse kan søke om kompensasjon for tapte inntekter som følger av virusutbruddet fra inntektssikringen hos NAV. Det er en helt ny ordning etablert på rekordtid for aktører som ikke hadde denne rettigheten før. Ordningen treffer mange ulike grupper innenfor alle sektorer. Jeg er klar over at ordningen ikke treffer optimalt for alle, særlig for kunstnere som har store inntektsvariasjoner fra år til år, og her vil regjeringen vurdere om det er mulig med tiltak.
For regjeringen har det vært viktig å så raskt som mulig få på plass brede tiltak på tvers av sektorer og næringer. Norsk næringsliv og kulturliv er mangfoldig og sammensatt. Vi har gjort flere nødvendige justeringer av ulike ordninger underveis og vurderer fortløpende behovet for nye justeringer og tiltak for å trygge arbeidsplasser og avhjelpe situasjonen for kultur- og næringsliv. Målet er et sterkt og mangfoldig kulturliv også når denne krisen er over.