Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1467 (2019-2020)
Innlevert: 29.04.2020
Sendt: 29.04.2020
Svart på: 12.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Det er utarbeidet veileder for hvordan man kan åpne opp landet trafikkskoler på en trygg måte, dersom det er ting som bør justeres må det være en enkel sak for å kunne komme i gang.
Hvordan vil statsråden snarest sørge for at trafikkskoler og oppkjøring for førerkort kan bli igangsatt, der smittevern blir hensyntatt?

Grunngiving

Trafikkskolene har vært stengt i flere uker og det er nå cirka 14 000 personer i Norge som har fått kansellert sine timer til oppkjøring hos Statens vegvesen som følge av koronakrisen. Hver sommer i normalsituasjon er det utfordringer hos Statens Vegvesen med lange ventelister for å få oppkjøring. Når det i år har vært stengt i flere uker allerede som følge av koronakrisen, vil køene og restansene for oppkjøring øke betydelig. Det samme gjelder da alle de som ikke har kunnet starte opplæring og øvelseskjøring på trafikkskole for førerkort på bil. Dette gjør at det vil bli enda større press for å legge til rette for også oppkjøring hos Statens vegvesen. Mange av de unge som nå står i kø for å kunne ta førerkort er helt avhengig av nettopp dette fordi det en del steder i landet ikke er tilstrekkelig godt nok utbygd kollektivtilbud, noe som gjør at bil ofte er det eneste reelle alternative transportmiddelet for å komme seg til sin skole/studieplass til høsten. Det samme gjelder i en del lærlingplasser og type jobber der førerkort er en forutsetning. I tillegg er ikke trafikkskolene omfattet av tiltakspakke som betyr at mange av disse opplever en svært krevende situasjon der økonomisk fordi man ikke kan drive opplæring på bil og tungbil. Jeg er kjent med at det er utarbeidet en bransjestandard som vil ivareta smittevern på en god måte, noe som også bransjen generelt er tilfreds med.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Som del av helsemyndighetenes vedtak om stengning ved koronautbruddet, ble også trafikkskolene stengt. Enkelte deler av virksomheten ble ikke ansett omfattet, som praktisk opplæring på motorsykkel, moped og snøscooter. Ved endringer fra 16. april ble det åpnet for teoriopplæring i mindre grupper. Ved endring fra 30. april ble kravet til avstand mellom personer redusert fra to til en meter. Dette gjorde at det også kunne gjennomføres praktisk trafikkopplæring i de tyngste kjøretøyene der avstandskravet kan oppfylles.
Som ledd i regjeringens plan for gradvis gjenåpning av landet ble det 7. mai gjort ytterligere lettelser, og trafikkskolene kan fra 11. mai også gjennomføre praktisk opplæring i personbil og andre lette kjøretøy samt gjennomføre teoriundervisning i større grupper. Dette følger av at trafikkskolenes virksomhet ikke lenger er pålagt stengt, men kan gjenopptas under forutsetning av nærmere krav til smittevernfaglig forsvarlig drift som er regulert i helsemyndighetenes covid-19-forskrift § 15 a og § 15.
Trafikkskolene har vært hardt rammet av vedtakene knyttet til nedstengning ved koronapandemien, og jeg er glad for at de nå igjen kan drive både praktisk og teoretisk opplæring i alle klasser innenfor smittevernfaglig forsvarlige rammer.
Når det gjelder førerprøvevirksomheten opplyser Statens vegvesen at de så langt har kansellert ca. 15 000 praktiske prøver. Fra 29. april gjenåpnet de praktiske prøver på motorsykkel. Førerprøver i de tyngste førerkortklassene ble satt i gang igjen fra 7. mai, og fra 13. mai vil de gjenoppta førerprøver i øvrige klasser.
For øvrig er antall førerprøvesensorer i Norge begrenset og tilpasset en normal etterspørsel. Selv om Statens vegvesen vil prioritere prøvevirksomheten når den gjenopptas, vil det bli en betydelig utfordring å ta unna alle kandidatene som har fått utsatt prøven, spesielt når dette kommer på en tid på året hvor aktiviteten tradisjonelt er svært høy. Det må også tas hensyn til at en del sensorer er i risikogruppe for korona. Det vil derfor ta tid før situasjonen er normalisert.