Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1404 (2019-2020)
Innlevert: 23.04.2020
Sendt: 23.04.2020
Svart på: 29.04.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Mange som selger bilen sin opplever å måtte betale for den nye eierens bompasseringer. Dette skyldes en praksis med at man i tillegg til å melde eierskifte for bilen også må varsle bomselskapet om ny eier. Dagens praksis medfører at mange må betale store beløp for bompasseringer de aldri har foretatt.
Vil statsråden ta et initiativ til å få endret denne praksisen slik at det for fremtiden vil holde med en melding om eierskifte til Statens vegvesen for at bomselskapet sender sine krav til den personen som eier kjøretøyet?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg er kjent med at det forekommer at bileiere med AutoPASS-avtaler glemmer å si opp denne ved salg av bilen. I 'Forskrift om betaling av bompenger' (forskrift av 28.11.2016) er det i § 3 slått fast at den som er registrert som eier i motorvognregisteret, har betalingsansvar for bompassering. Det betyr at ved eierskifte hvor selger ikke har AutoPASS-avtale, vil bompengeselskapet hente informasjon fra motorvognregisteret slik at ny eier blir fakturert for bompasseringer etter eierskifte er gjennomført. Dersom man har inngått en AutoPASS-avtale, henter bompengeselskapet informasjon fra dette avtaleregisteret. Utfordringen oppstår når selger glemmer å si opp AutoPASS-avtalen, slik at denne videreføres selv om kjøretøyet er solgt.
Av flere hensyn er det i dag åpnet for at den som inngår en AutoPASS-avtale for et bestemt kjøretøy, ikke behøver å være registrert som eier av kjøretøyet i motorvognregistret. Dette er en ordning som gjør det mulig for familier å ha flere kjøretøy knyttet til samme AutoPASS-avtale, selv om disse kjøretøyene har forskjellige eiere. Dette gjør det også mulig for folk som leaser biler å tegne AutoPASS-avtale på bilen. Om AutoPASS-avtalen var mellom leasingselskapet (ofte en bank) og utsteder, ville den som leaser kjøretøyet ha mindre kontroll over registrerte passeringer. Det vil videre være en personvernmessig utfordring at leasingselskapet hadde hatt full oversikt over kjøremønsteret til den som leaser. Om AutoPASS-avtalen skal knyttes opp mot motorvognregistret, vil dette i praksis innebære at en stenger de med leaset bil ut fra muligheten for AutoPASS-avtale.
Statens vegvesen og bompengeselskapene har over lenger tid arbeidet for å gjøre bilistene kjent med konsekvensene ved å ikke si opp AutoPASS-avtalen ved salg av kjøretøyet. Det er derfor gitt informasjon om dette både på Statens vegvesens og bompengeselskapenes nettsider. På Statens vegvesen sine nettsider er informasjon bl.a. lagt inn under «tips til selger og kjøper» i forbindelse med elektronisk salgsmelding. Jeg er også gjort kjent med at Statens vegvesen nå arbeider med å få på plass en ordning i motorvognregistret under elektronisk salgsmelding, med en «pop-up» melding om at man må huske å si opp eventuelt AutoPASS-avtaler på kjøretøyet.
Jeg mener det er uheldig å skulle etablere en ordning som vil stenge for at andre enn registrert eier av kjøretøyet, kan inngå en AutoPASS-avtale – særlig sett i lys av at om lag 30 pst. av nybil-salget er knyttet til leasing og at leasing er utbredt i transportnæringen. Jeg ønsker ikke å sette inn tiltak som er hemmende når det gjelder utskifting til nyere teknologi i bilparken. Jeg vil derfor at Statens vegvesen arbeider videre med å sikre gode måter for å informere bileierne om ansvaret som følger av AutoPASS-avtalen ved salg av kjøretøyet.