Skriftleg spørsmål fra Lise Christoffersen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:541 (2019-2020)
Innlevert: 12.12.2019
Sendt: 13.12.2019
Svart på: 20.12.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Lise Christoffersen (A)

Spørsmål

Lise Christoffersen (A): Fra 1. juli 2020 skal fordelen av bruk av personalbillettordningen for jernbaneansatte fordelsbeskattes, også for pensjonistene. Det har Stortinget vedtatt etter forslag fra regjeringen. I november 2019 mottok jernbanepensjonistene informasjon fra Bane NOR om ny rutine for innberetning av den skattemessige fordelen. Den krever datakyndighet og -bruk på et nivå som er fremmed for mange eldre.
Er statsråden villig til å se på alternative løsninger som er bedre tilpasset pensjonerte jernbanefolks behov?

Grunngiving

Undertegnede har mottatt kopi av brev fra Bane NOR, datert 25. november 2019, til pensjonister og enker/enkemenn etter tidligere ansatte. Av brevet framgår det at fysiske reisebevis ikke lenger kan benyttes. I stedet må den enkelte laste ned Vy-app via "App store" eller "Google play" på mobil eller nettbrett. Mange pensjonister vil trolig oppleve dette kravet som en uoverstigelig barriere, som kan bety at de ikke lenger er i stand til å benytte seg av den personalfordelen som i sin tid ble innført mot tilsvarende reduksjon i lønnskrav.
Digitalisering av offentlig sektor er på mange måter et gode, både for bruker og forvaltning, men ikke alltid for alle brukere, særlig ikke for dem som ikke er digitale. Det gjelder mange eldre, men også en del yngre.
En alternativ måte å sikre Skatteetaten nødvendige opplysninger om fordel som skal beskattes på, kan være å bruke de digitale billettkontrollsystemene som allerede finnes på konduktørenes hånd til en innberetning fra togselskapene, i stedet for fra den enkelte passasjer.
Brevet fra Bane NOR inneholder i tillegg et krav om at den som ønsker å benytte personalrabatten, må melde fra innen 13. desember 2019 og samtidig betale en egenandel på 250 kroner. Den som ikke melder fra innen denne fristen, mister samtidig retten til å benytte personalrabatt.
Den valgte løsningen er et eksempel på hvordan kravet til "effektivisering" av offentlig sektor først og fremst skyver ansvaret for gode løsninger over fra forvaltningens ansvarsområde og ut til den enkelte bruker. Effektiviseringskravet flyttes fra offentlig sektor og ned til den enkelte bruker, uavhengig av den enkelte brukers fungeringsnivå på digitale medier. Det vil jeg anta er en uheldig utvikling, også sett med statsrådens øyne.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Frå 1. juli 2020 blir det innført skatt på føremon når ein nyttar personalbilletten til private reiser på jernbana. Dette er ei fylgje av dei nye reglane for skattlegging av naturalytingar. Dei nye reglane gjeld òg for pensjonistar med personalbillett.
Jernbanedirektoratet har i samarbeid med arbeidsgjevarforeininga Spekter hatt dialog med skattestyresmaktene for å definera krav til registrering av reiser, og innrapportering av skatteføremon for arbeidstakarar og pensjonistar med personalbillett. Konklusjonen er at det må etablerast ei elektronisk billetteknisk løysing, og at reisande med personalbillett må validera billetten sin før dei nyttar toget til reiser med privat føremål. I praksis skjer dette ved at dei kjøper billett for ei einskild reise eller eit periodekort via ein app til kr. 0,-, og at skattepliktig føremon blir akkumulert i ein personleg profil. Når året er omme, blir akkumulert skatteføremon rapportert til skattestyresmaktene.
Målsetjinga er at flest mogleg skal nytta løysinga med personleg profil i app for å unngå ekstra administrasjon som følgje av dei nye skattereglane. Entur vil likevel tilby ei manuell løysing for dei som ikkje har moglegheit til eller ønskjer å nytta smarttelefon eller nettbrett. Løysinga føreset at billetten tingast via Entur sitt kundesenter i forkant av ei reise, og at billetten blir henta ut via aktivering av reisekort, i form av papirbillett på ein automat eller at den blir sendt på e-post. På enkelte større stasjonar kan dessutan billetten hentast ut via betent billettsal.
For å oppfylla dei nye krava i skattereglane, vil det ikkje lenger vera høve å gå om bord i toget utan validert billett ved bruk av personalbillett til private reiser. Salsterminalane til personalet om bord på toga har ikkje tilstrekkeleg funksjonalitet til å handtera sal av personalbillettar knytt opp mot ein personleg profil som registrerer skatteføremon.
Eg vonar dette vil gje ei god løysing for dei tilsette.