Skriftleg spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:371 (2019-2020)
Innlevert: 22.11.2019
Sendt: 22.11.2019
Svart på: 30.11.2019 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Vil statsråden se nærmere på og vurdere endring i refusjonsordningen ved plassering av søsken i barnevernet?

Grunngiving

Kommunen er økonomisk ansvarlig for sitt barnevern, men staten refunderer utgifter utover et bestemt nivå (refusjonsordningen). Dette er fastsatt i Rundskriv Q-06/2007. Ved plassering av barn utenfor hjemmet i fosterhjem eller barneverninstitusjon skal kommunen som søker om tiltak, betale en andel av oppholdsutgiftene etter satser fastsatt av Barne- og familiedepartementet (BFD).
Rundskrivet slår fast at statens og kommunens økonomiske ansvar er knyttet til det enkelte barn og at det ikke gis søskenmoderasjon. Forsterkningstiltak som påfører staten utgifter skal avtales på forhånd med statlig regional myndighet eller være vedtatt av fylkesnemnda.
Når kommunen plasserer flere søsken sammen er det naturlig at noen utgifter deles på alle barna. Dette er fornuftig praksis slik at kostnader ikke telles flere ganger.
Andre kostnader er ikke naturlig å fordele på alle barna. Kostnader knyttet forsterkningstiltak til det enkelte barn som støttekontakt eller annen form for avlastning, er ikke naturlig å fordele på de barna som ikke har forsterkningstiltak.
Hvis alle kostnader knyttet til en søskenplassering fordeles på alle barna kan det gi uheldige økonomiske insentiver for kommunen.
Det kan være behov for å klargjøre dagens regler, for å sikre samstemthet mellom barnets beste og kommunens økonomiske insentiver ved plasseringer av søsken.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Jeg er opptatt av at søsken skal få bo sammen når de flytter i fosterhjem, med mindre gode grunner taler mot det. Både kommunen og Bufetat skal tilstrebe at søsken bor sammen. Når kommunen vurderer om søsken skal bo sammen eller i hvert sitt fosterhjem, er det faglige vurderinger som skal ligge til grunn. Bufetat bistår i denne vurderingen.
For noen barn kan det være best ikke å bo i samme fosterhjem som sine søsken. Der søsken har store behov og stor problembelastning hver for seg, kan det også i noen tilfeller bli for mye for en familie å håndtere, og risiko for utilsiktede flyttinger blir så stor at det kan være mer riktig at søsken bor hver for seg. Søsken er utfordrende å rekruttere fosterhjem til. Spesielt er det vanskelig å finne fosterhjem som ønsker å ta imot flere enn to søsken. Ønsket om at søsken bor sammen vil derfor i noen tilfeller også måtte vurderes i lys av hvilke fosterfamilier som faktisk er tilgjengelig.
Bufetat refunderer i dag kommunens utgifter til ordinære fosterhjem som overstiger en fastsatt egenandel. Utgiftene beregnes per barn og det er en egenandel per barn som bor i fosterhjemmet, selv om søsken bor i samme familie. Forsterkningstiltak, som frikjøp av fosterforeldre fra ordinært arbeid, knyttes til behovet til det enkelte barn. Der barnas behov for forsterkningstiltak er ulike, skal derfor ikke utgiftene kommunen har fordeles på alle barna i fosterhjemmet. Dette innebærer at i tilfeller der ett søsken har behov for forsterkningstiltak mens et annet ikke har det, vil Bufetat refundere utgiftene over egenandelen for det ene barnet, uavhengig av om barnet bor sammen med søsken eller ikke. Det er kun i de tilfellene der behovene til barna er relativt like, og behovet for forsterkningstiltak ikke kan knyttes kun til det enkelte barn, at Bufetat fordeler utgiftene på barna. Det er grunn til å anta at det i disse tilfellene vil lønne seg økonomisk for kommunen at barna bor i samme fosterhjem, bl.a. fordi kommunen vil ha høyere kostnader til oppfølging av flere familier. Refusjonsordningen er ikke lagt opp slik at den skal gi insentiver til å splitte søsken.
Stortinget besluttet ved behandlingen av Prop.73 L (2016-2017) at refusjonsordningen skal avvikles. Jeg tar sikte på at endringen trer i kraft fra 2022. Jeg mener det ikke er hensiktsmessig å foreta omlegginger av refusjonsordningen nå, kort tid før den etter planen avvikles.
Jeg mener det å opprettholde søskenrelasjoner er viktig, også i de tilfeller der søsken ikke kan bo i samme fosterhjem. I høringsnotatet om ny barnevernslov ble det foreslått å lovfeste at søsken har rett til samvær med hverandre etter en omsorgsovertakelse. Departementet vurderer nå innspillene som har kommet i høringen og vil komme tilbake til Stortinget med forslag til ny barnevernslov.