Skriftleg spørsmål fra Odd Omland (A) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1677 (2018-2019)
Innlevert: 22.05.2019
Sendt: 22.05.2019
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Svart på: 04.06.2019 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Odd Omland (A)

Spørsmål

Odd Omland (A): Bredalsholmen Dokk og fartøysenter er kommet i en svært vanskelig situasjon pga. at bevilgningene over Riksantikvarens budsjett til restaurering av to fartøy i dokken ikke er kommet som forutsatt. Dette ble først kjent for verftet 11.3.19.
Vil statsråden sørge for at det tilføres 4 mill. til disse prosjektene i 2019 slik at restaureringen kan utføres som forutsatt?

Grunngiving

BDF har, etter ferdigstillelse av Hestmanden, hatt en jevn sysselsetning med oppdrag på fartøy som har fått bevilgninger fra Riksantikvaren. Det er gjort betydelige utbedringer av verftets fasiliteter som teknisk industrielt kulturminne, verftet har i flere år levert alle prosjekter til rett tid og pris, og det er investert betydelig i fornyelse av arbeidsstokken for å kunne formidle gamle håndverkstradisjoner fremover. I tillegg har det vært utført en rekke oppdrag ved og utenfor verftet som ordinære industrioppdrag for å sikre jevn sysselsetning mellom prosjektene.
Verftet har basert seg på den bevilgningspolitikken Riksantikvaren har uttalt og praktisert de siste årene; at de årlige bevilgninger skal tilføres påbegynte fartøy før nye prosjekter startes, med særlig fokus på fartøy som opptar plass på slipp eller i dokk.
BDF har i dag to fartøy under restaurering og ytterligere fartøy liggende ved kai som forventes påbegynt når bevilgning foreligger.
Da listen over tilskudd til fartøy for 2019 ble kjent for veftet 11. mars viser det seg at eierne av de to påbegynte fartøyene har fått betydelig mindre bevilget enn forventet. I tillegg har fartøyene som ligger ved kai ikke fått noe.
Konsekvensene av årets bevilgning, som avviker fra tidligere år i størrelse og praksis, medfører at dokken er blokkert ved to fartøy som ikke kan flyttes og flere fartøy ved kai som opptar plassen.
Det er ikke mottatt noen signaler om dette tidligere og verftet har derfor ikke kunnet påta seg andre oppdrag. De bevilgninger som foreligger vil gi verftet sysselsetning av en liten del av arbeidsstokken frem til ferien.
Situasjonen for verftet kan oppsummeres slik:

1. I tørrdokka på Bredalsholmen ligger det 2 fartøyer under restaurering. Det er demontert plater i skrogene og de er derfor ikke sjødyktige. Begge har mottatt tilskudd fra Riksantikvaren over flere år.
2. Tilskuddene for 2019 for begge fartøyene var på 4 mill., en halvering fra tidligere år. Verftet har derfor sendt ut permitteringsvarsel for alle 17 håndverkerne. For tiden er 6 permitterte og 4 utleide på kortsiktige oppdrag.
3. Uten tilførsel av nye oppdrag vil verftet måtte si opp et flertall av håndverkerne, fra oktober, noe som vil innebære tap av verdifull kompetanse og kapasitet ved senteret og i fartøyvernet.
4. En kortsiktig løsning vil være tilførsel av kapital til fartøyene i dokka, i første omgang MF Folgefonn. Behovet vil være på 4 mill. i 2019 og 2 mill. i perioden Jan – mars 2020 da nye tilskudd forventes.
5. Riksantikvarens forvaltning av post 74 til fartøy er ikke tilstrekkelig til å sikre jevn drift ved sentrene. For å unngå lignende situasjoner i fremtiden trengs det langsiktige løsninger dersom Norges forpliktelser om ivaretakelse av den immaterielle kulturarven skal være bærekraftig for fartøyvernet.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Driften ved Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter (BDF) er i stor grad avhengig av større fartøyvernprosjekt som får tilskudd over statsbudsjettets kapittel 1429 post 74. Riksantikvaren kan imidlertid ikke styre bruken av tilskuddsmidlene over post 74 til drift av fartøyvernsentrene. Det ligger utenfor tilskuddsordningen. BDF konkurrerer om oppdrag på lik linje med andre. Fartøyene søker om midler til istandsetting, ikke drift av fartøyvernsentrene.
I spørsmålet gir bruken av ordet «forutsatt» inntrykk av at Riksantikvaren har kommet med løfter som har gitt BDF grunn til å forutsette et konkret tilskuddsnivå til disse fartøyene.
Riksantikvarens eneste mulighet til å komme med konkrete løfter er gjennom vedtak i tilsagnsbrev, der fartøy kan tildeles konkrete tilskudd for det påfølgende året. Dette har også vært gjort for de aktuelle fartøyene. Selv om prioritering av fartøy som står på slipp eller i dokk med tilskudd fra Riksantikvaren kan gi grunnlag for å forvente at dette tas hensyn til, så kan dette likevel ikke forutsettes – og langt mindre i form av konkrete summer.
Riksantikvaren er gitt ansvaret for å fordele midlene til fartøyvern etter et vedtatt sett med kriterier. Disse er nedfelt i Prop.1 S. (2018-2019). Tilskudd til post 74 fartøyvern fordeles etter følgende kriterier: allmenn interesse, offentlig tilgang, økonomisk gjennomføringsvilje og –evne, potensiale for lokalt engasjement og særlige opplevings- og formidlingsverdier. I tillegg setter Riksantikvaren hvert år ytterligere prioriteringer.
Jeg oppfatter derfor at ressursene Riksantikvaren som fagmyndighet er satt til å disponere har vært gjenstand for en god vurdering.