Skriftleg spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1676 (2018-2019)
Innlevert: 22.05.2019
Sendt: 22.05.2019
Svart på: 29.05.2019 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Hvilken tidshorisont er det i prosjektet som omhandler delskostnadsnøkkelen for båtsektoren, og vil det eventuelt bli kompensert dersom endring ikke trer i kraft før budsjettåret 2021?

Grunngiving

I kommuneproposisjonen for 2020 sier departementet at "departementet har satt ut et prosjekt for å finne mer treffsikre kriterier i delkostnadsnøkkelen for båtsektoren". Dette viser at departementet ser at nøkkelen ikke fungerer optimalt, og det er positivt at departementet har satt i gang dette arbeidet. Det er imidlertid knyttet til noen utfordringer til dette, spesielt for Rogaland, som står overfor en massiv nedskjæring av båtruter i neste års budsjett, som en konsekvens av den nye nøkkelen. Fylkeskommunen har ikke handlingsrom i sin økonomi til å finne de kompenserende midler, når de nå mister et 3-sifret millionbeløp i delkostnadstilskudd fra Staten. Derfor er det viktig for fylkeskommunen å få en viss forutsigbarhet de neste par årene. Aller helst ønsker fylkeskommunen en konklusjon i prosjektet før de behandler sitt endelige budsjett for 2020. Dersom de ikke får en konklusjon i tide til det, er det interessant for dem å vite om det vil komme en kompensasjonsordning for 2020, dersom prosjektet kommer til en mer rettferdig løsning enn dagens. Da kan de muligens finne overgangsordninger i mellomåret 2020.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Prosjektet som skal vurdere kriteriene for båter i delkostnadsnøkkelen for båt og ferje er tildelt Møreforskning i samarbeid med Transportøkonomisk institutt. Arbeidet er i gang og departementet har allerede invitert KS og alle fylkeskommuner til det første møtet i referansegruppen for prosjektet. Prosjektet skal etter planen ferdigstilles innen 1. desember 2019. Departementet tar sikte på å presentere resultatene fra utredningen i kommuneproposisjonen for 2021, forutsatt at prosjektet ferdigstilles innen den planlagte fristen. Kommuneproposisjonen for 2021 legges fram i mai 2020.
Jeg vil samtidig minne om at midlene som fordeles gjennom inntektssystemet er fylkeskommunenes frie inntekter, som de disponerer fritt uten andre bindinger fra staten enn gjeldende lover og regler. Overføringene gjennom den enkelte delkostnadsnøkkel må derfor ikke ses på som en statlig føring for hvor mye midler fylkeskommunene bør tildele den enkelte sektor. Det er fylkeskommunen, og ikke staten, som har best forutsetninger for å vurdere hvordan midlene skal brukes lokalt. Fylkeskommunene har derfor full mulighet til å prioritere mellom sektorer, herunder beslutte hvor mye som skal brukes på hurtigbåttilbudet i det enkelte fylket.
Jeg vil også minne om at fylkeskommunene finansierer båtrutene innenfor de samlede økonomiske rammene. Rogaland har hatt gode økonomiske vilkår de siste årene, med en gjennomsnittlig årlig realvekst i frie inntekter på 1,3 prosent i perioden 2013–2018. Dette er godt over landsgjennomsnittet. Veksten har blant annet sammenheng med at Rogaland har kommet godt ut av endringene i inntektssystemet de siste årene. Systemvirkningene av endringene i kostnadsnøkkelen i 2015 er beregnet til en økning på 356,5 mill. 2015-kroner for Rogaland (jf. beregningene til statsbudsjettet for 2016), og endringene i skatteutjevningen er beregnet til en økning på 26,2 mill. kroner i 2015. Dette er langt høyere enn reduksjonen i rammetilskudd som følge av den nye båt- og ferjenøkkelen i 2018. I beregningene til statsbudsjettet for 2018, ble systemvirkningen av den nye båt- og ferjenøkkelen beregnet til en reduksjon på 26,2 mill. kroner for Rogaland.
Rogaland er også en av fylkeskommunene som ifølge de foreløpige beregningene vil komme bedre ut med forslaget til nytt inntektssystem for neste år, som ble lagt fram i kommuneproposisjonen for 2020.
Jeg mener på denne bakgrunn at det ikke er grunnlag for en særskilt kompensasjon fra staten til hurtigbåtrutene i Rogaland i 2020.