Skriftleg spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1010 (2018-2019)
Innlevert: 18.02.2019
Sendt: 19.02.2019
Svart på: 01.03.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Kan statsråden garantere at overføringen av tårntjenester på lufthavnene i Kristiansund og Ålesund til det spanske selskapet Saerco fra mars 2020 ikke vil innebære en kvalitativ svekkelse av tårntjenestene på disse to flyplassene og utviklingen av norsk tårnkompetanse på sikt?

Grunngiving

Nylig ble det bekjentgjort at Avinor har valgt det spanske selskapet Saerco til å levere tårntjenester på flyplassene i Kristiansand og Ålesund. Saerco vil drive de to flyplassene 37 % billigere enn det Avinor gjør i dag. Det er god grunn til å spørre hvordan dette trekket vil påvirke norsk flysikkerhet på sikt, og dessuten hvordan det vil påvirke rekrutteringen av flyveledere i Norge i årene som kommer.
Saercos gründer, Ildefonso de Miguel, er under etterforskning i Spania for mulig korrupsjon. Han har nå solgt sine aksjer i selskapet til barna. Hans bror jobber for øvrig i selskapet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Formålet med konkurranseutsettinga er å få betre og/eller rimelegare flysikringstenester. Vidare skal tryggleiken i luftfarten vere minst like god som i dag, jf. omtale av regjeringa sin politikk i Meld. St. 30 (2016-2017) Verksemda til Avinor AS.
Avinor visar til at Saerco fekk høgast kvalitetskarakter i konkurransen. Saerco driv i dag tårn på fire spanske flyplassar, leverar flynavigasjonsteneste og har eiga treningssenter med tårnsimulator. Norske luftfartsmyndigheiter må godkjenne og utpeike Saerco som tenesteleverandør.
Avinor opplyser at Saerco har virksomhetsoverdraging som føretrekte løysing for rekruttering av flygeleiarar. Forskrift 17.6.2016 nr 710 om utdanning og sertifisering av flygeleiarar stillar også krav om norskkunnskapar for å kunne utøve flykontrollteneste.