Skriftleg spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:749 (2018-2019)
Innlevert: 16.01.2019
Sendt: 17.01.2019
Svart på: 24.01.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Kan samferdselsministeren forsikre om at tidligere løfter knyttet til fremdriften av utbyggingene på E18 og E39 ligger fast, eller vil deler av disse strekningene kunne bli forsinket som følge av at samferdselsministeren nå legger opp til en konkurranse med flere nye veistrekninger, uten at det følger økte bevilgninger med?

Grunngiving

Frps tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttalte til Agderposten i januar 2018 at «Oslo – Stavanger vil stå ferdig i 2027», i forbindelse med at han omtalte utbyggingen av E18 og E39 under et besøk hos Nye Veier. 11. januar 2019 sendte den nåværende samferdselsministeren ut en pressemelding der han annonserte at Nye Veier ville få ansvar for å bygge ut tre nye veistrekninger.
I pressemeldingen kan man blant annet lese at:

«Med fleire strekningar i porteføljen sin har dei høve til å vurdere dei ulike prosjekta opp mot kvarandre. På den måten kan selskapet best vurdere rekkefølga for utbygginga av prosjekta», og «Sjølv om Nye Veier no får tre nye strekningar, vil den årlege summen selskapet får på om lag fem milliardar kroner, vere den same.»

Dette gir grunnlag for å stille spørsmål rundt de strekningene som allerede er lagt inn i Nye Veiers portefølje, og de løfter om utbygging som er gitt i den forbindelse.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Nye Veier AS blei oppretta 1. januar 2016 med eige styre og eiga finansiering over statsbudsjettet. I tillegg til den statlege finansieringa blir selskapet si utbyggingsverksemd finansiert med bompengar.
Nye Veier AS har etter opprettinga hatt betydelege kostnadsreduksjonar på prosjekta sine. Når selskapet var tildelt porteføljen var det anslått at den ville ta 20 år å bygge ut. I det siste har selskapet antyda at dei kan bygge den ut på ei tidslinje ned mot 12 år.
Erfaringa så langt er altså at selskapet får ned kostnader, opp samfunnsnytta og forserer framdrift.
Det går i dag føre seg utbygging på E18 og E39-strekningane E18 Tvedestrand – Arendal, ny E18 Rugtvedt – Dørdal, ny E39 Kristiansand vest – Mandal øst. Det skal neste år settast i gang utbygging på E18 Mandal øst – Mandal by. Nye Veier AS har også nylig prioritert strekningen E39 Flekkefjord – Ålgård for utbygging. Her står det at arbeid med å redusere kostnadar og auke den samfunnsøkonomiske lønnsemda.
Samferdselsdepartementet har inngått avtale med selskapet som fastlegg dei overordna rammene for selskapet, medrekna omtale av portefølja som skal byggjast ut av selskapet. Samferdselsdepartementet skal også inngå avtalar knytt til dei nye strekningane departementet foreslår blir lagt til selskapet. Selskapet skal innanfor ramma av formålet og finansieringa til selskapet sjølve prioritere oppgåvene sine. Selskapet skal informere Samferdselsdepartementet om prioriteringa.