Skriftleg spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:681 (2018-2019)
Innlevert: 07.01.2019
Sendt: 08.01.2019
Svart på: 11.01.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Regjeringen har besluttet å videreføre et dyrt, dårlig og demotiverende forkurs i matte for lærerstudenter som ikke når 4-kravet. I 2018 var det 50 % frafall ved oppmøte og 60 % stryk, og samtidig har vi en voksende lærermangel.
Hvilke grep har statsråden gjort for å bedre gjennomføringen på kurset i 2019?

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Representanten Solberg beskriver forkurset i matematikk som et lite hensiktsmessig tilbud. Jeg er ikke enig i representantens beskrivelse. Forkurs i matematikk for opptak til lærerutdanning har til nå bidratt til at 470 søkere har kvalifisert seg for opptak. Dette er et betydelig tilskudd av gode og motiverte studenter til landets lærerutdanninger. Jeg har besluttet å videreføre kurset i 2019 som et ekstra tilbud til motiverte søkere som vi ikke kan unnvære i lærerutdanningene. Regjeringen har også benyttet flere virkemidler for å øke rekrutteringen til lærerutdanningen. Hvorvidt forkurs i matematikk skal gjennomføres før fremtidige opptak vil bli vurdert i forbindelse med kommende budsjetter.
Forkurset er et fire ukers repetisjonskurs og ikke et ordinært opplæringstilbud i matematikk. Vi kan ikke forvente at søkere med grunnleggende mangelfull matematikkforståelse kan løfte seg på så kort tid. Likevel har det vist seg at søkere som har hatt høy motivasjon og gode forutsetninger, på denne måten har fått en ny sjanse for å kvalifisere seg for opptak til lærerutdanning. Det er positivt at flere søkere nå er kvalifisert for opptak uten å måtte ta forkurs, og at en høyere andel av de som tar kurset, klarer å løfte seg fra karakter 3 til 4 i fellesfaget matematikk. Det er viktig å presisere at de som ikke består kurset ikke har strøket i matematikk. De har bare ikke klart å løfte seg til karakteren 4 i matematikk.
Kraftig reduksjon i antall påmeldte frem mot starten av forkurset og den avsluttende prøven, er i utgangspunktet positivt, og skyldes i hovedsak ikke dårlig kvalitet eller oppfølging. Når søkernes kvalifikasjoner blir kjent rett før kurset starter, viser det seg alltid at mange av de som har meldt seg på til kurset, likevel er kvalifisert for opptak og ikke trenger forkurs. Disse blir da avmeldt. Dette er hovedårsaken til reduksjon i antallet påmeldte. Flere av de dette gjelder har avansert matematikk fra videregående, og da gjelder ikke karakterkravet. Andre meldes av fordi de har klart matematikkravet som privatist. Noen har ikke har oppnådd generell studiekompetanse, karakter 3 i norsk eller tilstrekkelig mange poeng for opptak til lærerutdanning, og kan derfor ikke få betinget opptak og beholde plassen på forkurset. Av de 816 som var påmeldt til forkurset i 2018, var det ca. 300 som ble avmeldt på grunnlag av en av årsakene nevnt over. 138 av de 494 som var påmeldt til prøven, møtte ikke opp. Av de 356 som møtte til prøven, var det 156, dvs. 43 prosent, som klarte den.
Gjennomføringen i 2019 bygger på erfaringer fra de foregående årene. Både faglig og administrativt har man nå etablert et apparat som skal bidra til et godt arrangement ved alle læresteder. Departementet har stilt en klar forventning til universiteter og høyskoler om å sikre at forkurset møter kvalitetskrav som gjelder for øvrige kurs og studietilbud. UH-institusjonene nedlegger en solid og omfattende innsats i dette. God finansiering fra departementet gir nødvendig handlingsrom. Noen institusjoner gjennomfører langvarige kvalifiseringskurs i matematikk i en tidligere fase. Dette gir større mulighet for at kandidatene kan utvikle sin matematikkforståelse, enn det et intensivt repetisjonskurs kan gjøre. Departementet har oppfordret flere institusjoner til å gjøre det samme. Institusjonene har i 2017 og 2018 fått midler til rekrutteringstiltak. Dette er med på å muliggjøre flere slike kvalifiseringskurs ved de institusjonene som vil prioritere dette.