Skriftleg spørsmål fra Eirik Sivertsen (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:374 (2018-2019)
Innlevert: 14.11.2018
Sendt: 15.11.2018
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Svart på: 21.11.2018 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Eirik Sivertsen (A)

Spørsmål

Eirik Sivertsen (A): Forskning er en del av høyere grads utdanninger (master og PhD) og Ny-Ålesund egner seg utmerket til å engasjere studenteri forskningsprosjekt. Er statsråden ening i at studenter på master og dokotorgradsnivå skal kunne ta i bruk disse fasilitetene som en del av sin utdanning?

Grunngiving

I utkastet til forskningstragegi for Ny-Ålesund 2019-2029 kan det synes om om det leggges opp til en innstramming i mulighetene for studenter på master- og doktorgradsnivå til å benytte fasilitetene. Dette har vakt oppsikt hos noen av landets fremste forskningsmiljø på polare spørsmål. De argumenterer med at en vesentlig del av utdanningen for nye forskere er å delta i forskningarbeid i felt.
Hvis Norge skal opprettholde sin status som ledende polarnasjon, er vi også avhengig av å utdanne nye polarforskere og andre kandidater med inngående kjennskap til arktiske forhold. Ny-Ålesund er en unik plattform for forskning og utdanning.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Spørsmålet var stilet til klima- og miljøministeren, men spørsmålet har gått videre til meg som forsknings- og høyere utdanningsminister. Jeg helt enig med representanten Sivertsen i at studenter på master- og doktorgradsnivå skal kunne ta i bruk forskningsfasilitetene i Ny-Ålesund som en del av sin utdanning, og at dette har stor betydning for rekrutteringen av nye polarforskere. Regjeringens Strategi for forskning og høyere utdanning på Svalbard, som ble lagt frem i april i år, sier følgende om rammer for videre utvikling av forskningsstasjonen Ny-Ålesund:

«At master- og doktorgradsstudenter knyttes til forskningsaktiviteter som foregår, bidrar til rekruttering av nye generasjoner polarforskere. Regjeringen ønsker ikke at utdanning skal utgjøre noen betydelig aktivitet i Ny-Ålesund, men det skal fortsatt være anledning til å ta med studenter som er knyttet til forskningsprosjekter i Ny-Ålesund. Det skal også, innenfor rammene og koordineringen som gjelder på stedet, fortsatt være mulig for UNIS å benytte felles fasiliteter når dette er viktig for utdanningen. Bruk av fasilitetene i Ny-Ålesund i utdanningsøyemed skal tilpasses stedets kapasitet, kulturhistoriske verdier og miljø og avgrenses til aktivitet som krever tilgang til den instrumenteringen eller de feltmulighetene som finnes her. Næringsvirksomhet i og omkring Ny-Ålesund må tilpasses de rammer som forskningsvirksomheten setter.»

Kunnskapsdepartementet har bedt Norges forskningsråd om å utvikle en forskningsstrategi for Ny-Ålesund, med utgangspunkt i regjeringens overordnede strategi. Et utkast til slik forskningsstrategi er nå på høring hos relevante institusjoner. Under kapittel 4.3 Recruitment står følgende:

«There is a need for recruitment in polar research, both in Norway and internationally. Ny-Ålesund is a unique learning site with access to infrastructure, field locations and a large international research environment. Ny-Ålesund should contribute to the recruitment of a new generation of polar researchers by hosting master's and doctoral fellowship-holders in connection with research projects. However, education is not intended to become a significant activity in Ny-Ålesund.
There should be course activities for MSc and PhD students hosted in Ny-Ålesund, but such activities must be adapted to suit the station's capasity, cultural-historical attributes and natural environment. Research activity will be prioritized above course activities and are to be limited to those requiring access to infrastructure or field opportunities available in Ny-Ålesund. When there is unused capasity, courses can be held in Ny-Ålesund; the University Centre in Svalbard (UNIS) courses will be given top priority. UNIS is a unique centre for university-level study and research in Svalbard and it has a histoty of using Ny-Ålesund for some course activities. This option will remain available to UNIS in the future.
When demand is high, an overall assessment of the wishes and needs for teaching activities will be required. It may be appropriate to impose deadlines for submitting requests. All course activity request must include a reason why the course in question should be held in Ny-Ålesund.»

Etter min mening følger Forskningsrådet opp de rammene som regjeringen har satt, i sitt utkast til forskningsstrategi for Ny-Ålesund, der det fortsatt er åpent for å ta med master- og doktorgradsstudenter tilknyttet forskningsprosjekter, blant annet med formål å bidra til rekruttering av polarforskere. Dette i tillegg til utdanningstilbud som gis gjennom UNIS.