Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til helseministeren

Dokument nr. 15:206 (2018-2019)
Innlevert: 22.10.2018
Sendt: 22.10.2018
Svart på: 30.10.2018 av helseminister Bent Høie

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva vil statsråden gjøre for at medisinstudenter med en likeverdig grad som studenter i Norge skal slippe dobbel turnus?

Grunngiving

Fra og med 1. januar 2019 vil norske leger utdannet i Danmark ikke lengre ha muligheten til å søke LIS1-stilling. Dette fører til at disse studentene må gjennom en dobbel turnusperiode, først i Danmark deretter i Norge. Dette har flere negative konsekvenser. Leger utdannet i Danmark vil blant annet bli forsinket i sitt løp, og dersom de ikke har muligheten til å fullføre turnusen i Danmark vil de heller aldri få praktisere som lege i Norge. Dersom de fullfører turnus i Danmark og deretter søker seg inn på LiS1, vil de stille bedre rustet enn nyutdannede medisinstudenter fra Norge, noe som ytterligere vil øke det allerede sterke presset på LiS1-stillingene.
Medisinstudiet er et såkalt harmonisert yrke i hele EU og EØS. Med andre ord er dette et yrke det skal være trygt å utdanne seg til uansett hvilket av disse landene du velger å gjøre det i. Den danske og den norske medisinutdanningen er svært like og uavhengig av land opparbeider du deg en cand.med.-grad og 360 ECTS-poeng. Det er også verdt å nevne at verken medisinstudiet i Danmark eller Norge har blitt endret etter denne datoen.
En reell konsekvens av ikke å åpne for ansøkning til LIS-1 stillinger etter fullført cand.med.-grad kan være at de ferdigutdannede legene blir boende i landet de er utdannet i. Da vil Norge ha tapt dyrebar arbeidskraft, og i tillegg ha finansiert en utdanning som ikke vil brukes i Norge.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: La meg først påpeke at harmoniseringen av grunnutdanningen i medisin i EU/EØS-området, følger av Yrkeskvalifikasjonsdirektivet, og er basert på at landene selv melder inn hva grunnutdanningen består av. Danmark, som det vises til i begrunnelsen, har meldt inn at den danske grunnutdanningen består av cand.med. etterfulgt av såkalt klinisk basisutdanning (KBU) som utgjør et års praktisk tjeneste. Det er først når begge disse elementene har blitt fullført at danskutdannede medisinkandidater er å regne som ferdig utdannede leger.
Det følger også av nevnte direktiv at den medisinske grunnutdanningen må være fullført før leger kan starte på en spesialistutdanning. Det betyr at Norge, etter direktivets regler, i utgangspunktet ikke kan gi danskutdannede kandidater som ikke har fullført grunnutdanningen tilgang til å starte i LIS1-stillinger. Disse utgjør nå første del av legenes spesialistutdanning i Norge.
Det er riktig at Norge har hatt en slik praksis i forbindelse med en overgangsordning som ble opprettet i forbindelse med endring av den norske grunnutdanningen i medisin tilbake i 2012. Denne midlertidige overgangsordningen ble etablert for å ivareta studenter som hadde påbegynt medisinstudier, eller mottatt tilbud om studieplass på endringstidspunktet, slik at disse skulle kunne fullføre sine utdanningsløp som opprinnelig planlagt. Overgangsordningen skulle opprinnelig opphøre 1. januar 2019. Departementet har besluttet å fjerne utløpsdatoen, slik at det vil bli mulig for de som omfattes av den ovennevnte gruppe, som av ulike årsaker har blitt forsinket i sitt studieløp til å benytte seg av overgangsordningen.
Det er flere årsaker til at departementet ikke ønsker at overgangsordningen også skal gjelde de som startet utdanningen sin etter at Norge endret grunnutdanningen i 2012. Det viktigste er at legene skal fullføre et sammenhengende spesialiseringsløp i Norge basert på læringsmål som bygger på hverandre. Spesialistutdanningens første del (LIS 1) er ikke identisk med turnusstilling eller KBU. Ut over at LIS1 har lengre varighet enn KBU, er det også gjort endringer og stilt nye krav til utdanningen for å tilpasse dette i forhold til ny spesialistutdanning, blant annet med et stort antall læringsmål. Det er også slik at direktivet ikke tillater en slik praksis som nevnte overgangsordning innebærer, på permanent basis.
Konsekvensen av dette er at medisinstudenter i Danmark og andre EU/EØS-land med tilsvarende organisering av medisinutdanningen, må fullføre sin grunnutdanning i utdanningslandet før de kan kvalifisere til å starte spesialistutdanningen i Norge.