Skriftleg spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:21 (2018-2019)
Innlevert: 02.10.2018
Sendt: 03.10.2018
Svart på: 09.10.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): NAV er ansvarlig for at 4 000 brukere ikke er trukket for skatt, en stor feil som setter de som rammes i en svært alvorlig økonomisk situasjon.
Hvordan skal NAV bidra til en fungerende tilbakebetalingsplan for alle de uskyldige enkeltmenneskene som er rammet, og hva blir gjort for at en så stor og alvorlig feil ikke skal skje igjen?

Grunngiving

Aftenposten kunne 30. september melde om at NAV har gjort en stor feil vedrørende skatteinnbetaling ovenfor ca. 4 000 brukere som mottar arbeidsavklaringspenger og dagpenger. Man kan anta at mange av disse menneskene allerede har det trangt økonomisk sett. Videre kommer det frem at flere av de berørte er blitt presentert en nedbetalingsplan som i realiteten gjør det enkeltes privatøkonomi helt umulig, det er snakk om å betale dobbel skatt i flere måneder.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Jeg er opptatt av at brukernes rettssikkerhet blir godt ivaretatt av Arbeids- og velferdsetaten, og at brukerne får korrekte utbetalinger av stønader de har krav på. Det er derfor alvorlig når det skjer feil i utbetalingene. I dette tilfellet har det medført at noe over 4000 brukere ikke er blitt trukket i skatt. Hovedregelen er at Arbeids- og velferdsetaten skal trekke 50 prosent skatt på utbetalinger når beløpsgrensen på frikort nås, og når mottakerne ikke har levert nytt skattekort i tide. En feil hos Arbeids- og velferdsetaten har medført at utbetalinger av dagpenger og arbeidsavklaringspenger har blitt utbetalt uten skattetrekk også etter at beløpsgrensen ble nådd. Dette gjelder også noen få brukere på andre ytelser. Arbeids- og velferdsdirektoratet har informert meg om at alle berørte brukere har fått nytt skattekort. Om lag halvparten av brukerne har ordnet nytt skattekort selv, mens de øvrige fikk nytt skattekort etter at Arbeids- og velferdsdirektoratet informerte Skatteetaten om feilen. Det er også sendt brev til alle berørte brukere, der direktoratet beklager feilen. Noen av dem som er berørt får som følge av feilen et skattetrekk resten av året som er høyere enn femti prosent. Arbeids- og velferdsdirektoratet jobber for å identifisere hvilke brukere dette gjelder og vurderer ulike løsninger for å lette situasjonen deres resten av året. Feil i utbetalinger vil kunne forekomme. Men jeg har tillit til at Arbeids- og velferdsetaten arbeider målrettet og systematisk for å sikre riktige utbetalinger og har god beredskap som sikrer at nødvendige tiltak blir iverksatt når feil skjer, slik at brukerne ikke lider unødig overlast i slike situasjoner.