Skriftleg spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1768 (2017-2018)
Innlevert: 07.06.2018
Sendt: 08.06.2018
Svart på: 12.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Kan statsråden bekrefte at sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen fortsatt skal være ferdig senest 2035?

Grunngiving

Viser til svar på spørsmål nr. 1619 til skriftlig besvarelse fra undertegnede til samferdselsministeren, og konstaterer at jeg ikke fikk svar på spørsmålet om tidspunktet for sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Jeg stiller på den bakgrunn spørsmålet på nytt.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen la i april 2017 frem Meld. St. nr. 33 (2016-2018) Nasjonal transportplan 2018-2029. Planen omtaler regjeringens ambisjoner for utviklingen av transportsektoren de neste 12 årene. Om Grenlandsbanen kan man i stortingsmeldingen lese følgende:
"Innen 2035 skal flere reiser mellom Agder, Grenland, Vestfold og Osloområdet kunne gjennomføres med et miljøvennlig, raskt og effektivt transporttilbud. Transporttilbudet skal gi regional utvikling og et større felles bo- og arbeidsmarked. Sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen vil gi et kraftig forbedret reisetilbud mellom Oslo og Kristiansand (Stavanger). I dag er vegtransport og fly det raskeste reisemiddelet. Bil fra Oslo til Kristiansand tar om lag 3 timer 45 minutter uten stopp, buss tar om lag 5 timer. Togtilbudet mellom Oslo og Kristiansand over Sørlandsbanen bruker i dag mellom 4 timer 28 minutter og 5 timer. Det finnes ingen god jernbanekommunikasjon som kopler sammen Agder, Grenlands- og Vestfoldbyene. Dagens jernbane er lite konkurransedyktig mot fly, buss og bil på strekningen Oslo og Kristiansand. Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder-, Grenland- og Vestfoldområdet. Sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen legger til rette for et kraftig forbedret togtilbud i et tett befolket område"
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det prioritert midler til oppstart av planarbeider i siste seksårsperiode av planen. Jernbanedirektoratet har i sitt forslag til handlingsprogram, som nå er på høring, konkretisert gjennomføringen av jernbaneprosjektene. I tråd med ambisjonene i stortingsmeldingen, har også Jernbanedirektoratet prioritert planleggingsmidler mot slutten av planperioden.
Nasjonal transportplan rulleres hvert fjerde år, og den gjeldende planen uttrykker fremdeles regjeringens politikk på transportområdet. Det er derfor ingen endringer i våre ambisjoner om at flere reiser mellom Agder, Grenland, Vestfold og Osloområdet skal kunne gjennomføres med et miljøvennlig, raskt og effektivt transporttilbud innen 2035.