Skriftleg spørsmål fra Solveig Schytz (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1659 (2017-2018)
Innlevert: 24.05.2018
Sendt: 25.05.2018
Svart på: 12.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Solveig Schytz (V)

Spørsmål

Solveig Schytz (V): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å gjøre det enklere å kombinere sykkel og tog, og vil statsråden vurdere å tillate at sykkel kan tas med gratis på toget utenfor rushtrafikken slik man kan gjøre på T-banen i Oslo?

Grunngiving

Stortinget har vedtatt mål om at all trafikkvekst skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Skal vi lykkes med dette er det viktig at det er enkelt, billig og attraktivt å kombinere sykling med å reise kollektivt. I en rekke byer kan man enkelt leie bysykler som er lett å kombinere med kollektivreiser. Konseptet utvikles også videre på mindre steder, et eksempel på dette er konseptet «bygdebike» i Ås, en bysykkelordning i bygdeskala. Dette er imidlertid et alternativ bare noen steder, og det er ikke så enkelt å reise kollektivt med egen sykkel ombord. I dag gjelder ulike regler for å ta med sykkel på ulike jernbanestrekninger, det er ulike regler for ulike sykler og ulike priser. På noen strekninger kan man reservere plass til sykkelen, på andre strekninger er det opp til togpersonalet å vurdere om eller hvor mange sykler det er plass til. Dette gjør i praksis at det er stor usikkerhet rundt det å ta med egen sykkel på toget, det krever planlegging, forhåndsreservasjon og har en betydelig kostnad.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg ønsker at flest mulig skal ha mulighet til en fleksibel og enkel reise. Regjeringen fører en ambisiøs sykkelpolitikk, hvor vi blant annet ønsker en sykkelandel på 20 % i byområdene. På korte distanser kan sykkel være en naturlig transportmiddel, men på lange distanser vil det ofte være naturlig for mange at man kombinerer sykkel med andre reisemidler. Da er det viktig at man har god infrastruktur for å parkere sykkel på kollektivknutepunktene eller at man kan ta med sykkelen videre på reisen. Jeg er derfor positiv til ordninger som tilrettelegger for bedre mobilitet ved bruk av kollektivtransport, sykkel og gange.
På lokaltog og korte regionale togstrekninger kan sykkel i dag tas med når plassen om bord tillater det. På noen lengre strekninger kan det reserveres plass på forhånd. Dessverre er flertallet av dagens togsett som brukes på lokaltogstrekningene ikke spesielt tilrettelagt for transport av sykler. Det er i dag bare kapasitet til om lag 2-10 sykler per togsett på de fleste strekninger. Flere sykler enn dette vil normalt gå på bekostning av plass til barnevogner og rullestolbrukere, samt fremkommelighet og sikkerhet ved at inngangsparti og midtganger blokkeres
I dag er minimumsprisen 52 kr, mens maksimumsprisen er 204 kr. Innenfor Ruter-området betaler man barnetakst, med unntak av Gjøvikbanen AS, hvor minstepris 52 kr. for sykkel gjelder.