Skriftleg spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:1541 (2017-2018)
Innlevert: 09.05.2018
Sendt: 09.05.2018
Svart på: 22.05.2018 av helseminister Bent Høie

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Statsråden har tidligere (02.02.18) svart at Luftambulansen HF har vurdert Babcocks planer som «realistiske» og understreket at luftambulansen opplagt er en «samfunnskritisk tjeneste som må planlegges godt» og samtidig minnet undertegnede om at det «fortsatt er mer enn 17 måneder til oppstart av kontrakten». Nå er luftambulansetjenesten i Nord-Norge i krise og statsråden har deltatt på krisemøter i Bodø og Tromsø.
Mener han fortsatt det var klokt å utlyse anbudskonkurranse uten virksomhetsoverdragelse?

Grunngiving

Babcock Scandinavian Air Ambulance AB (BSAA) har vunnet anbudet om flyambulansetjenesten fra 01.07.19. Selskapet Lufttransport mister dermed kontrakten med Helseforetaket Luftambulansetjenesten. Nå er driften av Selskapet Lufttransport truet på grunn av pilotmangel – og det virker som om det er store utfordringer i rekrutteringsarbeidet i Babcock.
Statsråden har siden starten av året avdramatisert den tiltakende krisen i luftambulansen som er skapt av anbudsrunden og operatørskiftet (jf. statsrådens svar på skriftlig spørsmål fra undertegnede 16.01.18 og svar til Kjersti Toppe 10.04.18).
I helgen uttalte statsråden til TV2 at situasjonen var «veldig krevende» og at han allerede hadde «snakket med både forsvars- og justisministeren og varslet om behovet for ytterligere ressurser dersom situasjonen og beredskapen rundt ambulanseflyene i Nord-Norge skulle bli forverret i tiden fremover».

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Ambulanseflyene er en viktig del av helseberedskapen i Norge. Spesielt i Nord-Norge er denne tjenesten avgjørende for at folk skal føle seg trygge på å få nødvendige helsetjenester. Jeg ser derfor svært alvorlig på den situasjonen som har oppstått. Tirsdag 15. mai ga jeg som kjent også en redegjørelse om situasjonen til Stortinget.
Luftambulansetjenesten HF har ansvaret for all luftambulanse i Norge, og ivaretar dette gjennom flere avtaler med private operatører. Foretaket eies av de fire regionale helseforetakene. Siden etableringen av foretaket i 2004, har Luftambulansetjenesten HF gjennomført til sammen fem anskaffelser av luftambulansetjenester, inkludert avtalen det nå er debatt om. Dette har vært kontrakter hvor det er snakk om betydelige beløp, uten at anskaffelsene har medført klager til Klagenemnda for offentlige anskaffelser og uten rettslige forføyninger. Det har ikke vært stilt krav om virksomhetsoverdragelse ved noen av disse anskaffelsene.
Det er nylig gjennomført en tilsvarende anskaffelse for ny kontrakt for ambulansehelikoptertjenester. Kontrakten ble inngått i juni 2016 og innebærer at Norsk Luftambulanse AS er operatør på alle landets ambulansehelikopterbaser fra 1. juni i år. Lufttransport, som har vært operatør på tre av basene, går dermed ut som operatør på dette området. Det har ikke vært spesielle problemer i forbindelse med overgangen fra Lufttransport AS til Norsk Luftambulanse AS.
Det er heller ikke vanlig innenfor spesialisthelsetjenesten for øvrig å sette vilkår om virksomhetsoverdragelse ved anbudskonkurranser om kjøp av helsetjenester. Luftambulansetjenesten HF uttrykte imidlertid i forbindelse med den siste anskaffelsen at overføringene til eventuell ny operatør ville kunne medføre en virksomhetsoverdragelse i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser. I denne saken ble det vurdert slik at det ikke var mulig å konkludere om dette i forkant av kontraktsinngåelsen. Dette var i så fall noe en eventuell ny tjenesteleverandør måtte vurdere og ta høyde for i sitt tilbud. Luftambulansetjenesten HF informerte tilbyderne om disse forholdene.