Skriftleg spørsmål fra Lise Christoffersen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1264 (2017-2018)
Innlevert: 05.04.2018
Sendt: 06.04.2018
Rette vedkommende: Næringsministeren
Svart på: 17.04.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Lise Christoffersen (A)

Spørsmål

Lise Christoffersen (A): Hvorfor blir takstene i maksimalprisforskriften for drosjenæringa økt med bare 0,91 prosent, når det er nødvendig med en økning på 1,82 prosent for å dekke inn kostnaden ved økning av den lave merverdiavgiftssatsen på 2 prosentpoeng?

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Den lave merverdiavgiftssatsen ble med virkning fra 1. januar 2018, endret fra 10 til 12 prosent. Konkurransetilsynet fulgte vanlig praksis, som er å justere maksimalprisene i forskrift om takstberegning og maksimalpriser med halvparten av avgiftsøkningen. Takstene ble derfor justert med 0,91 prosent fra 15. februar 2018.
Første gang problemstillingen med fordeling av avgifter mellom drosjeleverandører og kundene deres ble vurdert av Konkurransetilsynet var i 2004, da persontransport ble pålagt å regnskapsføre utgående merverdiavgift. Tilsynet valgte da å fordele avgiften likt mellom leverandør og kunde, ved å heve maksimalprisene med halvparten av avgiftssatsen.
Begrunnelsen for at maksimalprisen ikke ble hevet tilsvarende hele avgiftssatsen, er at kostnaden ved innføring av en avgift i et marked normalt vil deles mellom avgiftspliktig leverandør og dens kunder. Dette gjelder selv om avgiften faktureres ut til kunde, siden selgeren normalt ikke kan heve prisen like mye som avgiften, uten å selv påføres et tap. Det er de konkrete økonomiske forholdene i den aktuelle bransjen som avgjør hvordan avgiften fordeles mellom leverandør og kunde. For Konkurransetilsynet er det i praksis vanskelig å ha sikker kunnskap om disse forholdene, for eksempel om hvordan tilbud og etterspørsel av drosjetjenester påvirkes av prisendringer. Derfor har tilsynet valgt å fordele avgiftsøkningen likt mellom tilbyderne og konsumentene. Denne tilnærmingen er videreført ved justering av maksimalprisene for drosjer ved senere endringer av lav mva-sats.