Skriftleg spørsmål fra Geir Pollestad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1020 (2017-2018)
Innlevert: 23.02.2018
Sendt: 23.02.2018
Svart på: 02.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Geir Pollestad (Sp)

Spørsmål

Geir Pollestad (Sp): Vi kan lese på Aftenposten.no (22. februar) at NSB må innstille tog eller kjøre med redusert kapasitet på grunn av at de har kvittet seg med for mye folk.
Hvorfor har statsråden latt dette skje?

Grunngiving

NSB rigger seg nå for å gå i konkurranse som et resultat av jernbanereformen. Det gjør at konduktører og lokførere har blitt oppsagt. Resultatet er et dårligere togtilbud i form av innstilte tog og tog som kjører med redusert kapasitet. Passasjerene må betale prisen.
NSB er 100 % statlig. Det er statsråden som er ansvarlig for togtilbudet til passasjerene. Det er all grunn til å tro at dette har vært tema i statsråden dialog med NSB.
Dette kommer samtidig som vi ser at Banenor varsler utsetting av viktige prosjekter.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Samferdselsdepartementet som eier har oppfølging av NSB i tråd med statens eierskapsprinsipper, og har følgelig jevn kontakt med selskapsledelsen. Departementet har ikke vært forhåndsvarslet om de utfordringer som nå er oppstått.
Det er Jernbanedirektoratet som følger opp trafikkavtalen med NSB, herunder leveransekvalitet på rutetilbudet. Jernbanedirektoratet har sendt brev til NSB hvor de har bedt om informasjon om leveransene i togtjenestene i hht. trafikkavtalen. NSB opplyser at de ikke er i en situasjon hvor de ikke holder leveransene i tråd med trafikkavtalen.
Jeg innkalte NSB til møte 28. februar 2018 for å få en orientering om problemene i togtrafikken og hva selskapet foretar seg for å raskest mulig å tilby et togtilbud i tråd med ruteplaner og de reisendes forventninger.
På møtet bekreftet NSB at problemene med togtrafikken i østlandsområdet, med stengte vognsett og kansellerte tog, har sammenheng med at selskapet har manglet hhv. konduktører og lokomotivførere. Situasjonen har oppstått som følge av at selskapet i 2017 har vært restriktiv med å rekruttere personale etter naturlig avgang. I flg NSB henger dette bl.a. sammen med at de jobber med å effektivisere driften for å omstille virksomheten til konkurranse. Selskapet opplyser at dagens bemanningsnivå for konduktører og lokomotivførere er blitt for sårbart med hensyn til å håndtere sykefravær og andre forhold som påvirker tilgangen til personell, med det resultat at selskapet har måtte stenge vognsett og kansellere tog.
NSB beklager situasjonen som har oppstått og iverksetter tiltak for å løse problemene så raskt som mulig. For å løse situasjonen legger NSB opp til å rekruttere ca. 75 konduktører og ca. 70 lokomotivførere på Østlandet i 2018. En del av rekrutteringene vil også erstatte personell som slutter i løpet våren 2018. Med disse tiltakene mener NSB at bemanningen av lokomotivførere og konduktører vil være vesentlig bedret i løpet av hhv. i mai og juni i år. I mellomtiden vil NSB benytte midlertidige tiltak, som bruk av overtid, for å avhjelpe situasjonen.
Jeg mener at bemanningssituasjonen som har oppstått i NSB er svært beklagelig. Jeg har gitt uttrykk for forventninger om at NSB løser situasjonen så fort som mulig.