Skriftleg spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1006 (2017-2018)
Innlevert: 20.02.2018
Sendt: 21.02.2018
Svart på: 01.03.2018 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hvem mener statsråden har det overordnede ansvaret for at tilbudet fra de regionale helseforetakene er godt nok, og hva har han selv tenkt å gjøre i denne saken?

Grunngiving

Som vist av NRK og Aftenposten, opplever pasienter ved Oslo universitetssykehus kanselleringer og uakseptabel lang ventetid på transport til og fra behandling. Syke mennesker må vente i flere timer på drosje midt på vinteren. Tone Tellevik Dahl, Byråd for eldre, helse og arbeid i Oslo kommune har sendt en bekymringsmelding til statsråden der hun skriver at hun er «engstelig for at innbyggere i Oslo på denne måten påføres unødvendige påkjennelser og i verste fall at helsetilstanden forverres på grunn av ventetid og kanselleringer.»
I Aftenposten viser statsråden til at det påligger de regionale helseforetakene gjennom sørge-for-ansvaret at pasienter får et godt transporttilbud. Dette er noe man må anta at helseforetakene er klar over.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg vil innledningsvis minne om at spesialisthelsetjenestelovens § 2-1 a fastslår at de regionale helseforetakenes har en plikt til å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere virksomheten slik at tjenestens omfang og innhold er i samsvar med krav fastsatt i lov eller forskrift. Tjenestene kan ytes av de regionale helseforetakene selv, eller ved at de inngår avtale med andre tjenesteytere. Spesialisthelsetjenestelovens § 2-2 angir at helsetjenester som tilbys eller ytes i henhold til loven skal være forsvarlige. Spesialisthelsetjenesten skal tilrettelegge sine tjenester slik at personell som utfører tjenestene blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter, og slik at den enkelte pasient/bruker gis et helhetlig og koordinert tjenestetilbud.
Det følger videre av paragraf 2-1 a i loven at de regionale helseforetakene skal sørge for at personer i helseregionen tilbys spesialisthelsetjenester, herunder transport til undersøkelse eller behandling i helse- og omsorgstjenesten. Pasientens rett til dekning av utgifter ved reise følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 2-6 og pasientreiseforskriften. Regelverket legger ingen spesifikke føringer for hvor lang ventetid og reisetid pasienter må regne med til og fra behandling, men kravet til forsvarlighet vil kunne sette grenser for ventetid/reisetid.
Hva som er forsvarlig ventetid/reisetid må vurderes konkret med utgangspunkt i pasientens helsetilstand, og det er derfor vanskelig stille særskilte krav til dette. Her er det viktig at behandleren gir nødvendig informasjon om behovet for tilrettelagt transport ved rekvireringen av reisen og blant annet vurderer om pasienten kan vente noe tid på transport.
Vurdering av tjenestens forsvarlighet ligger til tilsynsmyndighetene. Ansvaret for dette tilligger Statens helsetilsyn og fylkesmennene. Statens helsetilsyn har det overordnede faglige tilsyn med helse- og omsorgstjenesten i landet og skal utøve myndighet i samsvar med det som er bestemt i lover og forskrifter. Fylkesmannen er tillagt myndighet til å føre tilsyn med helse- og omsorgstjenesten og er da underlagt Statens helsetilsyn. Det er satt krav om at enhver som yter helse- og omsorgstjenester skal etablere et internkontrollsystem for virksomheten og sørge for at virksomhet og tjenester planlegges, utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av lover og forskrifter.
Når det gjelder nærmere omtale av aktuelle problemstillinger vedrørende pasienttransport og de regionale helseforetakenes og helseforetakenes ansvar og håndtering av dette, vil jeg avslutningsvis vise til mine svar til Stortinget til spørsmål nr. 903, og representantforslag om tiltak til å forbedre og forenkle pasientreiseordningen i dokument 8:98 S (2017-2018). I disse svarene er utfordringene i Oslo særskilt omtalt. Her er min forventning at Oslo universitetssykehus ivaretar sitt ansvar som angitt ovenfor, og sikrer seg at de transportørene som har inngått avtale om pasienttransport oppfyller krav i avtalen med helseforetaket.