Skriftleg spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:999 (2017-2018)
Innlevert: 20.02.2018
Sendt: 20.02.2018
Svart på: 01.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Spørsmål

Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Hvor mye har statlig eide selskaper fordelt etter selskap hatt i inntekter som følge parkeringsavgift ved buss, tog og flyplasser på i 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 og hva er forventede inntekter i 2018?

Grunngiving

I dag er det mange som benytter seg av parkeringsmulighetene kollektivknutepunkt. Mange er avhengig av å bruke bilen for å komme seg til kollektivmulighetene. Etter denne representantens syn må det være ønsket politikk at flest mulig skal benytte seg av kollektivreise for å komme seg inn til de store byene. Noen steder er en avhengig av flyet for å komme seg frem, andre steder er det alternativer som buss og tog. Det er ofte offentlig styrte selskaper som administrer disse parkeringsplassene. Ved togstasjonene er det Bane Nor og ved flyplassene er det Avinor. I den siste tiden er det kommet flere medieoppslag om at det er innført betaling på parkering på slike plasser som før var gratis. Det siste eksempelet er at det er innført parkering ved Tangen stasjon. Det er også kommet meldinger om at det har vært en kraftig økning i prisene på steder hvor det allerede har vært betaling. Det er grunn til å tro at innføring og økt prising av parkeringsplassene fører til at færre velger kollektivt ved pendlerreiser, samtidig som reisende som bare har fly som alternativ opplever betydelig høyere kostnader ved reise.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen:

Lenke til svaret med tabell i pdf-format