Skriftleg spørsmål fra Lise Christoffersen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:995 (2017-2018)
Innlevert: 19.02.2018
Sendt: 20.02.2018
Svart på: 28.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Lise Christoffersen (A)

Spørsmål

Lise Christoffersen (A): Aftenposten har i dag, 19. februar en artikkel der Bane NOR sier at det må mer penger til for å holde forutsatt framdrift når det gjelder Ringeriksbanen.
Hva vil statsråden gjøre for å holde valgløftet fra Høyre og Frp i 2017 om byggestart innen 2021?

Grunngiving

Da Stortinget behandlet Nasjonal Transportplan 19. juni 2017, var anleggsstart for Ringeriksbanen fastsatt til 2021/20122. Det vakte sterke reaksjoner både fra kommuner, fylkeskommune og næringsliv. I valgkampen 2017 lovte Høyre og Frp å sørge for anleggsstart i 2021, i første fireårsperiode av den nye planen. Da Stortinget behandlet samferdselsbudsjettet for 2018, så vi allerede de første tegnene til at valgløftet som ble gitt i 2017 ikke kom til å bli holdt. Anleggsstart sto fortsatt til 2021/2022. Arbeiderpartiet foreslo i sitt alternative budsjett for 2018 å øke bevilgningene til jernbane med 647,5 mill. kr., herunder 200 mill. kr. til investeringer. Dette var blant annet forutsatt å gå til å sikre oppstart av Ringeriksbanen i 2021, men vi ble nedstemt.
Med bakgrunn i Aftenpostens oppslag i dag, ser det ut til at vi må vente enda lenger - vedtak om finansiering først i 2023 og ferdigstillelse i 2031, først sju år seinere enn forutsatt for kort tid siden. Med i dette bildet hører at regjeringen så seint som i 2015 hadde kakefest på Sundvolden for å feire oppstart i 2019.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har en historisk høy satsing på samferdsel. I de fem statsbudsjett som er vedtatt etter regjeringsskiftet i 2013 er det bevilget totalt 108 milliarder kroner til jernbanen. Tilsvarende tall i de fem foregående statsbudsjett er 60 milliarder kroner. Det bekrefter en sterk ambisjon om å styrke jernbanens rolle i transportsystemet. Denne satsingen vil fortsette også fremover. I Nasjonal transportplan 2018-29 er det prioritert over 1.000 milliarder kroner til infrastrukturformål. 45 prosent av pengene til investeringsprosjekter i Nasjonal transportplan 2018-2029 går til bygging av ny infrastruktur på jernbanen. Dette er et massivt løft for å få flere til å velge tog i og mellom de store byområdene, og få mer gods over på skinner. Prioriteringene og tidsanslagene som ble gjort i NTP var basert på best tilgjengelig informasjon fra fagetatene på det tidspunktet dokumentene ble fremlagt.
Bane NOR har nylig lagt frem sitt innspill til Jernbanedirektoratets handlingsprogram. Innspillet er Bane NORs forslag til hvordan Nasjonal transportplan 2018-2029 kan realiseres. Jeg har merket meg at Bane NOR foreslår endringer i rekkefølge for selve utbyggingen av infrastruktur. Det betyr ikke at regjeringens ambisjoner er endret. Det er dog bra at Bane NOR har gjort et grundig arbeid med hvordan de skal minimere transportutfordringene i byggeperiodene og sikre at prosjekter er best mulig koordinert opp mot kapasiteten i anleggssektoren. Det er også bra at Bane NOR har en mening om hvordan prosjekter kan gjennomføres på en mest mulig rasjonell måte, slik at skattebetalernes penger bruker på en best mulig måte.
La meg samtidig minne om at Bane NORs innspill til handlingsprogrammet skal også vise at byggestart for Ringeriksbanen i 2021 er gjennomførbart.
Jernbanedirektoratet skal nå utarbeide jernbanesektorens handlingsprogram. Bane NORs innspill er et innspill til dette arbeidet. Handlingsprogrammet skal konkretisere gjennomføringen av prosjektene i Nasjonal transportplan 2018-2029. Etter gjennomført høring vil Jernbanedirektoratet fastsette handlingsprogrammet sommeren 2018. Hvordan den endelige tilrådningen om utbyggingsrekkefølge vil se ut, må dermed vente på handlingsprogrammet.
Regjeringen prioriterer utbygging av InterCity-strekningene på Østlandet, inkludert Ringeriksbanen, høyt. For å realisere nye prosjekter har vi siste årene satt av veldig mye penger til planlegging for å gjøre prosjektene klare til anleggsstart.
Representanten Christoffersen viser til at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett for 2018 satte av 100 millioner kroner mer til planlegging og 100 millioner kroner mer til investeringer. I følge representanten Christoffersen skulle disse midlene sikre fremdriften i Ringeriksbaneprosjektet. Imidlertid lovet AP i Trøndelag at de samme pengene skulle gå til Trønderbanen og på Jæren ble de lovet til Jærbanen. Jeg tror ikke vi hadde fått raskere oppstart av Ringeriksbanen med en tilnærming der de samme pengene brukes tre ganger!
Ringeriksbanen har vært planlagt siden 1800-tallet. Det har vært mye prat, men denne regjeringen vil realisere prosjektet. Jeg er trygg på at vi med Jernbanedirektoratets handlingsprogram vil ha et godt fundament for å kunne prioritere prosjektet i de kommende budsjettene.