Skriftleg spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:967 (2017-2018)
Innlevert: 15.02.2018
Sendt: 16.02.2018
Svart på: 23.02.2018 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): På hvilken måte vil forsknings- og høyere utdanningsministeren jobbe for at universitetene og høyskolene forholder seg til sensurfristen som fremgår av uhl. § 3-9?

Grunngiving

For eksamen, prøve, bedømmelse av oppgave eller annen vurdering hvor resultatet inngår på vitnemålet eller innregnes i karakteren for vedkommende studium, følger fristen for sensur av universitets- og høyskolelovens § 3-9 fjerde ledd:

Sensuren skal foreligge innen tre uker hvis ikke særlige grunner gjør det nødvendig å bruke mer tid. (…)
Ved flere av lærestedene forekommer det avvik fra sensurfristen utover det som kan hjemles i lov. Slike fristbrudd er å regne som lovbrudd og må påkalle oppmerksomhet.
Ifølge Studentmediene i Stavanger (SmiS) var det på Universitetet i Stavanger rundt 3 200 forsinkede eksamensresultater forrige vårsemester. 21 prosent av alle karakterene ble forsinket, en økning på tre prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor. Selv om UiS er tatt som eksempel her, gjelder utfordringen langt flere læresteder i hele landet.
Studentene har krav på å få sensur etter tre uker. Fristen er absolutt, med mindre særlige grunner gjør det nødvendig å bruke lengre tid. Det virker likevel som om enkelte institusjoner ser på den som veiledende.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Etter lov om universiteter og høyskoler av 1. april 2005 nr. 15 (uhl.) § 3-9 fjerde ledd er hovedregelen at sensur skal foreligge innen tre uker etter at eksamen eller prøve er avlagt hvis ikke særlig grunner gjør det nødvendig å bruke mer tid.
Jeg er enig med stortingsrepresentant Stokkebø at det er uheldig dersom det forekommer avvik fra sensurfristen. Regelen om sensurfrist på tre uker er en viktig bestemmelse som er satt av hensyn til studentene. I forarbeidene, blant annet i Ot. prp. nr. 62 (1988-1989), fremkommer det følgende: "Selv om det nok kan være problemer i enkelte fag å gjennomføre sensuren innen denne fristen, mener man at bestemmelsen er så viktig av hensyn til studentene at det er forsvarlig å fastsette en slik bestemmelse."
Regelen skal fortolkes strengt, og den enkelte institusjon må beregne hvor mye ressurser som trengs slik at sensuren ikke overstiger tre kalenderuker.
Dersom institusjonen likevel finner at det vil bli nødvendig med mer tid til sensur, må dette bestemmes og begrunnes særskilt i hvert enkelt tilfelle, jf. uhl. § 3-9 fjerde ledd andre punktum. Det fremgår her at styret kan gjøre unntak for enkelteksamener, og kan i midlertidig forskrift fastsette en lengre frist når det ikke er mulig å skaffe nok kvalifiserte sensorer. Departementet har tidligere uttalt at unntak for den enkelte eksamen bare kan gis i enkeltstående, uforutsette tilfeller. Imidlertid er det i vurderingen av om man skal gjøre unntak fra fristen viktig å være bevisst bestemmelsens klare utgangspunkt, som er hensynet til studentene, og at unntak må vedtas av styret i hvert enkelt tilfelle.
For fristberegning gjelder forvaltningslovforskriften § 41 Fristforlengelse på grunn av lørdager og helligdager mv. Det fremgår av denne bestemmelsen: "Dersom saksbehandlingsfristen løper ut på en lørdag, helligdag eller dag som etter lovgivningen er likestilt med helligdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag."
Jeg forutsetter at institusjonene er seg sitt ansvar bevisst og sikrer en faglig betryggende bedømmelse innenfor den ordinære fristen. Eventuelle overskridelser av fristen må begrunnes i samsvar med bestemmelsene i universitets- og høyskoleloven.