Skriftleg spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:959 (2017-2018)
Innlevert: 14.02.2018
Sendt: 15.02.2018
Svart på: 22.02.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Kan statsråden vise til noen andre yrkesgrupper eller profesjoner der alle yrkesutøverne mister retten til å utøve hele eller deler av yrket sitt dersom de ikke skaffer seg ekstra formell utdanning (videreutdanning)?

Grunngiving

Jeg viser til mitt spørsmål besvart 14.februar om statsrådens uttalelser i politisk kvarter, der statsråden i svaret til meg ikke utdyper bakgrunnen for sin egen uttalelse, og jeg har derfor behov for å ytterligere presisere spørsmålet. Jeg legger merke til at statsråden bruker begrepet «etter- og videreutdanning» som inneholder et vidt spekter av formell og uformell kompetanseutvikling, og jeg håper derfor at et tydeligere avgrenset spørsmål kan bringe klarhet i hva statsråden selv henviste til. Meg bekjent er det ikke andre eksempler på at kompetansekrav eller lignende gis tilbakevirkende kraft slik regjeringen har gjort for lærerne.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringens mål med å stille krav til lærernes kompetanse er å sikre at elevene lærer mest mulig og best mulig. Lærere med høy kompetanse og fordypning i fagene de underviser i er etter vårt syn det beste tiltaket for å heve kvaliteten på elevenes opplæring. Vi skal ha høye ambisjoner for skolen og for alle elever.
Det er et par forhold jeg vil trekke fram i mitt svar til representanten. For det første vil jeg minne om at kravene til fordypning i norsk, matematikk og engelsk er noe flertallet på Stortinget har sluttet seg til, også representantens eget parti. For det andre mener jeg det er lite hensiktsmessig å fortsette ordbruken om at kravene har tilbakevirkende kraft. Det har de opplagt ikke. Stortinget har selvfølgelig ikke vedtatt lovregler som er i strid med Grunnlovens forbud mot tilbakevirkning. Kravene gjelder bare framover i tid, og det er gitt dispensasjon fra kravene fram til 1. august 2025. Til sist er det behov for å understreke at ingen lærere har mistet eller vil miste retten til å utøve sitt yrke på grunn av disse kompetansekravene. Ingen lærere kan miste jobben på grunn av kravene. Det er skoleeierne som skal sørge for at kravet oppfylles, og legge til rette for at lærere som ønsker det kan ta videreutdanning.
Regjeringen har tredoblet antallet lærere som får videreutdanning. Siden satsingen startet i 2013 har rundt 20.000 lærere over hele landet tatt videreutdanning i ulike fag. Dette viser at skoleeiere er opptatt av å tilrettelegge for at norske klasserom skal ha best mulige lærere.
På politisk kvarter viste jeg til at svært få protesterer når det stilles krav til at ulike profesjoner må holde sin utdanning oppdatert og ta etter- eller videreutdanning. Tvert imot opplever jeg at dette er noe mange mener øker tilliten til profesjonene det gjelder. I flere sektorer har denne typen ordninger vært etterspurt av arbeidstakersiden som et gode for arbeidstakerne.