Skriftleg spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:506 (2017-2018)
Innlevert: 11.12.2017
Sendt: 11.12.2017
Svart på: 18.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hvordan stiller samferdselsministeren seg til at næringsministeren inviterer store internasjonale selskap hit til Norge med den hensikt å bygge vei, på bekostning av norske aktører?

Grunngiving

I dagens Trønderavis (11.12.17) er det vist et brev fra China Communications Construction Company til Næringsdepartementet, hvor de viser til en invitasjon fra statsråd Mæland i et møte den 8. april 2017 i Kina.
CCCC ankom Norge den 5. juni for å ha dialog med norske veimyndigheter.
Samferdselsdepartementet har formidlet kontakt og møter mellom kinesiske veibyggere og Nye Veier og Statens Vegvesen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: La meg innledningsvis bemerke at representanten Leirtrøs premisser i sitt spørsmål er feil. Regjeringen legger opp til både å bygge landet og styrke norsk næringsliv. Det er ikke slik at det inviteres utenlandske selskap til Norge for å gjøre oppdrag på bekostning av norske aktører. La meg minne om at våren 2013 reiste derimot daværende samferdselsminister Arnstad til Tyskland med uttalt formål å rekruttere utenlandske entreprenører til Norge.
Under dagens regjering har norske aktører vunnet brorparten av kontraktene innen vegbygging. I årene 2014-2016 vant norske entreprenører 91 pst. av kontraktsverdiene på vegnettet, mot 78,3 pst. i perioden 2011-2013. Dette gjelder samtlige inngåtte kontrakter over 10 mill. kr. I de ni første månedene i 2017 har norske entreprenører vunnet samtlige vegkontrakter over 100 mill. kr (en av kontraktene er samarbeid mellom norsk og utenlandsk aktør), og norske entreprenører har vunnet 97,9 pst. av alle vegkontrakter over 10 mill. kr. Denne svært høye andelen oppstår ikke fordi de statlige byggherreorganisasjonene for transportinfrastrukturutbygginger forskjellsbehandler entreprenørene, men fordi de norske entreprenørene er kompetente og konkurransedyktige. De statlige byggherrene legger samlet til rette for at både små, mellomstore og store entreprenørvirksomheter skal kunne konkurrere om kontrakter på samferdselsområdet. Dette bidrar til at vi har et bredt spekter av entreprenørbedrifter i Norge. Erfaringene og utviklingen de siste årene viser at norske entreprenører når opp i konkurransen med utenlandske aktører om å få bygge samferdselsprosjekter, enten det er snakk om små, mellomstore eller store prosjekter.
Vedrørende henvisningen til Kina, så minner jeg om at verken statsministeren eller næringsministeren hadde et eget møte med China Communications Construction Company Limited (CCCC) i Kina. De to hilste imidlertid på representanter for CCCC sitt datterselskap Shanghai Zhenhua Port Machinery (ZPMC) under en hyggelig mottakelse som avsluttet Norway-China Business Forum i Shanghai. Det var flere enn 400 deltakere på denne mottakelsen.
I etterkant av besøket til Kina, mottok næringsministeren en henvendelse fra CCCC. I brevet til næringsministeren opplyste de at de hadde fulgt det norske veiprosjektet/kystveien E39, og ønsket å besøke Norge for å lære om prosjektet. NFD oversendte henvendelsen til Samferdselsdepartementet som riktig fagdepartement. CCCC ønsket i sin henvendelse å bli satt i kontakt med norske veimyndigheter. Samferdselsdepartementet videresendte henvendelsen til Statens vegvesen, og ba dem undersøke muligheten for å legge til rette for dette. Statens vegvesen gjennomførte møte med CCCC, hvor det ble orientert om Statens vegvesen, veibygging i Norge, og besøk til E39-prosjektet. For øvrig tok CCCC selv direkte kontakt med Nye Veier AS, slik mange andre leverandører også gjør.
Generelt ønsker Norge best mulig konkurranse om infrastrukturprosjekter, tilbud fra utenlandske entreprenører er en del av dette. Ved henvendelser fra virksomheter som ønsker møte med Samferdselsdepartementets underliggende fagetater, forsøker vi generelt å være positive til dette.