Skriftleg spørsmål fra Rowena von Ohle (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:467 (2017-2018)
Innlevert: 07.12.2017
Sendt: 08.12.2017
Svart på: 15.12.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

Rowena von Ohle (FrP)

Spørsmål

Rowena von Ohle (FrP): Hvilke tanker har statsråden rundt seksualundervisningen i skolen?

Grunngiving

Mer seksualundervisning i skolen kan være et viktig verktøy for å forebygge overgrep og lære barn om grensesetting. Norge har de siste 30 år fått mange innbyggere med bakgrunn i en kultur som står langt fra den norske, ikke minst på seksualområdet. Dette gjør det spesielt viktig med et skoleverk som er fremoverlent med tanke på opplysning og opplæring om seksualitet, grensesetting og overgrep.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Undervisning om seksualitet og grensesetting er viktige temaer i norsk grunnopplæring. Derfor er tematikken godt ivaretatt i læreplanverket i dag, og inngår i flere kompetansemål i læreplanene for fagene naturfag, samfunnsfag og KRLE. For eksempel skal elevene i naturfag etter 2. trinn, kunne "samtale om grensesetting, forståelse og respekt for egen og andres kropp", og etter 10. trinn i samme fag skal elevene kunne "formulere og drøfte problemstillinger knyttet til seksualitet, seksuell orientering, kjønnsidentitet, grensesetting og respekt, seksuelt overførbare sykdommer, prevensjon og abort". I samfunnsfag skal elevene etter 7. trinn kunne "samtale om kjærleik og respekt, variasjon i seksuell orientering og samliv og familie og diskutere konsekvensar av manglande respekt for ulikskap".
Seksualitetsundervisning er et tema som kan være utfordrende både for elever og lærere. Utdanningsdirektoratet har blant annet derfor laget ressursheftet Seksualitet og kjønn, som kan bidra til å støtte lærerne i undervisningen om denne tematikken. Ressursheftet omfatter blant annet tips til undervisning om kropp og identitet, seksuell trakassering, grenser, språk og respekt. Så må selvsagt læreren bestemme hvordan undervisningen bør legges opp og tilpasses elevgruppen.
Vi er nå i gang med å fornye læreplanverket for grunnopplæringen, slik at vi blant annet legger til rette for bedre dybdelæring for elevene. I Stortingets behandling av Meld. St. 28 (2015–2016) Fag – Fordypning – Forståelse, som ligger til grunn for fagfornyelsen, ble det også gitt tilslutning til at det skal utarbeides tre tverrfaglige temaer. Ett av disse er livsmestring og folkehelse, og et aktuelt område innenfor dette temaet er seksualitet og kjønn. Så vil jeg understreke at vurderinger rundt hvordan de tre tverrfaglige temaene skal integreres i læreplanene, skal gjøres av kompetente faggrupper nedsatt og organisert av Utdanningsdirektoratet.
Jeg minner også om Stortingets anmodningsvedtak nr. 599, av 25. april 2017 jf. Innst. 247 S (2016-2017).

"Stortinget ber regjeringen gjennom den kommende fagfornyelsen sikre at temaer knyttet til kropp og grenser skal være en del av opplæringen i barnehageløpet, barneskolen, ungdomsskolen og videregående opplæring for å forebygge seksuelle overgrep."

Dette anmodningsvedtaket har jeg fulgt opp, og gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å sørge for at det ivaretas i de nye læreplanene. Regjeringen har også fulgt opp den delen av anmodningsvedtak nr. 599 som gjelder barnehage gjennom følgende tydeliggjøring i ny forskrift om rammeplan for innholdet i og oppgavene til barnehagen, (tredde i kraft 1. august 2017):
Gjennom arbeid med kropp, rørsle, mat og helse skal barnehagen bidra til at barna blir trygge på eigen kropp, får ei positiv oppfatning av seg sjølve og blir kjende med sine eigne kjensler. (…) Personalet skal bidra til at barna utviklar eit bevisst forhold til retten til å bestemme over eigen kropp og respekt for andre sine grenser.
Jeg er derfor trygg på at seksualitetsundervisningen også i fremtiden vil ivaretas på en god måte gjennom den opplæringen som skolen har ansvar for, og at tematikken også ivaretas i barnehagen på en måte som er tilpasset alderen der.