Skriftleg spørsmål fra Anne Sandum (A) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:40 (2017-2018)
Innlevert: 12.10.2017
Sendt: 13.10.2017
Svart på: 18.10.2017 av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner

Anne Sandum (A)

Spørsmål

Anne Sandum (A): Kan statsråden ta initiativ til at fylkeskommuner som har fått flomskader på fylkesveier før regelendringen om skjønnsmidler angående dekning av fylkeskommunale ekstraordinære utgifter til flomskader, gjennom kommuneproposisjonen for 2018 kom, kan få behandlet søknadene sine etter det gamle regelverket?

Grunngiving

Buskerud fylkeskommune søkte 14.10.2016 første gang om skjønnsmidler etter flom- og rasskade til fv. 285 Bringebærkastet i Lier kommune. Skaden oppsto etter et kraftig regnvær 6. august 2016. 03.11.2016 sendte KMD svar med beskjed om at de ikke kunne behandle søknaden pga. for stor usikkerhet knyttet til kostnadene ved gjenoppbyggingen. I samme svarbrev ble Buskerud fylkeskommune bedt om å sende inn ny søknad om skjønnsmidler når veien er ferdigstilt og alle kostnader er regnskapsførte. Buskerud fylkeskommune sender ny søknad 12.06.2017, men får da avslag som følge av regelendringen som kom i kommuneproposisjonen for 2018. For Buskerud fylkeskommune, og andre fylkeskommuner i samme situasjon, utgjør dette store kostnader som må tas over eget budsjett. Dette vil gå ut over andre veiprosjekter, eller ordinært drifts- og vedlikeholdsarbeid på fylkesveiene. Det er også bemerkelsesverdig at departementet i realiteten gir den nye ordningen tilbakevirkende kraft.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Kommuner og fylkeskommuner som har hatt ekstraordinære utgifter etter naturskade, kan få en delvis kompensasjon gjennom skjønnsmidlene som forvaltes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. I utgangspunktet er det kommunenes og fylkeskommunenes ansvar å sørge for godt vedlikehold og tilfredsstillende standard på egen infrastruktur, slik at skaden blir minst mulig når ekstremvær eller annen naturskade inntreffer. I kommuneproposisjonen for 2015 ble det fastsatt at behovet for skjønnsmidler til fylkeskommunene etter naturskade skulle vurderes i hvert enkelt tilfelle. Departementet har derfor siden 2015 skjønnsmessig vurdert om de enkelte søknadene fra fylkeskommunene har vært omfattende nok til at de kommer inn under ordningen. I denne vurderingen har størrelsen på totalkostnaden per innbygger vært avgjørende. Det ble etablert en praksis med å avslå søknader fra fylkeskommunene hvor kostnadene lå under 250 kroner per innbygger, som er den fastsatte grensen for at kommunene kan få kompensasjon. I kommuneproposisjonen for 2018 ble denne praksisen stadfestet. Fylkeskommuner med kostnader som overstiger 250 kroner per innbygger kan søke departementet om kompensasjon for de medgåtte utgiftene. Størrelsen på kompensasjonen skal fortsatt vurderes etter skjønn. Buskerud fylkeskommune søkte om tilskudd høsten 2016 etter at fylkesvei 285 raste ut etter kraftig regnvær. Det var på daværende tidspunkt så stor usikkerhet knyttet til kostnadene til utbedring av veien, at fylkeskommunen ble oppfordret til å søke om tilskudd når gjenoppbyggingen var ferdigstilt og alle kostnader regnskapsførte. Departementet mottok igjen en søknad i juni 2017 der det framgikk at totalkostnaden for gjenoppbyggingen av veien ble 38 mill. kroner, som utgjør 137 kroner per innbygger. Departementet avviste søknaden, med henvisning til retningslinjene som var stadfestet i kommuneproposisjonen. Da retningslinjene, som omtalt over, kun var en stadfesting av eksisterende praksis, ville Buskerud fylkeskommune heller ikke høsten 2016 fått innvilget kompensasjon. Grensen på 250 kroner per innbygger var den samme, før og etter kommuneproposisjonen for 2018. Usikkerheten ved kostnadsanslaget var imidlertid så stor høsten 2016, at departementet ikke hadde nok informasjon til hverken å avvise eller innvilge søknaden på det tidspunktet. Fylkeskommunene er store virksomheter og bør ha et finansielt handlingsrom til å dekke uforutsette kostnader av et visst omfang. Jeg vil også minne om at det avsettes ordinært skjønnstilskudd fra fylkeskommunenes samlede rammetilskudd, som også Buskerud får sin del av. Det er derfor naturlig at det er en viss terskel for at den enkelte fylkeskommune kan få tilskudd fra skjønnsmidlene som er avsatt til ekstraordinære utgifter etter naturskade.