-
Dokument nr. 15:1531 (2023-2024)
Innlevert: 13.03.2024
Sendt: 13.03.2024
Svart på: 18.03.2024 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram
Hva vil statsråden foreta seg for at kontrakten for leveranse av tørrmat til forsvaret kan unntas fra EØS-avtalens konkurranseregler ?
-
Dokument nr. 15:1446 (2023-2024)
Innlevert: 05.03.2024
Sendt: 05.03.2024
Svart på: 12.03.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre
I Statkrafts årsrapport kan vi lese selskapet i 2023 utbetalte om lag 1,8 milliarder i bonuser og «andre ytelser» til ansatte. LO-sekretær Are Tomasgård har til TV2 beskrevet nivåene som «groteskt høye», og «stikk motsatt av hva Statkraft lovte oss i fjor». I regjeringens eierskapsmelding vektlegges moderasjon i lederlønninger og bonuser i selskaper hvor staten har eierandeler.
Mener statsråden at bonusnivået i Statkraft vitner om moderasjon i henhold til eierskapsmeldingen, eller er statsråden enig i beskrivelsene til Tomasgård?
-
Dokument nr. 15:1399 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 01.03.2024
Svart på: 07.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hvilken dialog har samferdselsministeren med svenske myndigheter for å koordinere innsatsen for å gjenoppta sikker drift på Ofotbanen og evt. utvide kapasiteten, og er det beredskapstiltak som statsråden vurderer for banen på norsk side etter den siste tids avsporinger?
-
Dokument nr. 15:1395 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 01.03.2024
Svart på: 08.03.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth
Hva gjør regjeringen for å gi forutsigbarhet til de næringsaktørene som ønsker å realisere havbruk til havs, og når venter statsråden å kunne presentere en tydelig tidslinje for nødvendige avklaringer, som tidspunkt for gjennomføring av prekvalifisering og tildeling av havtillatelser?
-
Dokument nr. 15:1394 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 29.02.2024
Svart på: 06.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
I Statens Vegvesens innspill til NTP fra oktober i fjor, ligger det inne penger til å forlenge inngåtte byvekstavtaler etter 2029, og hva vil dette koste om det ikke ligger inne, ligger det inne midler til å forlenge tilskuddsordningen for mindre byområder i hele perioden, og hva vil dette koste om det ikke ligger inne?
-
Dokument nr. 15:1375 (2023-2024)
Innlevert: 28.02.2024
Sendt: 28.02.2024
Svart på: 04.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hvor mye bompengefinansiering vil fellesprosjektet Arna-Stanghelle kreve i kommende 12-årige NTP-periode om det prioriteres?
-
Dokument nr. 15:1326 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 22.02.2024
Svart på: 04.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Bidrar myndighetene, for eksempel Luftfartstilsynet, til at informasjon om flyvehistorikken til private jetfly ikke er tilgjengelig (Ber eventuelt om svar på hvilken hjemmel de har til det)?
-
Dokument nr. 15:1316 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 22.02.2024
Svart på: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hva er neste skritt for realiseringen av Nord-Norgebanen, og hva vil det koste å begynne realiseringen i den kommende NTP-perioden (2025-2036)?
-
Dokument nr. 15:1315 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 22.02.2024
Svart på: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Viser til spørsmål nylig stilt til statsråden vedrørende 70 pst. statlig støtte til store kollektivprosjekter/tilskudd til byområder.
Hva vil være kostnad for 80 pst. statlig støtte til store kollektivprosjekter, enten over post 63 eller post 66 og 63, fordelt utover neste 12-årige NTP-periode?
-
Dokument nr. 15:1259 (2023-2024)
Innlevert: 15.02.2024
Sendt: 16.02.2024
Svart på: 23.02.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre
Har Statkraft inngått en kraftsalgsavtale med Google for det planlagte datasenteret i Skien, og hva er eventuelt inngått strømpris?
-
Dokument nr. 15:1241 (2023-2024)
Innlevert: 14.02.2024
Sendt: 14.02.2024
Svart på: 22.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Selskapet Nye Veier har siden oppstarten i 2015 bygget over 120 km med vei.
Hvor mye areal har dette beslaglagt per år av hhv. skog, dyrka mark, beite og myr?
-
Dokument nr. 15:1240 (2023-2024)
Innlevert: 14.02.2024
Sendt: 14.02.2024
Svart på: 22.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
I jernbanedirektoratets og Bane Nors innspill til NTP er vedlikehold inkorporert i bunnplanken og satt til samme sum i alle rammer.
Kan samferdselsministeren gi et prisanslag på vedlikehold som går utover bunnplanken, og hvor mye må settes av år for år for å begynne å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på jernbanen?
-
Dokument nr. 15:1209 (2023-2024)
Innlevert: 10.02.2024
Sendt: 12.02.2024
Svart på: 27.02.2024 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande
Jeg viser til tidligere skriftlig spørsmål til statsråden datert 13/1 hvor et delspørsmål ikke ble besvart.
På denne bakgrunnen kan jeg på nytt be statsråden besvare hva befolkningsutviklingen i Nord-Norge er hittil i stortingsperioden 2021-25 korrigert for den ekstraordinære bosettingen av ukrainske flyktninger, ved å legge til grunn offisielle tall fra IMDI og SSB?
-
Dokument nr. 15:1186 (2023-2024)
Innlevert: 08.02.2024
Sendt: 09.02.2024
Svart på: 16.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
I Transportetatenes innspill til NTP kommer det frem at Bane Nor mener det er realistisk å få til universell utforming av togstasjoner med mange reisende innenfor fornuftige økonomiske rammer.
Hva er kostnaden av en fullstendig universell utforming av Oslo S, som inkluderer universell utforming av plattformene for adgang for av og påstigning for alle, og som ikke begrenser tilgjengelighetsløsningene til en bestemt gruppe, og er det mulig å få til i neste NTP-periode (12 år)?
-
Dokument nr. 15:1185 (2023-2024)
Innlevert: 08.02.2024
Sendt: 09.02.2024
Svart på: 12.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Vi registrerer at regjeringa er i gang med å innlemme flere byer som i dag kun mottar belønningsmidler inn i ordningen med byvekstavtaler.
Er det ønskelig fra regjeringas side å utfase belønningsavtalene, hvilke byer er aktuelle for å innlemmes i belønningsavtalene om ikke dette er tilfelle, og hvilke byer er aktuelle for å innlemmes i midler til mindre byområder?
-
Dokument nr. 15:1127 (2023-2024)
Innlevert: 02.02.2024
Sendt: 05.02.2024
Svart på: 09.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
I Nye Veiers innspill til Nasjonal Transportplan listes det opp en rekke prosjekter.
Hvilke av Nye Veiers prosjekter ansees som bundne ved inngangen til NTP-perioden (2025), altså der anleggsarbeidet er påbegynt i begynnelsen av 2025, og hva er kostnaden for disse i NTP-perioden (12-årsperioden)?
-
Dokument nr. 15:1115 (2023-2024)
Innlevert: 01.02.2024
Sendt: 02.02.2024
Svart på: 09.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Yrkestransportloven har en øvre aldersgrense for kjøreseddel for buss/drosje ved 75 år. § 37h åpner for at politiet ved “særskilte høve” kan gi dispensasjon.
Hvor mange slike dispensasjoner er innvilget i hhv. 2022 og 2023 og hvor mange søknader er faktisk kommet inn i samme periode, og er samferdselsministeren enig i PODs tolkning av “særskilt høve”, hvor praksisen siden 2009 er at dispensasjoner ikke blir innvilget annet enn for svært kortvarige unntaksperioder?
-
Dokument nr. 15:1111 (2023-2024)
Innlevert: 01.02.2024
Sendt: 01.02.2024
Svart på: 08.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hva er planene for å utbedre Flisa bru, og når antar statsråden at brua er ferdig og kan åpnes for fullt igjen?
-
Dokument nr. 15:1099 (2023-2024)
Innlevert: 31.01.2024
Sendt: 01.02.2024
Svart på: 08.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
I transportetatenes innspill til NTP er elektrifisering av gjenværende dieselstrekninger på jernbanen ikke prioritert.
Hva vil det koste å elektrifisere Rørosbanen i hhv. 1. og 2. periode, og hva vil det koste å elektrifisere Nordlandsbanen i hhv. 1 og 2. periode?
-
Dokument nr. 15:1042 (2023-2024)
Innlevert: 26.01.2024
Sendt: 26.01.2024
Svart på: 02.02.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna
Når bare 35,4 % av de tilgjengelige midlene er delt ut, hvorfor kunne ikke de som har fått innvilget søknad få en ekstra bevilgning, nå i en dyrtid og de fattige får det enda verre?