Lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven)
Prop. 55 L (2019-2020), Innst. 320 L (2019-2020), Lovvedtak 131 (2019-2020)
Merknad
Det blir ikke holdt muntlig høring i denne saken, men komiteen tar gjerne imot skriftlig innspill. Innspill kan sendes til komiteens postmottak: familie-kultur@stortinget.no innen 24. april kl. 23.59.
Status: Lovsaka er ferdigbehandla og sanksjonert i statsråd. Opplysningar om ikrafttreding finn du nedst i høgre kolonne.
Saksgang
1Lovforslag
Frå
Barne- og familiedepartementetGrunnlag for saka
Fremma i statsråd
20.03.2020Referert
Referatsaker
21.03.2020
2Komitébehandling
Tildelt komité
Familie- og kulturkomiteen
21.03.2020Saksordførar
Tilråding levert
Innst. 320 L (2019-2020)
26.05.2020
3Første behandling
Debatt i Stortinget
Votering i Stortinget
4Andre behandling
5Lov
Sanksjonert 23.06.2020 (lov98)
Ikrafttreding 01.01.2021 (lov 98)
Status
Vedtak i kortversjon
Stortinget har enstemmig vedtatt ny lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven). Loven viderefører i stor grad gjeldende rett, men inneholder enkelte endringer som følge av at klagebehandlingen av forbrukersaker samles i Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynets faglige uavhengighet i klagebehandlingen lovfestes.
Behandling og vedtak
Lovsaka er ferdigbehandla
Slik stemte representantene
Første behandling:
VoteringsoversiktBehandling og tilråding
Tilråding levert 26.05.2020
Behandla andre gang i Stortinget 08.06.2020