Endringer i markedsføringsloven mv. (gjennomføring av forordning (EU) 2017/2394 om forbrukervernsamarbeid)
Prop. 8 LS (2019-2020), Innst. 169 L (2019-2020), Lovvedtak 81 (2019-2020)
Status: Lovsaka er ferdigbehandla og sanksjonert i statsråd. Opplysningar om ikrafttreding finn du nedst i høgre kolonne.
Saksgang
1Lovforslag
Frå
Barne- og familiedepartementetGrunnlag for saka
Fremma i statsråd
01.11.2019Referert
Referatsaker
05.11.2019
2Komitébehandling
Tildelt komité
Familie- og kulturkomiteen
05.11.2019Saksordførar
Tilråding levert
Innst. 169 L (2019-2020)
27.02.2020
3Første behandling
Debatt i Stortinget
Votering i Stortinget
4Andre behandling
5Lov
Sanksjonert 20.05.2020 (lov42)
Ikrafttreding 01.07.2020 (lov 42)
med unntak av del I, del V og del VIIkrafttreding 01.01.2022 (lov 42)
Romertall VI, § 28 aIkrafttreding 01.09.2023 (lov 42)
del I (markedsføringsloven) § 44 tredje ledd og § 47Ikrafttreding 01.09.2023 (lov 42)
del V (kringkastingsloven)
Status
Vedtak i kortversjon
Stortinget har enstemmig vedtatt endringer i markedsføringsloven og en rekke andre lover som gjennomfører forordning (EU) 2017/2394 om samarbeid mellom nasjonale myndigheter med ansvar for håndheving av forbrukervernlovgivning, CPC-forordningen. Forordningen inneholder mer detaljerte og forpliktende regler om samarbeid ved grenseoverskridende overtredelser av forbrukervernregler enn i tidligere forordning. Endringene som Stortinget har vedtatt gjelder undersøkelses- og håndhevingsregler som særlig gjelder for Forbrukertilsynet, men også Helsedirektoratet, Legemiddelverket, Lotteritilsynet, Luftfartstilsynet, Medietilsynet, Sjøfartsdirektoratet, Statens jernbanetilsyn og Statens vegvesen.
Behandling og vedtak
Lovsaka er ferdigbehandla
Slik stemte representantene
Første behandling:
VoteringsoversiktBehandling og tilråding
Tilråding levert 27.02.2020
Behandla andre gang i Stortinget 24.04.2020