Frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Ukraina
ble undertegnet under EFTAs ministermøte i Reykjavik 24. juni 2010.
Hovedmålsettingen med frihandelsavtalen er å stimulere
til økt samhandel og økonomisk samarbeid mellom partene. Frihandelsavtalen
omfatter handel med varer, handel med tjenester, investeringer,
offentlige anskaffelser, immaterielle rettigheter, tvisteløsning
og konkurranseregler. Det er også inngått egne avtaler mellom hver
av EFTA-statene og Ukraina om handel med landbruksprodukter slik
at denne handelen omfattes av frihandelsområdet.
Avtalen sikrer norske eksportører og investorer økt
forutsigbarhet og bedre rammebetingelser. For varehandel ble det
oppnådd et svært godt resultat som innebærer tollfrihet for alle
industrivarer etter en nedtrappingsperiode, med noen mindre unntak.
EFTA-statene fikk gjennomslag for ikke-anvendelse av antidumpingtiltak,
noe som er prinsipielt viktig for Norge. Videre gir avtalen gode
vilkår for norsk eksport av fisk og sjømat. Avtalen inneholder en
utviklingsklausul som forplikter partene til å vurdere å oppdatere avtalen
innen tre år etter ikrafttredelse i lys av utviklingen innen bærekraftig
utvikling og handel.
I og med at frihandelsavtalen og den bilaterale landbruksavtalen
anses som en sak av særlig viktighet, er Stortingets samtykke til
ratifikasjon nødvendig, jf. Grunnloven § 26 annet ledd.
Norske næringsinteresser i Ukraina er i første
rekke knyttet til telekommunikasjon og norsk eksport av fisk og
fiskeprodukter. Ammoniakk er viktigste importvare (24 pst.). Det
er ventet at handelen vil øke som en følge av frihandelsavtalen.
Ukraina er et meget viktig marked for norsk
fiskeeksport. Det var derfor viktig å få en god avtale for fisk
og fiskeprodukter. Forhandlingene for fisk og fiskeprodukter var
vanskelige, men det lyktes EFTA å få en god avtale. I hovedsak vil
all norsk eksport av fisk og fiskeprodukter til Ukraina ha fri markedsadgang
fra 1. januar 2012.
Ukraina er viktig for Norges interesser i handel med
tjenester. Den viktigste enkeltsektoren i Ukraina er telekommunikasjonstjenester,
men også andre sektorer som forretningstjenester, inkludert data-
og datarelaterte tjenester, skipsfartstjenester og forsik-ringstjenester
er viktige for norske tjenestetilbydere.
Det opprettes en blandet komité, bestående av representanter
fra hver av EFTA-statene og Ukraina, som blant annet skal administrere
og overvåke gjennomføringen av avtalen. Avtalen inneholder bestemmelser
om tvisteløsning ved tvister om tolkningen av partenes rettigheter
og forpliktelser etter avtalen.
Handelen med ubearbeidede landbruksvarer er ikke
regulert i EFTA-konvensjonen. WTOs regelverk forutsetter imidlertid
at frihandelsavtalen skal eliminere toll og andre handelsrestriksjoner
for den vesentlige del av samhandelen. Det er derfor fremforhandlet
individuelle bilaterale avtaler om handel med ubearbeidede landbruksvarer
mellom den enkelte EFTA-stat og Ukraina.
I de bilaterale forhandlingene om ubearbeidede landbruksvarer
har det vært en forutsetning at hver avtalepart skal kunne gjennomføre
sin egen nasjonale landbrukspolitikk. Landbruksavtalen medfører
at Norge og Ukraina skal gi hverandre tollkonsesjoner på landbruksvarer
(opprinnelsesprodukter fra avtalepartene) som spesifisert i avtalens
vedlegg. Den bilaterale landbruksavtalen trer i kraft samtidig som
frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Ukraina trer i kraft mellom
Norge og Ukraina.
Frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Ukraina
og den bilaterale avtalen om handel med landbruksvarer mellom Norge
og Ukraina vil ikke medføre budsjettmessige konsekvenser av betydning.
Utover vanlige oppgaver i forbindelse med Den blandede komité samt
toll- og opprinnelsesrelaterte spørsmål, vil ikke avtalene ha administrative
konsekvenser av betydning.
Frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Ukraina
og avtalen om handel med landbruksvarer mellom Norge og Ukraina
vil bidra til økt handel og verdiskaping.
Frihandelsavtalen og avtalen om handel med landbruksvarer
er forelagt samtlige departementer som alle anbefaler at ratifikasjon
finner sted. Nærings- og handelsdepartementet tilrår at frihandelsavtalen
mellom EFTA-statene og Ukraina og avtalen om handel med landbruksvarer
mellom Norge og Ukraina ratifiseres. Utenriksdepartementet slutter
seg til dette.
Stortinget blir bedt om å gjøre vedtak om samtykke
til ratifikasjon av en frihandelsavtale mellom EFTA-statene og Ukraina
og en avtale om handel med landbruksvarer mellom Norge og Ukraina,
begge av 24. juni 2010, i samsvar med et vedlagt forslag.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
2 S (2011–2012) om Samtykke til ratifikasjon av en frihandelsavtale
mellom EFTA-statene og Ukraina og en avtale om handel med landbruksvarer
mellom Norge og Ukraina, begge av 24. juni 2010.
Frihandelsavtalen omfatter handel med varer, handel
med tjenester, investeringer, offentlige anskaffelser, immaterielle
rettigheter, tvisteløsninger og konkurranseregler.
Komiteen viser til at målet med
avtalen er å gi norske eksportører og investorer økt forutsigbarhet
og bedre rammebetingelser. Komiteen viser også til
at det er positivt å få på plass tollfrihet for alle industrivarer
etter en nedtrappingsperiode.
Komiteen er opptatt av at frihandelsavtalene setter
fokus på miljøhensyn, grunnleggende menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter
og næringslivets samfunnsansvar.
Komiteen viser til en viss bekymring
for utviklingen i Ukraina, med hensyn til presse- og forsamlingsfriheten
og oppbyggingen av rettsstaten. I Ukraina er det vedtatt en lov
om offentlighet og åpenhet i forvaltningen. Komiteen vil
likevel advare mot en glidning tilbake til tidligere praksis med
nyhetskontroll, press og vold mot journalister og begrensninger
i medias arbeidsmuligheter.
Komiteen merker seg at frihandelsavtalen
er forelagt Utenriksdepartementet, som anbefaler at ratifikasjonen
finner sted.
Komiteen tilrår at Norge ratifiserer
frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Ukraina og den bilaterale
landbruksavtalen mellom Norge og Ukraina, begge av 24. juni 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har særlig merket seg rettssaken
og dommen mot tidligere statsminister Julia Timosjenko og viser til
at utenriksministeren har uttalt at saken og dommen fremstår som
politisk motivert. Disse medlemmer deler utenriksministerens
alvorlige bekymring for denne utviklingen og vil understreke at
en gjensidig åpning overfor Norge og EFTA gjennom en frihandelsavtale
gjør det særlig viktig for Ukraina å vise at landets forpliktelser
vedrørende demokrati, menneskerettigheter og rettssikkerhet tas
på største alvor. Disse medlemmer har videre merket
seg at det er betydelige utfordringer knyttet til transparens og
korrupsjon i ukrainsk politikk og næringsliv og forutsetter at man
gjennom implementeringen av avtalen aktivt søker å redusere mulighetene
for og omfanget av dette.
Komiteens utkast til innstilling ble 17. november 2011
oversendt utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks-
og forsvarskomiteen uttaler følgende i brev av 23. november 2011:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til næringskomiteens
utkast til innstilling datert 17. november 2011 og til de respektive
partiers merknader vedrørende Prop. 2 S (2011–2012).
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til næringskomiteens
utkast til innstilling til Prop. 2 S (2011–2012) og har ingen ytterligere
merknader.»
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i ratifikasjon av
en frihandelsavtale mellom EFTA-statene og Ukraina og en avtale
om handel med landbruksvarer mellom Norge og Ukraina, begge av 24. juni
2010.
Oslo, i næringskomiteen, den 24. november 2011
Terje Aasland |
Else May Botten |
leder |
ordfører |