Skriftleg spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1972 (2023-2024)
Innlevert: 03.05.2024
Sendt: 06.05.2024
Svart på: 10.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): I den utrekning det er mulig ber jeg om en oversikt over volumet av utenlandske kjøretøy som kjører gjennom Ryfast, samt hvor mange av disse - i kroner og prosent - som (årlig, siden åpning av prosjektet) ikke betaler, gjerne fordelt på land. Jeg ber også om status på dialogen med Liechtenstein.
Hvilken dato ble regjeringen kjent med deres konstitusjonelle forbehold mot EETS-direktivet, hva er deres begrunnelse, og hvilken dato tok samferdselsministeren kontakt med sin kollega i Liechtenstein for å løse situasjonen?

Grunngiving

Ryfast er et fantastisk prosjekt. Det er ingeniørkunst i ypperste klasse, som bidrar til å bygge sammen Rogaland.

Utfordringen er at prosjektet, som følge av lave statlige bidrag, har landets dyreste bompenger. Dette rammer både pendlere og andre innbyggere.

Skal vi få ned prisene for folk er det viktig at alle bilene som kjører gjennom bidrar, uavhengig av i hvilket land bilen er registrert.

Jeg viser i den sammenheng til spørsmål stilt av min kollega Irene Heng Lauvsnes, som er ordfører i Strand. Dokument nr. 15:1611 (2023-2024). Samferdselsministeren opplyste der at han ville sende brev til Liechtenstein for å understreke viktigheten av at EETS-direktivet kommer på plass. Jeg regner med at dette nå er gjort.

Jeg stiller spørsmålet for å få en status på dette viktige arbeidet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen har opplyst at det i perioden mai 2021 til desember 2023 ble registrert 374 229 passeringer fra utenlandske kjøretøy uten AutoPASS brukeravtale. Det utgjør 2,2 pst. av alle passeringene i Ryfast i perioden. Økonomisk utgjør dette inntekter på 34,4 mill. kr. Foreløpig er det innbetalt 17,5 mill. kr, som gir en betalingsgrad på 51 pst. Det er forventet at betalingsgraden vil øke noe fra 2023 til 2024, slik at den totale betalingsgraden for perioden vil komme på om lag 53 pst.
Tyskregistrerte kjøretøy står for 39 pst. av passeringene, med en betalingsgrad på 43 pst. Neder-landske kjøretøy står for 17 pst. av passeringene, med en betalingsgrad på 38 pst. Betalingsgraden fra Nederland vil øke fremover, som følge av at det nå er åpnet for tilgang til det nederlandske kjøretøysregisteret.
EFTA-Sekretariatet informerte Samferdselsdepartementet 2. februar 2024 om at Liechtenstein hadde informert dem om et behov for et konstitusjonelt forbehold på EETS-direktivet. På EFTAs Transportarbeidsgruppemøte 14. mars 2024 informerte så Liechtenstein om at parlamentssamtykket først kunne forventes innen utgangen av år 2025. EØS-avtalens art. 103 gir anledning til slike forbehold, dersom forfatningsrettslige krav, for eksempel behov for ny lovgiving, må på plass før EØS-komiteens beslutning kan få virkning. Jeg skrev til min kollega i Liechtenstein 16. april 2024. I brevet ga jeg bl.a. uttrykk for håp om at den nasjonale prosessen kunne sluttføres før forventet tid. Behov for en raskere prosess ble også, på norsk initiativ, tatt opp på EFTAs interne Underkomitémøte dagen etter.