-
Dokument nr. 15:1942 (2023-2024)
Innlevert: 01.05.2024
Sendt: 02.05.2024
Svart på: 08.05.2024 av energiminister Terje Aasland
Hvilke tiltak har regjeringen iverksatt for å styrke sikkerheten omkring kraftforsyningen i Norge etter krigen i Ukraina?
-
Dokument nr. 15:1941 (2023-2024)
Innlevert: 01.05.2024
Sendt: 02.05.2024
Svart på: 10.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Hvordan vil statsråden følge opp at torskeoppdrett kommer i gang?
-
Dokument nr. 15:1884 (2023-2024)
Innlevert: 26.04.2024
Sendt: 26.04.2024
Svart på: 03.05.2024 av energiminister Terje Aasland
Hva er statsrådens politiske vurdering av å ekspropriere land fra Finnmarkseiendommen for å bygge vindkraft mot grunneiers vilje?
-
Dokument nr. 15:1858 (2023-2024)
Innlevert: 24.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Svart på: 30.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Øker overføringene til fylkeskommunene og tilskuddene til fylkesveier like mye som rammene for drift og vedlikehold av riksveier, og mener statsråden at fylkeskommunenes rammer for å sikre godt vedlikehold av fylkesveiene er tilstede?
-
Dokument nr. 15:1849 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Svart på: 02.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Regjeringen har utvist manglende engasjement for å bidra til at oppdrettsnæringen tar i bruk ny og bedre teknologi, samtidig som næringen sliter med en høy sykdoms- og fiskedødelighet. På tross av løfter om å utlyse konsesjoner med strenge miljøkrav uteblir initiativet.
Vil statsråden sørge for å utlyse slike konsesjoner som kan bidra til å redusere nivået på dagens laksesykdoms- og dødelighetsnivå og redusere rømming, og når kan vi forvente en slik utlysing?
-
Dokument nr. 15:1848 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Svart på: 03.05.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Hvor mange reiser har statsråden foretatt til Brussel eller utenlands for å ta opp norske interesser og synspunkter i utformingen av CBAM, hva har/har han ikke fått gjennomslag for på vegne av Norge, og er det manglende gjennomslag som er årsaken til at regjeringen ikke vil tilslutte Norge i CBAM?
-
Dokument nr. 15:1806 (2023-2024)
Innlevert: 19.04.2024
Sendt: 19.04.2024
Svart på: 25.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hva er status når det gjelder utrullingen av det utvidede nasjonale TT-ordningen, hvilke fylker gjenstår og hva er kostnaden av å innlemme ett fylke i ordningen?
-
Dokument nr. 15:1805 (2023-2024)
Innlevert: 19.04.2024
Sendt: 19.04.2024
Svart på: 25.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Viser til spørsmål datert 03.04.24 om Ofotbanen.
Hva er kostnaden av å etablere ett krysningsspor på Søsterbekk på Ofotbanen?
-
Dokument nr. 15:1725 (2023-2024)
Innlevert: 10.04.2024
Sendt: 10.04.2024
Svart på: 17.04.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre
I regjeringens eierskapsmelding vektlegges moderasjon i lederlønninger og bonuser i selskaper hvor staten har eierandeler. Statkraft har ikke ønsket å svare Europower på hvor mange ansatte i selskapet som har lønn høyere enn 2 millioner.
Har statsråden oversikt over hvor mange ansatte i Statkraft som har en lønn høyere enn statsministeren?
-
Dokument nr. 15:1710 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 10.04.2024
Svart på: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
I regjeringens forslag til NTP 2025-36 videreføres midler til mindre byområder uten byvekstavtale. Regjeringen skriver at "flere byer kan være aktuelle for tilskudd i planperioden hvis de oppfyller kriteriene, som bl.a. er knyttet til at byområdet må forplikte seg til å følge opp nullvekstmålet og ha en bypakke som er behandlet i Stortinget".
Hvilke nye byområder kan være aktuelle kandidater til denne ordningen i perioden, og hvor mye vil det koste å innlemme flere byområder per område?
-
Dokument nr. 15:1709 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 10.04.2024
Svart på: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Regjeringen ønsker å tilgjengeliggjøre flere jernbanestasjoner på veien mot universell utforming i NTP 2025-36. Blant stasjonene regjeringen vil prioritere er Oslo S, Nationaltheatret, Skøyen, Asker, Lillestrøm, Moss, Hamar, Ås, Jessheim, Hauketo, Haugenstua, Røyken, Bergen, Kolbotn, Brakerøya, Drammen og Horten.
Planlegges det tilgjengeliggjøring eller universell utforming av Oslo S i perioden, og hvor mye midler settes av til dette formålet?
-
Dokument nr. 15:1695 (2023-2024)
Innlevert: 08.04.2024
Sendt: 08.04.2024
Svart på: 16.04.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth
NRK har avdekket at det foregår omlasting av fisk fra russiske trålere til lasteskip i Bellsundet, Svalbard. Aktiviteten er av et omfang som må kalles betydelig. Det kommer også fram at det er få kontroller av selve omlastinga, det samme gjelder for kontroll der fisken blir landa, Eemshaven, hvor Nederland har havnestatsmyndighet.
Vil fiskeristatsråden ta initiativ for å styrke kontrollen med dette , eller på andre måter innføre tiltak for å sikre at ikke fisk fra Barentshavet omlastes og omsettes ulovlig.
-
Dokument nr. 15:1681 (2023-2024)
Innlevert: 05.04.2024
Sendt: 08.04.2024
Svart på: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Kan ministeren gi en oversikt over hvilke prosjekter av typen mindre investeringstiltak og fornying samt drift og vedlikehold på jernbane som regjeringen legger opp til i deres forslag til Nasjonal Transportplan 2025-2036, og kan ministeren tydeliggjøre hvilke slike tiltak regjeringen legger opp til på Sørlandsbanen?
-
Dokument nr. 15:1676 (2023-2024)
Innlevert: 05.04.2024
Sendt: 08.04.2024
Svart på: 12.04.2024 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen
Kan statsråden garantere at Stortinget får den lenge venta handlingsplanen for sjøfugl til behandling i 2024?
-
Dokument nr. 15:1654 (2023-2024)
Innlevert: 03.04.2024
Sendt: 04.04.2024
Svart på: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
I regjeringens forslag til NTP ligger det ikke inne midler til å de tre anbefalte krysningssporene på Ofotbanen.
Hva vil det koste å gjennomføre utbygging av disse krysningssporene i hhv. 1. og 2. seksårsperiode i NTP 2025-2036?
-
Dokument nr. 15:1642 (2023-2024)
Innlevert: 02.04.2024
Sendt: 02.04.2024
Svart på: 09.04.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth
Det er ingen dokumentasjon som tilsier at det skal bli mer feilrapportering om dispensasjon gis en skipper som ikke er majoritetseier i fartøyet.
Vil statsråden instruere Fiskeridirektoratet til å endre praktiseringen av dispensasjonsadgangen fra Elektronisk Fangstrapportering (ERS) for fiskere med dysleksi, slik at dispensasjon gis alle som er medisinsk berettiget, og ikke i tillegg ha satt som diskriminerende intern instruks at dispensasjon kun kan gis til majoritetseiere av fiskefartøyet det rapporteres fra?
-
Dokument nr. 15:1531 (2023-2024)
Innlevert: 13.03.2024
Sendt: 13.03.2024
Svart på: 18.03.2024 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram
Hva vil statsråden foreta seg for at kontrakten for leveranse av tørrmat til forsvaret kan unntas fra EØS-avtalens konkurranseregler?
-
Dokument nr. 15:1446 (2023-2024)
Innlevert: 05.03.2024
Sendt: 05.03.2024
Svart på: 12.03.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre
I Statkrafts årsrapport kan vi lese selskapet i 2023 utbetalte om lag 1,8 milliarder i bonuser og «andre ytelser» til ansatte. LO-sekretær Are Tomasgård har til TV2 beskrevet nivåene som «groteskt høye», og «stikk motsatt av hva Statkraft lovte oss i fjor». I regjeringens eierskapsmelding vektlegges moderasjon i lederlønninger og bonuser i selskaper hvor staten har eierandeler.
Mener statsråden at bonusnivået i Statkraft vitner om moderasjon i henhold til eierskapsmeldingen, eller er statsråden enig i beskrivelsene til Tomasgård?
-
Dokument nr. 15:1399 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 01.03.2024
Svart på: 07.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hvilken dialog har samferdselsministeren med svenske myndigheter for å koordinere innsatsen for å gjenoppta sikker drift på Ofotbanen og evt. utvide kapasiteten, og er det beredskapstiltak som statsråden vurderer for banen på norsk side etter den siste tids avsporinger?
-
Dokument nr. 15:1395 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 01.03.2024
Svart på: 08.03.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth
Hva gjør regjeringen for å gi forutsigbarhet til de næringsaktørene som ønsker å realisere havbruk til havs, og når venter statsråden å kunne presentere en tydelig tidslinje for nødvendige avklaringer, som tidspunkt for gjennomføring av prekvalifisering og tildeling av havtillatelser?